Rob Nissink en Clemens Jansen openden in mei hun eigen barbershop in de Irrational Library-winkel van Joshua Baumgarten, Doelstraat 31 in het centrum van Haarlem. Sindsdien zijn de positieve reacties niet aan te slepen. Of zoals Aafke op Facebook schrijft: “Alle mannen (en dames) lopen knapper de deur uit dan dat ze naar binnen gaan.” Hoog tijd dus voor Haerlems Bodem om de drempel van de barbershop en The Irrational Library nog verder weg te nemen met een artikel over twee eigenzinnige kappers en hun alternatieve maar supergezellige knip- en scheerhuiskamer. Onder de noemer; Geknipt voor Haarlem dit keer aandacht voor de Mad Daddy’s.

Mad Daddy's
Clemens Jansen

Officieel biedt Mad Daddy’s Barbershop ‘cuts and shaves for monsters and men’ en is gevestigd in de ‘coolste shop’ in Haarlem; The Irrational Library. Hoewel Clemens uit Lelystad komt en tegenwoordig in IJmuiden woont, zijn Rob en Clemens eigenlijk Haarlemmers in hart en nieren. “We zijn net zo vet Haarlems als The Irrational Library!

Garagepunk en rockabilly

Wie ook maar een beetje houdt van alternatieve muziek, rare kunst en (sub-)cultuurtjes, die heeft allang kennis gemaakt met het winkeltje van Joshua Baumgarten. Zo ook onze kniphelden. Ze voelden zich direct thuis in de vrijplaats in de Doelstraat en spraken af hoe ze samen op een leuke manier konden opstarten, de kosten konden delen en de druk van beginnend ondernemerschap konden verlagen. En aangezien ze alledrie vader zijn, was de verzamelnaam Mad Daddy’s snel gekozen. Bovendien is ‘The Mad Daddy’ een geweldige song van The Cramps, een garagepunk- en rockabillyband die het niet zo nauw nam met de regeltjes van de gevestigde orde.

Wederzijdse band

Net zo makkelijk had Mad Daddy’s met hun tijdelijke huisstijl geïnspireerd kunnen zijn op het werk van The Misfits. Niets is minder waar. Rob pakt zijn telefoon en laat zien wat het definitieve logo van de barbershop moet worden: “Roel Smit is bezig om ons logo te ontwerpen, naast Haarlemmer is hij natuurlijk bekend als tekenaar voor talloze bandjes. Zijn stijl past goed bij wie we willen zijn en wat we doen.”

“We staan open voor alles en iedereen, kortom, hoe gekker, hoe beter.”

“Ons motto is dat we ‘not just another barbershop’ zijn. Het gaat ons niet om het perfecte kapsel in een smetteloze strak ingerichte salon, het gaat ons om blije, enthousiaste klanten die trouw en gezelligheid net zo of zelfs nog belangrijker vinden. We zijn kappers met een groot hart. Onze ideale klant is dan ook de klant waarmee we een wederzijdse klik en vertrouwensband hebben. Dan kan het voorkomen dat mensen die binnenkomen, het zo gezellig hebben, dat een knip- of scheerbeurt er niet eens van komt.”

Rob Nissink

Kappers zonder kapsones

“Precies!”, vult Clemens aan: “de vrijheid, de relaxte huiskamersfeer en het idee dat we niet louter commercieel zijn ingesteld, is wat klanten trekt. We zitten op een toplocatie midden in het centrum en toch in de luwte van de Grote Houtstraat en The Irrational Library is op zijn eigen vreemde manier een goede eyecatcher. Het wekt in elk geval de nieuwsgierigheid op en het zorgt ervoor dat mensen snappen dat wij geen basisdrang hebben. We zijn geen alpha-mannetjes die graag de baas willen spelen. We zijn herenkapper, maar dat is geen must. Ook vrouwen zijn meer dan welkom mits ze een herenkapsel willen. Als mensen zich bij ons thuis voelen dan is een groot deel van onze missie al geslaagd. Een maand na de opening is onze klantenkring behoorlijk divers. We staan open voor alles en iedereen, kortom, hoe gekker, hoe beter. Een groot gedeelte als kapper ben je psycholoog of maatschappelijk werker. Zie onze shop als een soort koffie- of praathuis. Daarom hamer ik op het belang van een goede vertrouwensband met onze klanten. Het sociale aspect is zeer belangrijk. Meer nog dan knippen en scheren.”

