Iedereen kent BLØF. Of je het nu leuk vindt of niet, BLØF is een van de grootste Nederlandse bands van de afgelopen jaren en daar kan niemand om heen. Ongemerkt zing je hits als ‘Liefs Uit Londen’, ‘Dansen Aan Zee’, ‘Aan De Kust’ en ‘Alles Is Liefde’ mee. Ook de recente hit ‘Zoutelande’ is niet weg te denken van de radio. Knap. Dat de band nog steeds mateloos populair is blijkt wel uit het feit dat ze moeiteloos twee avonden Caprera uitverkopen. En dat al seizoenen achter elkaar.

Reden genoeg voor Haerlems Bodem om de stoute schoenen aan te trekken en de mannen van BLØF te vragen voor een “Op Haerlems Bodem, Caprera editie”, en ze zeiden nog ja ook! Dus we schuiven voorafgaand aan de tweede avond, na het eten, backstage aan tafel en spreken met Paskal (zang, gitaar), Bas (toetsen, gitaar), Norman (drum) en Peter (bas). Over Haarlem, vaker naar concerten gaan, verbinding maken door middel van muziek en Concert at Sea.

BLØF - Caprera - Peter van Heun

HB: One down, one to go! Hoe was het gisteren?

Paskal: “Was heel leuk! De locatie is natuurlijk te gek en we vinden het altijd leuk om hier op te treden. Vaak staan we hier zelfs in het voor en in het naseizoen met een paar shows dus we zijn hier al veel geweest.”

Bas vult aan: “En vaak met goed weer, wonder boven wonder. De keren dat we hier met goed weer en zon gestaan hebben is vele malen vaker dan de koude regenachtige avonden gelukkig”. 

HB: Wat is over het algemeen fijner, de eerste of een tweede avond?

Norman: “Als je ergens een tweede avond staat dan blijf je meestal overnachten en dat heeft ook echt wel iets.”

Paskal: Ja, dan ga je anders de wedstrijd in. Zo hebben we vandaag met een klein hoofdpijntje van het biertje van gisteren een wandeling door Haarlem gemaakt, lekker geluncht en een beetje vergaderd met elkaar. Dan heb je een chill-dagje. Er hoeft niet opgebouwd te worden en er is geen reistijd. Hierdoor ga je relaxed zo’n show doen. Daarnaast merk ik ook altijd dat die tweede show een andere energie heeft.”

Bas: “Maar het is niet per definitie de mindere, vaak juist de betere.”

Paskal lachend: “En helemaal als ik de avond daarvoor net iets meer gedronken heb. Ik drink nooit tijdens een optreden maar daarna lust ik er wel één. En als ik dan nog een beetje wattig ben van de avond daarvoor doe ik vaak de beste shows. Je moet natuurlijk niet echt te veel drinken, dat is nooit goed, maar het zorgt vaak wel dat je wat losser bent waardoor je beter en ontspannen speelt.”

Bas: “Tenzij je echt nieuwe dingen moet doen en je volledig moet concentreren, dan kan je beter gewoon niet drinken, maar als je op routine kunt spelen dan kan dat losse van die paar biertjes de avond daarvoor echt lekker zijn.”

Paskal: “Wat ook fijn voelt en lekker werkt is dat ik “op pad ben met de guys”, ik ben even weg en geen “uitvoerend” papa. Ik ga niet naar huis en het is daardoor ook echt een uitje voor jezelf. Dat maakt het extra leuk.”

BLØF - Caprera - Peter van Heun
Peter Slager (bas), Paskal Jakobsen (zang, gitaar), Norman Bonink (drum) en Bas Kennis (toetsen/gitaar),

HB: Als ik aan Haarlem denk, denk ik aan?

Peter: Lennaert Nijgh, dat was de tekstschrijver van heel veel liedjes van Boudewijn de Groot. Hij kwam uit Haarlem en heeft zelfs een monument hier. Het is een hele beroemde Haarlemmer.”

Paskal: “Er komen toch sowieso veel muzikanten uit Haarlem?”

Bas: “Zeker, Jacqueline woont in Haarlem, die van Krezip. En Roel woont er tegenwoordig, de Cheffies….”

Peter vult aan: “….alle jongens van Gotcha! komen hier vandaan en Martijn Bosman bijvoorbeeld.”

Paskal: “Je hebt hier wel meer muzikanten die niet per se voor het grote publiek bekend zijn maar wel in de scene. Sessiemuzikanten bijvoorbeeld.”

Bas: “En los daarvan ook veel mensen uit Amsterdam die hier komen wonen.”

Paskal: “Als ik eerlijk ben kom ik liever in Haarlem dan in Amsterdam. Het is meer eigen en minder toeristen.”

Bas: “En Chris (Götte, drummer die in 2001 overleed, red.) is in Haarlem geboren. Eigenlijk hebben we dus best wel wat met Haarlem.”

