Haarlem barst van de creatievelingen. Singer-songwriters, kunstenaars, designers – onze stad profileert zich als het culturele hart van Noord-Holland. Een stad met zo’n goede voedingsbodem wordt draaiende gehouden door een hele berg mensen met een hart voor cultuur. Eén van hen is Michelle Roos van Rozenbottel Producties: Haerlems Bodem durft haar gerust een culturele duizendpoot te noemen.

Al vanaf de middelbare school heeft Michelle interesse in cultuur, met een voorliefde voor theater. “Het liefst wilde ik theaterprogrammeur worden, zoals we hier in Haarlem Jaap Lampe hebben.” Na haar studie Vrijetijdsmanagement komt Michelle dan ook in de theaterbusiness terecht. Eerst bij een impresariaat, later onder andere bij een theater waar ze zich richt op marketing, sponsoring en fondsenwerving. “De culturele sector heeft het helaas niet makkelijk. De crisis kostte me tot twee keer toe mijn baan.”

ZZP

Michelle laat zich echter niet uit het veld slaan, en besluit na lang overwegen aan de slag te gaan als ZZP-er. “In eerste instantie durfde ik niet, maar de tweede keer ben ik in het diepe gesprongen. Ik had inmiddels een groot netwerk opgebouwd. Haarlem is natuurlijk ook een ideale plek: veel culturele instellingen, een groot cultureel aanbod en mensen zien echt het belang van kunst en cultuur in.”


Inmiddels heeft ze al talloze projecten op haar naam staan. Van het Haarlem Cultuur Festival “Na drie edities kun je er steeds meer je eigen ding in leggen”, klussen voor Haarlem Marketing tot het Internationaal Film Festival in Rotterdam. Op dat laatste kijkt ze met veel plezier terug: “Dat was eigenlijk de eerste keer dat ik met zo’n grote organisatie werkte. Er werkten veel andere ZZP-ers, en de magie van zo’n festival is nergens mee te vergelijken. Het was één groot avontuurlijk leerproces.”

‘We mogen het publiek best wat vaker verleiden nieuwe dingen te ontdekken’

Voor Haarlem Marketing doet Michelle diverse klussen. “De veelzijdigheid van die projecten maakt het interessant. Ik wil mijn grenzen blijven verkennen: naast de theatersector ook snuffelen aan andere culturele instellingen, film en dus city marketing.” Wat volgens Michelle de grootste uitdaging is voor onze stad? “Het mogelijk maken van evenementen die niet per se voor de massa zijn. De stad is zeer cultureel gezind, we mogen het publiek best wat vaker verleiden nieuwe dingen te ontdekken en wat minder op safe te spelen.”

Toch is Michelle heel tevreden met de huidige culturele staat van Haarlem: “De Haarlemse cultuurscene is heel breed. Natuurlijk barst Haarlem van de muzikanten, maar er zijn ook een hele hoop schrijvers, prachtige musea, theatermakers, kunstenaars… Haarlem levert aan ontzettend veel verschillende sectoren. Het is echt the place to be voor cultuur!” En haar eigen favoriete event in Haarlem? “Een favoriet aanwijzen vind ik moeilijk, maar het meest onverwacht was voor mij de Kerstsamenzang. Ik kom hier oorspronkelijk niet vandaan, en toen vrienden me voor het eerst over de Kerstsamenzang vertelden had ik er een heel wollig beeld van. Maar eenmaal meegemaakt vond ik de sfeer iets magisch hebben… . Ik kan het alle nieuwkomers in de stad aanraden.”

Fotografie: Wiebrig Krakau

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here