Ventjes met Gucci-riemen, kakkers met NAPAPIJRI tussenjassen, Stone Island-sweaterdragers en gevierde artiesten in onvervalste dandy-outfits, als Bevrijdingspop 2019 al ergens in uitblonk, dan waren het de persoonlijke fashion-statements wel.

Publiekstrekkers

Bevrijdingspop 2019

Muzikaal kende de 2019-editie van Bevrijdingspop niet echt veel verrassende hoogtepunten. Sam Feldt draaide een 538-set. Sanne Hans zwengelde haar eigen Miss Montreal-hitmachine aan, the Fun Lovin’ Criminals lieten horen dat hun 25-jaar oude songs nog best een poosje meegaan en Ronnie Flex sloot de dag af met een voortkabbelende set van wereldinvloeden.

Jongerencultuur & muziek

Het is vooral de programmering op het Jupilerpodium dat verrast. YouTuber Kalvijn mag als eerste ruiken aan instant-succes op het podium. Een paar uur later is Jordan Mackampa aan de beurt. De zalvende vocalen van de Congoles Londenaar passen prima bij de moderne troubadour en bij het zojuist doorgebroken zonnetje.

Eut uit Amsterdam put uit het oeuvre van Karen O’s YeahYeahYeahs en dat hoor je. Zangeres Megan de Klerk schreeuwt het uit, maar raast nergens de half-elektronische ritmes voorbij.

Bevrijdingspop 2019

De nieuwsgierigheid haalt me over om liever naar The Last Wave van gitarist Marnix Alexander Ducroock dan naar Thijs Boontjes te gaan kijken. Gewoon simpelweg, omdat The Last Wave net een nieuwe plaat uitgebracht heeft. En Boontjes niet. Ergens tussen Britpop, Pink Floyd en Porcupine Tree heeft The Last Wave een eigen smoel gecreëerd waardoor ik geprikkeld word om ‘On The Run’ maar eens goed te beluisteren. Inmiddels ben ik erachter dat deze plaat een internationale allure heeft. Met de kennis van nu kan The Last Wave zomaar in retrospectief kunnen uitgroeien tot dé verrassing van 5 mei 2019.

@Maradonnie

En dan is de straat aan de beurt. Dé protégé van de Jeugd van Tegenwoordig is koning Toto, Maradonnie of die rapper met het lange haar; Donnie. Hij geeft de muzikale leftovers van Bas Bron nieuwe glans met teksten die slechts lijken te gaan over drugs, blowen, djonko’s (in een verbasterde Frans Bauer-cover) en Barry Hayze, een verwijzing naar de Haze Berry-cannabiszaden. Echt superwakker kijkt de jonge ster dan ook niet uit zijn ogen om iets over vijf in de middag.

Bevrijdingspop 2019

Dandyisme

De voormalige frontman van Gotcha! en ‘s werelds enige P-funkateer gewoon uit ons eigenste Haarlemse E1-Ten, oftewel Iwan van Amersfoord die met ‘THE LOVEFUNK’ de grenzen van de blues, de soul, de funk en rock ‘n roll opzoekt. Met verve, hoewel het vuurtje net is aangewakkerd, zal het niet ontaarden in een oplaaiende vlammenzee. Ten kiest voor het gemak en werkt in stijl in zijn opvallend oud-roze geruite pak aan een carrièremove.

Bevrijdingspop 2019

Dat doen de Rotterdammers van De Likt ook. Al jaren is het elektro-hiphopcollectief van de straat en geliefd bij een steeds groter wordende schare festivalgangers en muziekliefhebbers. Gemak bestaat echter niet in het hoofd van roerganger Jordy Dijkshoorn. Een opgewonden standje is het, maar wel eentje met de volle 100% overtuiging en gedrevenheid om ieder publiek voor zich te winnen. De stijl van De Likt is rauw maar gelikt. Tegelijkertijd, en da’s knap!

Bevrijdingspop 2019

Nog geen genoeg van Bevrijdingspop? Check hier ons fotoverslag.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here