In juli 2011 opende Nienke van de Water, toen net afgestudeerd grafisch ontwerper, haar webshop Dreamkey Design. Een webwinkel met papierwaren die het leven nét even wat mooier maken.

Het idee van Dreamkey Design ontstond tijdens haar afstudeerperiode aan de Kunstacademie in Breda. Ze schreef een scriptie over hoe een webwinkel op te zetten en ontwierp als afstudeeropdracht een eigen collectie. Bijna tegelijkertijd met haar afstuderen was Dreamkey.nl een feit. Waar ze tijdens de start nog parttime bijkluste als grafisch ontwerper, is ze intussen meer dan fulltime bezig met Dreamkey Design. Naast haar eigen ontwerpen, verkoopt ze de fijnste stationery van een dertigtal andere merken.

Het is nu juli 2017, precies zes jaar later. Een mooi moment om terug te blikken op de afgelopen jaren en meteen te vragen naar haar plannen voor de komende jaren.
We nemen plaats op de bank in haar overvolle, maar bewonderenswaardige zolderappartement in de Oude Amsterdamse buurt.

Als je iets begint vanuit een hobby, werkt het gewoon het best. Doe iets wat je het allerleukst vindt om te doen en dan groeit het vanzelf. Zonder verwachtingen, zonder irreële doelen.”

Hier woont en werkt Nienke. De voorraad van Dreamkey Design is vakkundig opgestapeld in alle hoeken en gaten, zodat er nog net genoeg leefruimte over is. “Het wordt eigenlijk te klein, maar Haarlem is te leuk om weg te gaan en alles wat groter is dan dit, is onbetaalbaar.” Als we vragen of ze zichzelf hier zes jaar geleden zo had voorgesteld, antwoordt ze lachend: “Nee. Ik had nooit bedacht zelfstandig ondernemer te worden, het is me echt overkomen. Het is begonnen als hobby en ik had nooit verwacht dat het zó zou groeien.

Dreamkey Design

Van hobby ‘voor erbij’ naar een enorme passie en fulltime salaris. Het cliché is waar: “Als je iets begint vanuit een hobby, werkt het gewoon het best. Doe iets wat je het allerleukst vindt om te doen en dan groeit het vanzelf. Zonder verwachtingen, zonder irreële doelen.
Ik word weleens gebeld met de vraag hoe je een webshop kunt opzetten met het doel daar binnen twee maanden een fulltime salaris uit te halen. Dat kan niet. Het kost je vaak een jaar of twee voor je überhaupt winst maakt, laat staan dat je er een fulltime salaris aan overhoudt.” Een baan, al wil ze het zelf zo niet noemen, die veel tijd, geduld en inzet vergt. Niet weggelegd voor de geldbeluste ondernemers die snel willen cashen dus.

Dat het intensief is, blijkt ook uit het feit dat ze dit jaar voor het eerst in zes jaar een weekje op vakantie is geweest. “Ik zag dat andere webshops weleens ‘dicht’ gingen, maar durfde dat zelf eigenlijk niet aan. Tot afgelopen lente, waarin ik een paar dagen naar New York ben gegaan. Om mijn klanten tegemoet te komen heb ik korting gegeven op alle bestellingen, omdat ik ze pas later kon bezorgen. Hoewel ik de reacties vreesde, is er vanuit niemand een onvertogen woord gevallen.

Sowieso een slimme zet de nuchtere Hollander korting te geven, maar het uitblijven van negatieve reacties heeft zeker ook te maken met het feit dat het klantenbestand van Dreamkey Design grotendeels bestaat uit vaste klanten – fans ondertussen. “Ik heb een aardig vaste klantenkring die steeds wordt uitgebreid. Mijn vaste klanten zorgen voor veel nieuwe aanwas. Er is een vrouw bij die me iedere keer nadat haar pakket op de mat valt, mailt en bedankt. En ze bestelt minimaal eens per maand. Fantastisch.

Waar ze klein begon met een eigen collectie en een paar externe merken, staan er nu meer dan duizend producten in de webshop. “Het is enorm gegroeid. Voor de komende periode ben ik van plan dat aantal in te perken, om het overzicht van de website te verbeteren. Ik wil eigenlijk alleen nog de bestsellers verkopen, de topproducten. Alles wat redelijk loopt, gaat eraf. Kritischer kijken naar het aanbod.

Naast het verkleinen van het aanbod, is Nienke bezig meer verdieping in haar website in te bouwen. “Met een virtual assistant heb ik een contentplanning gemaakt. Ik was altijd heel productgericht bezig, maar kreeg het advies informatiever en persoonlijker te worden met Dreamkey Design. Van de week heb ik daarom voor het eerst ook een foto van mijzelf gepost op social media. Blogs schreef ik wel, maar niet echt voor mijn plezier.

Omdat blogs wel dé manier zijn om het verhaal van en rond Dreamkey Design beter te kunnen verwoorden, heeft ze blogger Babette van Huis gevraagd om maandelijks een bijdrage te leveren. “Babette is fantastisch. Naast dat ze leuke, interessante blogs schrijft, is ze heel goed in styling en fotografie.

Samenwerkingen zoals met Babette zoekt ze steeds vaker op. “Ik ben erachter gekomen dat ik het het leukst vindt om een concept te ontwikkelen. Niet zozeer om het concept ook daadwerkelijk te ontwerpen. Daarom ben ik steeds op zoek naar ontwerpers die mijn concepten voor mij uitwerken. In mijn huidige collectie is dat al zo en dat zal in de toekomst nog meer zijn. Binnenkort komt ook de eerste Dreamkey-agenda uit, vanuit zo’n samenwerking met een ontwerper.

Focus en verdieping, dat zijn de sleutelwoorden voor het komende jaar. Uitbreiden van haar eigen collectie zal ook onvermijdelijk zijn; het best verkopende merk op Dreamkey Design is haar eigen merk. “Ook wel logisch, aangezien er niet veel andere kanalen zijn waarop je mijn eigen merk kunt kopen.”

Logisch misschien, maar desalniettemin ontzettend knap dat wat begint als afstudeerproject uitgegroeid is tot een succesvolle webshop met een grote achterban. Mocht je Dreamkey.nl nog niet eerder hebben bezocht, raden wij van Haerlems Bodem aan toch eens een kijkje te gaan nemen. Een Haarlems bedrijf en onderneemster om trots op te zijn!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here