Liefde in beeld: 100 keer Paul Rooyackers

1
742
Paul Rooyackers

“Welkom iedereen. Kom er even bij, dan gaan we beginnen.” Als een volleerd spreekstalmeester roept hij zijn publiek bijeen en al snel zijn alle ogen op hem gericht. Dat is ook niet zo moeilijk, want waar je ook kijkt in galerie Année, Paul Rooyackers is overal.

Paul Rooyackers

De interpretatie van een woord in beeld

Ursula van de Bunte is fotograaf en sinds 2013 de vriendin van Paul. Ze leerden elkaar kennen als collega’s en hoewel de vonk pas twee jaar later oversprong, waren ze daarna al snel onafscheidelijk. Toen Ursula via een Facebookgroep voor fotografen werd uitgedaagd voor een challenge, bleek dat het begin van een langdurig en bijzonder fotoproject. Ursula, een elegante vrouw met een klassiek en tijdloos uiterlijk, vertelt: “Dagelijks werd om zeven uur ’s ochtends één woord online gezet en de dertig deelnemende fotografen moesten om zeven uur ’s avonds hun interpretatie van dat woord in beeld posten. Ik twijfelde of ik mee zou doen, maar liet me overhalen. Ik vond het moeilijk om onder die tijdsdruk te presteren. Gelukkig vond ik in Paul een geduldig en behulpzaam model.”

“Lag ik anderhalf uur op de koude keukenvloer met kilo’s natte vis in mijn haar en lijf.”

Na drie weken was ze het zat en stopte ze met de challenge, maar de ideeën voor nieuwe portretten van Paul bleven komen. Paul: “Soms tikte Ursula mij om vijf uur ’s ochtends net zo lang op de schouder tot ik wakker werd en zei dan: ‘Paul, ik heb een idee. Ik heb gisteren een hele grote vis op de markt zien liggen. Daar wil ik iets mee doen!’ Dan wist ik direct dat het weer een helse toestand ging worden. Lag ik een paar dagen later anderhalf uur op de koude keukenvloer met kilo’s natte vis in mijn haar en op mijn lijf.” Maar Ursula weet exact wat ze doet en het resultaat van het lijdzaam meewerken van haar model en de uren voorbereiding en nabewerking, zijn prachtige foto’s die aandoen als schilderijen.

Paul Rooyackers

In je blote kont met bieten

Rooyackers favoriete portret is dat van hem als gangster met zijn haar glad achterover en een zwarte zonnebril op. Met andere portretten had hij het moeilijker; zeker wanneer hij daarvoor in zijn blote kont met een trosje rode bieten voor zijn geslacht moest staan. Sommigen hebben de uiteindelijke selectie ook niet gehaald. Bevreemdend om zichzelf zo overal te zien hangen vindt hij het niet. “Ik ben inmiddels wel gewend.” zegt hij. Paul is daarnaast een man die graag gezien wordt, wat met deze serie wel is gelukt. 

Obsessie of narcisme?

Inmiddels zijn er honderd portretten van Paul Rooyackers. Veel zijn er grappig, sommigen schokkend, een paar bijna ontroerend. Ze zijn allemaal anders, maar ze zijn allemaal Paul. Waarom toch? Is het obsessie van Ursula’s kant of misschien narcisme van Paul? Want het heeft ergens iets grotesks om iemand zo extreem vaak te portretteren. Ursula: “Ik hou veel van Paul, maar hij is twintig jaar ouder dan ik en ik besef soms dat hij er op een dag niet meer zal zijn. Het is de angst om te verliezen. Met deze portretten kan ik hem bewaren.” Feitelijk bouwt ze een mausoleum in beeld. En ze is nog niet klaar. “De laatste foto die ik van Paul neem, is waarschijnlijk dezelfde als de eerste,” zegt ze wijzend op een kleine foto naast de ingang van twee voeten met een kaartje om een van de tenen.

Paul Rooyackers

Oud-leerlingen Eva en Joosje weer de vloer op

Tussen de aanwezige gasten in de galerie zijn veel oud-leerlingen van Paul te vinden. Hij werkte ruim veertig jaar als docent drama op het Montessori College Aerdenhout (bij velen beter bekend als IVO-Mavo ’t Heuveltje). Ook Eva Poppink en Joosje Campfens zijn er. Net als veel leerlingen van de school, hebben zij een creatief beroep gekozen. Eva is actrice en Joosje is tekst- en toneelschrijver en ze zijn vandaag gekomen om de lancering van Paul’s spel ‘Sketch’ te ondersteunen met een stukje improvisatie. Het kaartspel werd door Rooyackers in 1993 ontwikkeld om meer creativiteit in kinderen aan te wakkeren. Eva en Joosje kiezen allebei twee kaarten waarop een begrip staat; een situatie, een locatie, een rol of een rekwisiet. Daarmee bouwen ze een improvisatiesketch. De enige regel: je moet elkaar helpen in het spel. ‘Nee spelen’ mag niet. Dit leidt tot hilarische stukjes improvisatietheater waarbij het publiek mag raden wat er wordt uitgebeeld. “De kerstman! Nee! Een verjaardag!!” 

Rooyackers’ ‘Sketch’ in een nieuw jasje

Het spel van toen is nu heruitgegeven met Ursula’s foto’s van Paul als illustratie van de begrippen. Het is verkrijgbaar in een beperkte oplage van driehonderd stuks. De foto’s van Paul zijn trouwens ook te koop – mocht je interesse hebben. Wil je eerst de tentoonstelling bezoeken, dan moet je wel even opschieten. Hij is nog tot 5 juli te bezichtigen in Galerie Année op de Gedempte Oudegracht in Haarlem.

Fotografie: Sandra Reeb-Gruber

Meer HB? Lees ook het stuk over de Christo verzameling in het Kleinste Museum van Haarlem.

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here