Zeventien vrouwen hebben inmiddels een t-shirt in de kast hangen met de tekst ‘BurgerBabe’ erop. Wie zijn ze en waarom doen ze wat ze doen? Haerlems Bodem ontmoet drie BurgerBabes aan de keukentafel.

Het begon met ALS

In 2013 vocht Ton, de vader van Marjolein Borghardt, tegen de ziekte ALS. De ice-bucket-challenge was nog niet bedacht en maar weinig mensen kenden de ziekte. Een fotografe uit Almere besloot een project te starten onder de naam ‘Fotografeer ALS de wereld uit‘. Er zou een boek worden gemaakt waarin het dagelijks leven van een ALS-patiënt in beeld werd gebracht. Marjolein werkte hieraan mee als projectmanager. Iedereen die betrokken was bij dit project moest echter € 1000,- (door sponsoring) inleggen. Marjolein had geen idee hoe ze dit zou gaan aanpakken en vertelde dit aan haar vriendin Karen Blanken. Die was toevallig nét van plan om twee weken later, op Koninginnedag, een aantal hamburgers te gaan bakken en verkopen.

Tijdens een vrijdagmiddagborrel in café De Vijfhoek met Marleen Zwartkruis en Wanda Jansen kwam zij op het lumineuze idee de hamburgers te verkopen ten behoeve van het goede doel. Dit was de geboorte van een jaarlijkse traditie onder de naam BurgerBabes. Het bleek een gouden greep. Helaas heeft Ton het niet meer mogen meemaken, maar hij zou trots zijn geweest.

Bijzondere vrouwen

Karen, die in het dagelijks leven executive assistant is bij Ahold Delhaize, heeft samen met Marleen en Iris Reek de praktische organisatie op zich genomen. Werken met zo’n grote groep vrouwen is supergezellig maar je hebt ook zeventien koppen met ideeën en dat vereist wel de nodige coördinatie, vertelt ze. De drie vrouwen zijn de drijvende kracht die jaarlijks weer de boel op poten zetten, de Facebookpagina en de WhatsApp-groep beheren en net zo lang regelen en ritselen tot alles op orde is.

De BurgerBabes zijn vrouwen die allemaal hun unieke kwaliteiten en vaardigheden belangeloos inzetten voor hun jaarlijkse project. Of het nu daadwerkelijk burgers bakken is, het regelen van de marketing & communicatie of de opbouw van de stand. Er is één uitzondering op de regel: BurgerKing Hugo Loning zonder wie het logo en alle visuals nog in de kinderschoenen zouden staan. Ook zijn er roosters met shifts en taakverdelingen waardoor iedereen weet waar ze moeten zijn, hoe laat en wat ze moeten doen.

Niet aan te slepen

Dat is ook nodig want waar in het eerste jaar ‘maar’ 500 burgers zijn verkocht, worden dat er dit jaar 800. Mega- en nu ook Vegaburgers. In de Vijfhoek zijn de vrouwen niet meer weg te denken en zodoende zijn de burgers niet aan te slepen. Gelukkig wordt dit mede mogelijk gemaakt door een aantal behulpzame ondernemers, zoals Mabrouk voor de sla, Het Hollands Kaashuis voor de kaas, Melgers Wijn & Dranken voor de barbecue en de kraam en Inpromo voor onder andere de t-shirts. Een speciale vermelding krijgt Niels Weijers, eigenaar van café De Vijfhoek, die jaarlijks zijn vergunning afstaat aan de Babes zodat de burgers voor zijn kroeg verkocht mogen worden.

BurgerBabesCARE

In de jaren erop veranderde het doel maar bleef het concept hetzelfde. Karen vertelt dat tot nog toe steeds werd gekozen voor één goed doel. Altijd kleinschalig en met een persoonlijk verhaal. Omdat er inmiddels zoveel goede initiatieven zijn om uit te kiezen, is besloten dit jaar het BurgerBabesCARE fonds op te richten. Alle opbrengsten worden vanuit dit fonds verdeeld over diverse goede doelen.

Op de vraag of BurgerBabes niet inmiddels is uitgegroeid tot een stichting of zelfs een bedrijf zegt Karen: Soms wordt daar wel over gesproken. En ergens lijken we ook wel een professioneel bedrijf, maar uiteindelijk hebben we allemaal gewoon nog een baan en een gezin en besluiten we steeds toch dat we het klein en lief willen houden. Als we teveel uit onze jas groeien, zouden we wellicht ook de goodwill van de mensen om ons heen kwijtraken.

Ze zijn ook echt lekker!

En dat er goodwill is blijkt wel uit het feit dat veel mensen op (tegenwoordig) Koningsdag speciaal naar de Vijfhoek komen voor een burger. Het is er inmiddels zo druk dat BurgerBabe Ineke Zweers, die lekker klein is, als ‘runner’ is aangesteld en zich met de burgers door de mensenmassa heen wurmt om ze zo aan de man te brengen. Goodwill blijkt ook uit mensen die betalen met een vijfje (een burger kost € 3,00) en geen wisselgeld terugvragen. De burgers zelf zijn dan ook niet mis te verstaan. Ze worden met aandacht gebakken en opgemaakt. De reacties zijn vaak: “Oh, ze zijn ook gewoon echt lekker!

Get the picture

Dit jaar is BurgerBabe Sandra Reeb-Gruber (ja, onze Sandra, fotografe bij Haerlems Bodem) de hele dag aanwezig om foto’s te maken van mensen en het speciale BurgerBabesBord waar je je hoofd doorheen kunt steken. De foto kan ter plekke op hoogwaardige kwaliteit worden geprint (opnieuw mogelijk gemaakt door een vrijgevige sponsor namelijk Rob Turk van Foto-workshop.nl) en worden gekocht voor € 2,50. Ook dit geld gaat natuurlijk volledig naar het goede doel.

Voor de lekkerste Koningsdagburger kun je vanaf 13:00 uur terecht op het pleintje op de kruising van de Wolstraat en de Lange Raamstraat voor Café De Vijfhoek. Enjoy!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here