HB: Wat is je tofste herinnering aan een optreden van Bløf in Haarlem bijvoorbeeld Patronaat of Caprera, als artiest of bezoeker? 

Bas: “Ik ben laatst nog in de Toneelschuur geweest, voor iets wat ik graag wilde zien. Leuke plek.”

Norman: “Ik eigenlijk alleen in alle hoedanigheden zelf gespeeld: Philharmonie, Stadsschouwburg, Concertgebouw, Patronaat. Allemaal leuk trouwens.”

Peter: “Het bevrijdingsfestival van Haarlem, Bevrijdingspop, is ook echt een van de leukere van Nederland. Een hele toffe, daar hebben we een paar keer gestaan.”

BLØF - Caprera - Peter van Heun

HB: Als jullie in de programmering van de komende weken kijken, wat zou je dan zelf graag willen zien? 

Peter: “Edwin en z’n bandje. Dat is leuk. Edwin kennen wij al heel lang, van toen hij zelfs nog voor 3fm werkte zelfs. 20 jaar geleden, toen wij bekend werden, kwamen we in zijn programma. In de loop der jaren is het een goede vriend van ons geworden en gebleven. We hebben ook wel eens samen gespeeld op Concert at Sea en hij heeft een keer bij ons mee gedrumd in de oude Tivoli in Utrecht.”

Paskal: “Veldhuis & Kemper vind ik echt wel tof. Ik ken deze show nog niet maar wat ik daarvoor van ze gezien heb is goed. Remko komt waarschijnlijk vanavond nog even, ik denk alleen voor de toegift want hij moest zelf spelen maar hij woont hier vlakbij. Hij komt eigenlijk altijd wel even kijken als we hier spelen. Of even na borrelen.”

Bas: “Rufus Wainwright, daar wil ik wel bij zijn. En Leo Blokhuis en Roel van Velzen heb ik gezien op hun première en was echt best wel leuk. Het gaat over Queen en het idee van de theatervoorstelling is dat Leo van de oude stempel is en Roel jonge stempel. Dat buiten ze ook op een goede manier uit door het publiek ook partij te laten kiezen waardoor een soort competitie ontstaat. Slim bedacht en het werkt.”

Paskal, pakt zijn telefoon: “Damien Rice, die ga ik gelijk even in mijn agenda zetten.” Bladert vervolgens verder en grapt: “Racoon heb ik ook wel eens van gehoord…”
Peter: “…..hmmm nee, zegt mij niets.”

Paskal wat serieuzer: “Dat zijn natuurlijk ook echt onze vrienden en met Bart (zanger Bart van der Weide, red.) spreek ik ook een aantal keer per jaar af voor een BBQ of een pot bier. Ze komen natuurlijk uit onze achtertuin en wij uit die van hun. Dus we zijn een beetje samen opgegroeid zeg maar.”

Norman: “Oh, en dit is mijn oude maatje, Frank Boeijen, daar heb ik 10 jaar mee gespeeld. Ook heel goed natuurlijk.”

Paskal: “Weet je wat ik doe, nu ik dit zo zie. Ik ga die programmering eens even rustig bekijken. Want ik vind een avond uit hiernaartoe ook leuk. Vrienden wonen in Haarlem dus dat is helemaal fijn. Ik wil ook echt wat vaker naar concerten gaan en er zijn echt heel veel leuke dingen hier.”

Peter: “Dus kortom, mooi programma, ga zo door!”

BLØF - Caprera - Peter van Heun

HB: Welke vraag zou je nu als band het liefst beantwoorden?

Peter grappend: “Nou we hebben nog kaartjes voor de donderdag van Concert at Sea dus vraag daar eens naar…”

HB: Goh, hoe gaat het met de kaartverkoop van Concert at Sea en dan met name de donderdag?

Paskal lachend: “Goed dat je het vraagt, want ik denk dat nog niet iedereen weet wat het inhoudt die donderdag. Het is een iets kortere dag dan de andere twee dagen maar wel degelijk een volwaardige festivalavond. We gaan er zelf staan met Het Zeeuws Orkest en ik denk dat het heel bijzonder wordt. Racoon, Danny Vera en Jacqueline, je weet wel die uit Haarlem, komen ook die avond.”

Peter: “Wij kunnen uiteraard een beetje zien waar de mensen die naar Concert at Sea gaan vandaan komen op basis van de kaartverkoop. Dit centreert zich met name op Noord Brabant en Zuid Holland. Natuurlijk komt men uit het hele land maar daar ligt wel de nadruk. En ik zou het juist ook wel heel leuk vinden als er wat meer mensen uit Noord Holland komen. Ik kan mij voorstellen dat de mensen die ons hier in Caprera komen zien, ook op een bijzondere plek, heel erg gecharmeerd zouden zijn van de plek daar op de Brouwersdam.”

HB: Wat kunnen we in de toekomst van jullie verwachten?

