Haarlemse zzp’ers hebben het zwaar, vooral die in de evenementenbranche. Helemaal nu bekend is gemaakt dat er tot 1 september 2020 geen evenementen georganiseerd mogen worden. Maar ook andere zzp’ers zonder vast contract en zonder vast inkomen merken de klappen nu al van deze crisis. Aan de andere kant is het mooi om te zien hoe flexibel en creatief ondernemers hiermee omgaan, en zich snel aanpassen aan de omstandigheden, zo goed als mogelijk. Frank Bohm, zelf ook zzp’er in de evenementen, interviewt de komende tijd zzp’ers over hun bestaan in deze bijzondere tijden. Als achtste is Dean Marc aan de beurt.

Hoe en wanneer ben je ooit met ondernemen gestart?
“Ben begin 2015 begonnen als zzp’er omdat ik steeds meer vragen kreeg of ik ook voor kleine/korte projecten was in te huren, met andere woorden of ik ook kon factureren. Daarnaast was ik het zat om standaard op de bepaalde kantoortijden te moeten werken. Als ik bijvoorbeeld op een regenachtige zondag zou willen werken dan zou dat moeten kunnen. Verder gaat het in mijn branche veelal om freelance projecten en campagnes. Dus dit alles was voor mij wel het teken om voor mijzelf te beginnen. In 2017 ben ik ook mijn agency begonnen, maar zonder personeel dus: Crafters & Drifters.”

Dean Marc

Wat doe je precies?
“Crafters & Drifters is een creative (influencer marketing) agency & community. Ik bedenk en voer gehele campagnes uit van A tot Z voor diverse soorten merken en bedrijven, contentproductie zowel foto als video, influencer marketing en events. Daarnaast is het ook een community voor content creators, foto- en videografen en influencers.”

Heb je in deze crisis je onderneming aangepast?
“Heb tijdens de huidige crisis zeker wat aanpassingen moeten doen voor nu. PR- of launchevents zitten er nu bijvoorbeeld niet in, daarnaast stonden er drie contenttrips in het buitenland gepland met een team van acht man om daar te shooten en filmen. Er is echt een hoop on hold gezet en uiteraard probeer ik dan te kijken wat er wel binnen de mogelijkheden valt in de huidige situatie. At home campagnes, als we shooten dan voor nu één op één en niet meteen met een heel team bijvoorbeeld.”

Denk je dat de wereld er anders uit ziet hierna?
“Dat denk ik wel ja. Uiteraard zijn er financieel een hoop klappen voor velen gevallen en zullen er ook nog volgen. De vraag is wie en wat er allemaal overeind blijven. Maar ik denk dat de mens in z’n geheel veel meer bewust is geworden en veel meer de kleine dingen weet te waarderen zoals een mooie wandeling, de schoonheid van je eigen land, eerder een lokale groenteboer, bakker of slager zal steunen, het zelf koken, het waarderen dat de steden niet ineens zo druk zijn, meer nadenken over het vervoer, allemaal van dat soort dingen. “

Wat is tot nu toe je zzp hoogtepunt geweest?
“Hmm dat is een moeilijke…Eén van de campagnes voor Haarlem en iAmsterdam die ik heb mogen bedenken en uitvoeren. Was wel echt geweldig om dat te doen, zeker omdat ik mijn passie voor de stad in werk kon omzetten. Maar de contenttrips naar Berlijn voor een vijftal merken waren echt te gek, het idee waar ik ooit Crafters & Drifters mee was begonnen kon ik op die manier uitvoeren en was zelf nog boven verwachting.”

Ik ben voor de nodige duizenden euro belazerd

Dean Marc

En wat was een dieptepunt?
“Medio maart zijn elf van de twaalf projecten die voor maart, april en mei stonden meteen on hold gezet. Hierin stonden ook trips naar Wenen, Lissabon en Antwerpen met een volledig team bij. Hier was ik al maanden mee bezig en dan komt ineens de corona-mokerslag. Maar, buiten de crisis is dat ik voor de nodige duizenden euro’s ben belazerd door een opdrachtgever. Echt een bizarre situatie en dan vervolgens nog maanden achter je geld aangaan, terwijl die persoon niet meer te bereiken is en ineens spoorloos verdwenen is.”

 Wat is je grootste les geweest?
“Luisteren naar je onderbuikgevoel als je met klanten zit, minder naïef zijn en afspraken goed documenteren en bedragen niet te hoog laten oplopen waarbij bij grotere campagnes ik ook echt een deel vooraf moet factureren. Zo leer je met de jaren haha.”

Wat mis je in Haarlem nog als zzp’er?
“Eigenlijk niet zoveel, als zzp’er in Haarlem ben ik helemaal op mijn plek. Voldoende plekken waar ik eventueel kan werken als ik een keer in een leuk koffietentje zou willen werken, strand is natuurlijk ook om de hoek. De branche waarin ik zit is wel veel meer op Amsterdam gericht, maar dat staat dus los van mijn bestaan als ondernemer in Haarlem.”

Heb jij een Haarlemse ondernemer die je als je voorbeeld ziet, zo ja wie en waarom?
“Dorus van Zutphen (Pepperminds, vroeger ook Rapa Nui en nog wat ondernemingen volgens mij) vond en vind ik altijd een zeer inspirerende vent. Ik leerde Dorus kennen toen ik 19 jaar was en een bijbaan zocht. De energie en creativiteit van Dorus is mij altijd bijgebleven, zelf was hij destijds slechts een paar jaar ouder. Ik kom hem nog altijd tegen en nog steeds heeft hij die zelfde vibe. Mooi om te zien hoe hij in het leven staat, we groeten elkaar nog altijd met ‘ouwe rocker’.”

Tenslotte, blijf je altijd zzp’er of denk je of ga je ooit vast personeel inhuren?
“Denk dat ik zzp’er blijf en wel veel met ingehuurde zzp’ers blijf werken, dit kunnen foto- en videografen zijn, modellen, graficch designers etc. Ik zal niet zo snel iemand in loondienst aannemen. Maar zeg nooit nooit haha!”

Meer In Gesprek Met Zzp’ers? Check hier het interview met Jolien Pusthumus.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here