Een traditionele motorfiets is natuurlijk leuk, maar niet echt speciaal. Bikers die meer willen dan zomaar een rondje toeren kunnen kiezen voor iets speciaals. Neem bijvoorbeeld motoren van de custom motorbouwer Michel Szozda. Deze motorbouwer is gevestigd op het MAAK-terrein en maakt de tofste modellen op maat. 

custom motorbouwer Michel Szozda
Kawasaki Vulcan “Vicky”
custom motorbouwer Michel Szozda
Kawasaki Vulcan “Vicky”

“Persoonlijke benadering maken Haarlemse Custom Bikes uniek.”

Van hobby naar professie

Michel is net bezig aan zijn nieuwe project; een tweewieler zonder buddyseat, tank en andere accessoires. Michel: “Het is vaak vooral eerst kijken naar het lijnenspel van het bestaande frame, zo ontstaat bij mij vanzelf het idee over de uiteindelijke nieuwe vorm.” Met ervaring als grafisch designer en metaalbewerker koos Michel zes jaar geleden definitief voor het vak van custom bike bouwer en begon ik Cool Kid Customs. “Mijn eerste creatie ontstond in een kleine schuur van mijn voormalige werkgever, maar zo’n zes jaar geleden ging ik ervoor. Ik huurde een grote bedrijfsunit bij MAAK, daardoor heb ik nu de ruimte om aan meerdere projecten tegelijkertijd te werken. Wat ik ook bedenk, ik kan het hier nu ook allemaal maken.” Dankzij de combinatie van creativiteit en technische skills vinden steeds meer klanten hun weg naar het ‘specials’ bedrijf.

custom motorbouwer Michel Szozda
https://www.coolkidcustoms.com/project-01
custom motorbouwer Michel Szozda
https://www.coolkidcustoms.com/project-01

Intuïtief ontwerp

Michel heeft een specifieke kijk op wat hij mooi vindt. “Veel motorrijders vinden alle kleuren cool – als het maar zwart is.” Michel denkt anders. De ervaring in vormgeving en design, en daar op het toepassen van kleur, gebruikt hij bewust in al zijn ontwerpen. “Als een klant zijn motorfiets wil laten transformeren naar een ‘eigen’ configuratie beginnen we eerst met het informeren naar de wensen. Ik vraag de klant een moodboard te maken, zodat ik een globale indruk krijg van de voorkeur van de klant. Vaak ontstaat tijdens een gesprek, intuïtief al een eerste basisontwerp. Deze bespreken we en dan bepalen we samen het budget.” Wat overblijft is het vertrouwen tussen de klant en de specialist dat het goed gaat komen.

custom motorbouwer Michel Szozda
Suzuki GS750 ’77
custom motorbouwer Michel Szozda
Suzuki GS750 ’77

Techniek, materiaal en hergebruik

Het startpunt is vaak een oude motorfiets uit de jaren ‘80 of ‘90. Deze wordt grotendeels gestript. Waar niet aan gesleuteld wordt is het frame en de wielbasis. De rest gaat volledig ‘op de schop’. Hoewel de klant ook het motorische gedeelte onderhanden kan laten nemen, besteedt Michel het budget liever volledig aan de look en feel van de bike. “Wij gebruiken allerlei eigen materialen, maar ook gebruikte onderdelen. Deze gerecyclede onderdelen geven we weer een eigen twist of we maken er zelf iets geheel nieuws van. Bijvoorbeeld deze ijzeren staaf van rond zes mm. Door het materiaal te verhitten en dit te bewerken kan ik geheel eigen vormen creëren, die ik dan gebruik bij de opbouw van het custom model.”

custom motorbouwer Michel Szozda
Suzuki gs450L ’83 “Bring the noise”

“Daar stond ik als kleine bouwer, toch maar mooi tussen de beste custom bike builders van de wereld.”

“Het voordeel van een terrein zoals dit, is de samenwerking met andere ondernemers,” vervolgt Michel. “Mijn buurman van Yourshape Composites kan van alles maken van composiet materiaal. En voor de andere opdrachtgever gebruik ik houten elementen in restyling van z’n bike. Nadat de vormgeving klaar is, volgt een bezoek aan de poedercoater en spuiter.” Het eindresultaat is elke keer weer verrassend. Ook voor de klant want die ziet pas bij de oplevering wat het uiteindelijk het eindresultaat is geworden. “Elke keer weer is dit een spannend moment natuurlijk.” De creaties van Cool Kid Customs blijven trouwens niet onopgemerkt. Onlangs was Michel met een aantal van zijn modellen aanwezig op The Bike Shed London 2019, het grootste evenement in het vakgebied.

Volg MAAK via de social media kanalen FacebookInstagramLinkedIn en Twitter. Dit artikel komt van de website van MAAK en de foto’s komen van coolkidcustoms.com.

Meer Haerlems Bodem? Lees hier de nieuwste column van M.H.R. Puttmann.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here