Paskal: “Er komt binnen nu en twee weken een single van Ronnie Flex aan, 8 juni volgens mij, zijn versie van ‘Omarm’. Hij heeft onze originele tapes gehad die wij 15 jaar geleden in 2003 hebben ingespeeld en die is met een producer opnieuw gaan maken. Dus eigenlijk is het echt een samenwerking omdat wij het allemaal zelf hebben ingespeeld.”

Peter: “Het bleek dat wij een wederzijdse bewondering hadden en Ronnie met name voor ‘Omarm’. Dus we waren aan het onderzoeken of we iets samen konden doen en toen is Ronnie eigenlijk aan ‘Omarm” begonnen en met onze tapes aan de slag gegaan en dat is wel heel tof geworden. Ik vind hem echt goed, hij meent wat hij zingt en is onwijs authentiek, en daar gaat het ook om. Live met zijn band staat het echt als een huis. Wij vinden het een eer dat hij een nummer van ons wilde gebruiken om zijn eigen versie van te maken.”

Paskal: “Je krijgt door dit soort samenwerkingen ook steeds meer Turken, Marokkanen en Antillianen die onze muziek gaan luisteren. Vanmiddag zag ik in Haarlem een, ik denk Marokkaanse, jongen in een winkel en hij sprak mij aan dat hij onze muziek zo mooi vond en dan met name de samenwerking met Typhoon. Toen ik vertelde dat er een single aankomt met Ronnie Flex vond hij dat zichtbaar echt helemaal te gek.”

Peter: “Maar daar is het toch allemaal ook een beetje voor bedoeld. We doen allemaal vreselijk ons best om toch iets van een dialoog te openen en bruggen te slaan. En ik denk dat wij als muzikanten bij uitstek in staat zijn om dat te laten zien, dat het kan en dat het eigenlijk ook gewoon moet. Samen.”

BLØF - Caprera - Peter van Heun

De avond:

Als we na het interview een plekje gaan zoeken is Caprera al voor de helft gevuld, terwijl het nog een uurtje duurt voor showtime. Een betrokken en enthousiast publiek dus. Op de eerste rij zit een jongen van een jaar of 8 die duidelijk zin heeft in het optreden. Als zijn moeder laat vallen dat hij groot fan is en alles mee kan drummen komt niet veel later de tourmanager gebruikte en gesigneerde stokjes van Norman naar de jonge fan brengen. De jongen in kwestie is gelijk 5 centimeter groter en “luchtdrumt” vervolgens het hele concert mee. Om 20.00 uur alle zitplaatsen al bezet ondanks dat er geen voorprogramma is. Na het bekende “inschik ritueel” van Caprera, waarbij iedereen een beetje moet opschuiven zodat meer mensen kunnen zitten, is het tijd om te beginnen.

Algauw is duidelijk dat een voorprogramma helemaal niet nodig was geweest, het publiek is er vanaf het begin klaar voor. De band heeft er zin in en het spelplezier spat er gelijk vanaf. Als ‘Dansen aan zee’ als vijfde nummer wordt ingezet gaan de eerste mensen voorzichtig staan om mee te dansen en zingen. Het publiek is gevarieerd, veel gezinnen met kinderen maar ook verliefde stelletjes, midtwintigers en vriendinnen in de veertig.
Paskal geeft aan het begin van de show al aan dat hij zich voorneemt om weinig te gaan praten vanavond maar laat halverwege het optreden toch even vallen dat ze vooral gekozen hebben voor “liedjes die we leuk vinden en misschien al een tijdje niet gespeeld hebben”. En dit is te merken, de mannen zijn ontspannen, maken onderling grapjes en stralen een fijn zelfvertrouwen uit.

Naar mate de avond, en in sommige gevallen het drankgebruik, vordert krijgt ook het publiek meer vertrouwen: het dansen wordt uitbundiger, het meezingen harder en de sfeer gezelliger. Ook wordt er af en toe even contact gemaakt met het publiek. Doordat het een groot gedeelte van het concert nog licht is worden er bekenden herkend en benoemd. Bij ‘Zoutelande’ die gespeeld wordt als afsluiter van de avond tijdens het tweede toegift, wordt zelfs fan van het eerste uur Alwin toegezongen met “Ik ben blij dat je hier bent”. Paskal nodigt hem uit voor een potje bier naar afloop en hij mag een jaar lang naar elke voorstelling komen. Mooi om te zien dat de persoonlijkheid en betrokkenheid van de band nog zo oprecht is gebleven, ondanks al die uitverkochte grote shows. Dat de liefde voor muziek boven alles verbindend is, ook aan de Bloemendaalse kust.

BLØF - Caprera - Peter van Heun

Foto’s: Peter van Heun

Nieuwsgierig naar andere “Op Haerlems Bodem” interviews? Klik hier voor het gesprek met Eefje de Visser.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here