Deze week ging de nieuwste productie van regisseur Steef de Jong in Toneelschuur in première. Maar van 1 tot en met 4 juli kun je de voorstelling ook bewonderen in openluchttheater Caprera. De voorstelling leidt je binnen in ‘een wereld die alleen in het theater kan bestaan!’ Haerlems Bodem was erbij en vroeg hem na afloop naar het maakproces van deze feestelijke ode aan de operette.

Binnen enkele uren waren de voorstellingen die vanaf deze week in de Toneelschuur worden opgevoerd uitverkocht. Voor velen is het grote talent van Haarlems regisseur Steef de Jong de afgelopen jaren niet onopgemerkt gebleven. Na het succes van onder meer Modern Art Revue, Starring# 22: Naxos en Sisi Boy is het deze zomer tijd voor de moderne bewerking van deze feestelijke operette, in 1883 gecomponeerd door Johann Strauss jr.

Een eigentijds jasje van karton

De heropening van de theaters had niet feestelijker gevierd kunnen worden. Steef neemt ons mee naar het carnaval in Venetië. Een wereld die tot leven komt door zijn indrukwekkende gebruik van karton, precies zoals we van hem gewend zijn. De cast is teruggedrongen tot zes multi-talenten die naast het acteren van meerdere personages bovendien de rollen van onder andere balletdanser, orkestmuzikant, operazanger en decor vervullen. En dat laatste lees je goed. Het karton ontvouwt zich en zowel de personages als de decorstukken transformeren zich ter plekke van aanzien. Het is verbazingwekkend hoeveel fantasie en creativiteit hierbij komt kijken. Het vraagt verrassend weinig verbeeldingskracht om je aan de hand van deze levensgrote ‘knutselwerken’ in het bruisende en carnavaleske hart van Venetië te wanen.

Ik wil dat je je even kan verliezen in een sprookje en de werkelijkheid tijdelijk vergeet.

Steef de Jong, regisseur

Niet iedere bewerking die Steef voor deze voorstelling heeft gemaakt is even direct zichtbaar. Het stuk is voorzien van nieuwe muziekstukken en een herschreven, Nederlandse tekst vol humor. “Het originele libretto was soms heel uitgebreid en onnodig ingewikkeld. Ik heb het in eerste instantie ingedikt en de taal moderner en humoristischer gemaakt, zodat met name de liedjes beter te volgen zijn”, aldus Steef over zijn bewerking. Toch zegt hij het stuk expres niet naar deze tijd te hebben verplaatst: “Het speelt zich af in een onbeduidende tijd. Ik wil dat het over de fantasie gaat, dat je je even kan verliezen in een sprookje en de werkelijkheid tijdelijk vergeet. Pas helemaal aan het eind komen er kleine verwijzingen naar het nu aan bod.”

‘Met een drankje in de hand genieten’

Een nacht in Venetië is speciaal gemaakt voor de grote zaal van de Toneelschuur. Het past precies, al dat karton staat als een huis. Toch kan Steef (net als wij) niet wachten om het stuk in de open lucht te mogen bewonderen: “Bij voorstellingen in Caprera hangt altijd een heel bijzondere sfeer. Het lijkt wel of intieme en uitbundige momenten in voorstellingen daar door de omgeving worden versterkt. Dit stuk zit daar vol mee. Ik denk dat je overal nog beter in kan meegaan: met een drankje in de hand genieten.”

Hoe heerlijk dat ook klinkt, voor de cast en crew is er weinig tijd om achterover te leunen en te ontspannen. Voor het gewenste, magische effect zullen wel nog wat praktische zaken geregeld moeten worden. Maar ook daarover praat Steef als niet meer dan een leuke uitdaging: ‘Ik moet het decor zo aanpassen dat het ook in Caprera straks past. En het mag niet gaan regenen, want alles is van papier en karton. En wat dacht je van de muziekinstrumenten, die kunnen ook niet tegen regen…”

Een feestelijke, culturele zomeravond als deze kan en wil je niet missen. Bemachtig hier snel jouw kaarten want ze gaan hard.

Fotografie: Sanne Peper (i.o.v. Toneelschuur)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here