Is het een koffiewinkel waar ze horloges verkopen of een juwelier waar je kunt koffieleuten. In ieder geval is Bering – met Deense vlaggetjes – in de Anegang een opvallende verschijning en dus nam HB er een kijkje.

Bering

“Deze winkel is voorgekomen uit mijn werk als wholesale agent, ik verkocht Deense sieraden aan winkels.” Vertelt Jaap Waterham, eigenaar van de nieuwe winkel. Op deze wijze kwam Jaap, die zeven jaar in Denemarken woonde, in contact met het horlogemerk Bering. “De Deense stijl is minimalistisch, strak en simpel en daardoor elegant en tijdloos.” Aan een kant van de winkel reiken inderdaad stijlvolle horloges, maar waarom aan de andere kant van de ruimte koffieproducten? Jaap lacht: “Nou, dat idee ontstond omdat we ruimte over hadden. Ik heb altijd iets met koffie willen doen, want koffie is eigenlijk net zoals wijn. Er zit zoveel diepgang en verschil in.”

Bering
Linkerzijde van de winkel.

Social responsibility
Het idee om naast horloges ook koffie te verkopen was snel geboren en omdat het een Deens horlogemerk is, moest de koffie ook een Deense melange hebben. “Precies,” zegt Jaap terwijl hij achter z’n koffiemachine staat. “Deze Kifaru koffie is van een Deense eigenaar uit Tanzania. Al dertig jaar worden koffieboeren in het Afrikaanse land direct betrokken bij de productie van koffiebonen. Dus dat social responsibility aspect gebeurt daar al jaar en dag. Zij investeren terug in plantages met scholing en begeleiding. Maar, er is nog iets wat deze koffie speciaal maakt. De meeste koffie, nespresso, DE, Perla  zijn blents, een mix van verschillende soorten bonen. Deze koffie niet, dit is een soort single malt.”

Bering
Rechterzijde van de winkel.

Koffieles
Jaap heeft de espresso op tafel gezet en inderdaad de smaak is anders. Minder oppervlakkig, vrij zurig en een bittere, cacao-achtige nasmaak. Jaap gaat verder: “Het is niet zonder reden dat grote merken gebruikmaken van blents. Bij single bean koffie is de kans op smaakverschil groter omdat oogsten per jaar verschillen, dat heeft invloed op de smaak. Dit smaakverschil kun je met blents compenseren. Wij kunnen dat niet, dat kan soms lastig zijn, maar stiekem vind ik het juist erg leuk. Dit heeft meer diepgang.”

“Koffie is net als wijn. Er zit zoveel diepgang in” 

Los van de horloges en koffie verkoopt Jaap ook Deense thee en andere producten zoals aardewerk van Royal Copenhagen. Maar waar komen de mensen nou het meeste voor? Jaap: “Dat is grappig, voor allebei. Ze komen binnen voor een horloge, draaien zich om, stellen vragen en plots zitten ze aan een kopje koffie. Andersom gebeurt ook: ze willen een kopje koffie en kijken naar de vitrines met horloges. Er zijn ook mensen die het niets vinden. Ze snappen er niets van. ‘Verkoopt u horloges of koffie, ik weet het allemaal niet?’ En sommige mensen worden echt een beetje boos: ‘Nou dit kan toch niet!'”.

Bering
Deense Lekkernijen.

Concept
Voor zijn concept heeft Jaap akkoord moeten vragen aan Bering Nederland. Zij reageerden enthousiast. “Lars de eigenaar van Bering Nederland wilt mijn concept zelf uitrollen in andere winkels, mits het aanslaat. Wij zijn voor hem in dat opzicht een testwinkel.” Plannen voor de toekomst heeft Jaap al gemaakt. “We willen ook Deense Chocolaatjes en karamelletjes gaan verkopen. Het lunchmenu moet worden uitgebreid met traditionele soep en andere hapjes en er komen meer Deense gebakjes. Straks kun je dus ontbijten, lunchen en een High-Tea doen. En, je zult altijd op tijd zijn, want aan de andere kant van de winkel prijken de horloges.” En zo heeft Jaap een klein stukje Denemarken in Haarlem gecreëerd.

Bering
Royal Copenhagen mok.

 

Meer koffie of wil je naar de kapper, check deze.

Fotografie: Lisa Schouten

 

       

      

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here