Arno Wielders is een veelzijdig man. Van columns voor Haerlems Bodem tot een ruimtekolonie op Mars, Arno is er mee bezig. Maandelijks houdt hij je op de hoogte van wetenschap & ruimtevaart.

Ik kan me het klagen van vijftien jaar geleden nog herinneren: ‘Waarom zijn er geen miljardairs in de ruimtevaart te vinden die hun eigen geld in grote raketontwikkelingen steken?‘. Ruimtevaart was toen alleen in handen van de overheid, met als uitzondering de communicatiesatellieten.

Dat is nu eindelijk anders: twee grote spelers hebben hun entree in de ruimtevaartwereld gemaakt en zij hebben grootse doelen. Het allerbelangrijkste doel van Elon Musk (de grote Tesla-man, red.) en Jeff Bezos (de oprichter van Amazon.com,red.) is het goedkoper maken van een lancering naar de ruimte. Sinds de jaren vijftig wordt elke raket maar één keer gebruikt waarna alle onderdelen in zee worden gedumpt of verbranden bij een terugkeer vanuit de ruimte. Natuurlijk betekent dit dat de kosten per lancering hoog zijn. We praten over bedragen tussen de 150 en 250 miljoen euro naar gelang het eindpunt van de reis!

Elon Musk is met zijn bedrijf Space X al een 10 jaar bezig om satellieten te lanceren en dat gaat vrij goed. Space X is eigenlijk de eerste die bij het ontwerp van de raket al rekening hield met het herbruikbaar maken van de eerste trap en mogelijk ook de tweede trap. Na een aantal mislukte pogingen om de eerste trap van de raket te laten landen op een platform in de zee, lukte hem dat in 2015. Daarna is het landen van de eerste trap terug op aarde een beetje routine geworden. De volgende stap is natuurlijk een gebruikte eerste trap weer opnieuw voor een lancering te gebruiken. Dat staat nu gepland voor eind maart van dit jaar.

Eén bedijf dat op deze manier raketten goedkoper probeert te maken is uiteraard niet genoeg. Gelukkig kwam multimiljardair Jeff Bezos afgelopen week met zijn eigen plannen. Jeff Bezos is niet alleen eigenaar van Amazon, maar ook eigenaar van Blue Origin, een ruimtevaartbedrijf dat best al lang bestaat maar heel lang onder de radar heeft gewerkt. Sinds een jaar is Blue Origin veel zichtbaarder. Dat komt mede door de testen van hun raket New Shephard, die in staat is meerdere keren per maand naar een hoogte van 100 km te gaan. Vorige week presenteerde hij zijn plannen voor de nieuwe generatie raket van Blue Origin. Dit monster moet ook herbruikbaar worden. Blue Origin maakt eveneens gebruik van een verticale landing van de eerste trap om die weer opnieuw te gebruiken voor een nieuwe lancering.

Het is interessant te zien hoe Space X en Blue Origin heel verschillend van elkaar toch tot dezelfde oplossingen komen. Space X startte direct met een raket voor het lanceren van satellieten en vrachtschepen naar het International Space Station in opdracht van NASA, terwijl Blue Origin met veel kleinere stappen eerst hopjes naar de ruimte maakte om pas later echt satellieten in een baan om de aarde te brengen.

Waarom is deze ontwikkeling nou zo belangrijk voor de ruimtevaart en ook voor de wereldeconomie? Ten eerste wordt het tijd dat de ruimtevaart uit de handen van de overheid wordt gehaald. De commerciële competitieve manier van ruimtevaart levert op termijn veel meer ideeën en bedrijven op, vergeleken met de manier van de overheid. Dit betekent niet dat de overheid geen belangrijke rol kan spelen in de ontwikkeling van de commerciële ruimtevaart. NASA laat in de VS zien dat zij een belangrijke rol kunnen spelen door als klant op te treden voor bedrijven als Space X en Blue Origin. Veel belangrijker is het feit dat de heren Musk en Bezos op relatief korte termijn mogelijkheden zien om een business te maken binnen de ruimtevaart. Musk presenteerde vorige week het plan om twee betalende passagiers om de maan te laten vliegen.

Het is zeer goed mogelijk dat we binnen tien tot vijftien jaar weer terug op de Maan en wellicht voor het eerst op Mars staan

We kunnen hier makkelijk een parallel trekken met het begin van de luchtvaart. Ook daar waren de eerste tickets voor vluchten naar de VS alleen mogelijk voor welgestelde mensen, maar als we nu naar de luchtvaart kijken is vliegen voor bijna iedereen betaalbaar. Dat is het model dat ook gevolgd gaat worden in de ruimtevaart. Het is zeer goed mogelijk dat er binnen vijf jaar al mensen naar het eerste commerciële ruimte station vliegen en dat we binnen tien tot vijftien jaar weer terug op de Maan en wellicht voor het eerst op Mars staan. Ondanks de politiek instabiele tijden leven we toch in een tijd waarin we wellicht de sprong het zonnestelsel in maken. In deze column zal ik dan ook geregeld berichten over de spannende ontwikkelingen in de ruimtevaart en het effect daarvan op de economie!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here