Wat kreeg jij cadeau bij de aanschaf van je nieuwe auto? En wanneer wist je werkgever je voor het laatst echt te verrassen met kerst? Cadeaus geven is een kunst die niet door iedereen even goed wordt verstaan. Dat kan aan tijdgebrek liggen (blind een pakket uit de catalogus prikken scheelt een hoop denkwerk), maar ook aan lef. Want durf je van het gebaande pad af te wijken? Laura Notten en Tanja Lindeboom van The Giftmakers helpen bedrijven daarbij. Want cadeaus geven zou geen last, maar een lust moeten zijn!

Laura en Tanja kenden elkaar al jaren en werkten beiden als freelancer in een andere richting. Vanuit hun zakelijke ervaring liepen ze beide tegen het cliché van relatiegeschenken aan. Het kistje wijn is cliche, dat weet iedereen. Maar waarom is het zo lastig daar een goed alternatief voor te vinden? Om dat alternatief zelf te kunnen bieden, begonnen ze drie jaar geleden met The Giftmakers. Geen kerstpakkettencatalogus, maar een cadeauaanbod, passend bij de boodschap van een bedrijf, met een eigen twist en mooi verpakt. Want de verpakking is minstens zo belangrijk als de inhoud.

Tanja: “We hadden onze propositie al heel snel helder; ‘impactful gifts, made easy’. Alles onder een dak, van de selectie van de cadeaus, het (mooi) inpakken en het logistieke gedeelte. We kunnen echt ontzorgen. Natuurlijk moesten we in het begin uitzoeken hoe haalbaar ons idee was en hoe we het vorm moesten geven – dat is zo’n beetje het eerste jaar van je onderneming. Maar we wisten zeker dat we het op onze eigen manier beter konden doen dan het aanbod dat er al was.

Laura: “Andere bedrijven leveren een product: wij leveren een cadeau. Als de klant een fles wijn cadeau wil doen, praten we over de vorm die we daaraan kunnen geven; niet slechts een fles, maar misschien ook een mooi boek? En als we dan toch op die fles wijn uitkomen, dan geven we daar nog onze eigen handtekening aan. Met een mooie verpakking, een sprekende kaart…

Daar springt Tanja op in: “We hebben geen catalogus, we hebben geen voorraad… ieder product dat we leveren maken we op maat en pakken we voor je in. We kijken met de klant naar de boodschap van zijn bedrijf, en de gelegenheid waarvoor het geschenk is. We zijn net een reclamebureau: een geschenk is een uiting van je merk. Dat moet dus perfect aansluiten op je merkboodschap.

Dat geven van cadeaus gaat verder dan relatiegeschenken en give-aways op beurzen. Dat vergt soms een gedachtenverandering bij de klant. Laura: “We kijken met de klant ook naar de diverse cadeaumomenten die er voor medewerkers zijn. Die worden lang niet altijd opgemerkt. Een verjaardag, een geboorte, het afronden van een opleiding – wanneer kun je iets met je werknemer vieren? Door op dat soort momenten een gebaar richting je personeel te maken, creëer je een hechte band. En in een steeds krapper wordende arbeidsmarkt voor werkgevers is dit erg belangrijk.

Het geven van een echt mooi geschenk vraagt een open mindset, afwijken van de gebaande paden en de nodige dosis lef. Laura: “De autodealer wordt ook echt niet vrolijk van diezelfde bos bloemen die hij steeds mee geeft. Maar wat geef je iemand in plaats daarvan?” Tanja: “Daar komt nog bij dat een geschenk moet passen bij het moment, en bij je merk. Soms adviseren we klanten hun merk ergens eens niet op te zetten, omdat het cadeau voor zich spreekt. Dat is voor veel bedrijven gedurfd, maar we zien wel dat het werkt.

Natuurlijk weten ook Laura en Tanja niet voor ieder individu het perfecte cadeau. Laura: “Maar we kunnen er wél voor zorgen dat alles aan het cadeau klopt. Dat de kaart je aanspreekt, dat de verpakking mooi is, dat je verrast bent als je het krijgt. Wanneer je dan niet blij bent met de inhoud ervan, maakt dat eigenlijk niet uit – je bent blij met het gebaar.” Tanja: “We leveren nooit een cadeau af waar we niet achter staan.” Kortom – cadeaus geven is een kunst. Een kunst die je niet zelf tot in de puntjes hoeft te beheersen: het creatieve talent van The Giftmakers helpt je graag een stap verder.

Omdat beide dames gek zijn op onze stad en geloven in de kracht van lokale ondernemers, brengen zij ook ‘echte’ Haarlemse kerstpakketten op de markt. Samen met verschillende Haarlemse ondernemers als Jopen, WakaWaka en Olijck zijn producten geselecteerd en samengevoegd in verschillende pakketten. De cadeaus worden ingepakt in een speciale Haarlem-cadeaudoos, met zijdepapier en een strik, door Haarlemmers met een afstand tot de arbeidsmarkt (sociale werkplaats). Kijk voor meer informatie op de website van The Giftmakers!

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here