Mad Daddy's Wie is volgens jullie de best geknipte Haarlemmer?

Rob denkt even na en vraagt Clemens om even mee te denken. Dan komen beide heren tot de conclusie dat Ivo van Rijswijk van Minor Operation Bookings de beste haardos heeft. “Dat is een haartechnisch verhaal hoor”, zegt Rob. “Want, Ivo’s kapsel is best moeilijk te knippen op zijn hoofd. Hij heeft namelijk een superwitte huid en gitzwart haar waarbij het moeilijk is om ‘overloopjes’ te maken. En Ivo heeft de gave om zichzelf megagoed te stylen, bijna beter dan dat ik zou kunnen.”

En wie is de slechtst geknipte Haarlemmer?

Wie zou je onder handen willen nemen? “Mart Smeets” zeggen Clemens en Rob eensgezind. “Het mag veel sjofeler bij die man. En onze burgemeester Jos Wienen kan ook wel een serieuze make-over gebruiken. Iets meer rock ’n roll bij de Haarlemse overheid kan geen kwaad. Hij is meer dan welkom!”

Wie heeft sowieso het coolste kapsel ever?

Kortom, wie is wereldwijd het absolute #1 rolmodel voor Mad Daddy’s?
“Ik denk Sparky van de psychobillyband Demented Are Go. Hij heeft wat mij betreft de kruising geperfectioneerd tussen een vetkuif en een punky hanenkam. Maar Little Richard mag je ook opschrijven.’’ Clemens vult aan dat Herman Brood een fantastisch kapsel had. “Het leek altijd heel rommelig, maar het was heel goed geknipt. En David Bowie in de film Labyrinth was het summum van een goed gestyled kapsel.”

Wat kunnen we binnen nu en een jaar verwachten van Mad Daddy’s?

Amper anderhalve maand na de opening knallen jullie wekelijks door de social media met een High Life pomade, met een maddaddydaydiscountdeal, met kneiterolie en kwakzalf van Mr. Dutchman voor je kinstruik, met snorrenvet voor je neusbuur en met Reuzel- en Suavecito pomade! En dat alles onder de noemer: ‘#haartjebaardjesnorretje’.

Mad Daddy's“Clemens slijpt op ambachtelijke wijze scheermessen. En ik ben sinds een tijdje bezig hoe en of we de techniek van het Arabisch ontharen voor mannen en vrouwen hier kunnen introduceren. Daarnaast zul je ons terugzien tijdens de Parksessies in de Hout en op typisch Haarlemse evenementen. O ja, en als we stylingtips kunnen meegeven op een avondje met een goede pot bier en een lekker punkmuziekje, dan doen we dat graag. Verder lijkt het ons leuk om filmavonden te organiseren waarbij we beelden en films selecteren die ons inspireren en motiveren als barbershop.”

Whatever happens in Mad Daddy’s…

Aan goede anekdotes uit de shop hebben Clemens en Rob geen gebrek. Joshua adviseert om niet te veel uit de school te klappen. Zie het als een doktersgeheim. ,,Whatever happens in Mad Daddy’s, stays in Mad Daddy’s.” Als het sociale aspect en de vertrouwensband met klanten belangrijk zijn, dan is het ook heel logisch om niet al te veel prijs te geven. Gewoon binnenlopen dus en de shop zelf ervaren.

Mad Daddy'sWie weet word je voor het eerst verwelkomd door Joshua’s dochter Pippi die je vriendelijk laat weten dat niemand verlegen hoeft te zijn. “In de shop is het superleuk met elkaar.” In een notendop vat het meiske de Mad Daddy’s Barbershop goed samen.

Mad Daddy’s Barbershop
Doelstraat 31 zwart
2011 XB Haarlem
facebook.com/themaddaddys

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here