Er zijn mensen die wat weten en wat te vertellen hebben en er zijn mensen die menen dat ze ergens wat van moeten vinden. De eerste groep neemt zichzelf niet al te serieus maar gaat voor het vermaak voor allen in navolging van de grote Wim T. Schippers, de tweede heeft geen humor en houdt vast aan een heel beperkte vorm van zelfreflectie. Deze laatste groep is meesterbarbier Jan Heideman liever kwijt dan rijk. “Domme mensen zijn het die alles alleen maar op zichzelf betrekken en zich laten afschrikken door vooroordelen. Ik kan niet zoveel met mensen die het onderscheid tussen zin en onzin niet kennen.” Zit je echter om een goed verhaal verlegen, laat je dan eens uitdagen voor een ouderwets goede knip- en scheerbeurt. Welkom in de bonte theaterwereld aan de Spaarnwouderstraat!

Prikkelen tot op het bot

Jan Heideman is een apart figuur. Een zonderlinge fantast die het beste van Pee Wee Herman, Willem de Ridder en Theo van Gogh in zich verenigt. Een natuurlijke rem kent hij niet. Zo is hij nooit gevormd en afgeleverd. Zoveel wordt binnen enkele seconden na zijn entree wel duidelijk. En waarom zou hij ook? Waarom jezelf inhouden in je eigen onderneming met je eigen visie? Waarom geen vuige praatjes en sterke verhalen? En, waarom niet prikkelen tot op het bot en samen een verdomd leuk onderonsje vieren? De zelfverklaarde meesterbarbier weet wat hij kan en waarom mensen van heinde en verre naar zijn zaak komen. “En ja, mijn zaak is mijn theater. Alles is theater, iedereen speelt zijn rol met verve, ook mijn concurrenten. Mijn rol is om mensen aan te moedigen mee te gaan in mijn wereld, mijn anekdotes en mijn verhalen. Het doet er niet toe wat waar is of niet, het gaat erom wat je maar wilt geloven omdat het hilarisch is en amusant.” Dat Jan fan is van het werk van Wim T. Schippers, de Lachende Scheerkwast, Op Zoek Naar Jolanda en Waldolala is dan ook niet vreemd gek. Hij kiest zijn woorden zorgvuldig.

Jan Heideman

Stiekem shockeren met gevoel voor stijl

Vanuit het niets word je onderworpen aan Heidemans schokproef en prevelt hij wat over het nieuws dat militaire cadetten bij het corps-mariniers tot bloedens toe getrakteerd werden op een lepel in hun achterste. Vijf seconden later zit Jan middenin een verhandeling over linkse en rechtse fascisten en hoe de gemiddelde retail-ondernemer in Haarlem gebruikt wordt door lokale politici om de gaten in het centrum op te vullen, maar je geen enkel duwtje in de rug of waardering krijgt voor al het persoonlijke werk om achterafstraatjes zoals de Spaarnwouderstraat leefbaar, interessant en leuk te maken. “Als ik bij dit portretje ga staan, dan beseffen maar weinig mensen dat ’t Mussolini is. Ik houd van mensen die stiekem maar in stijl shockeren. Wie speelt met referentiekaders, het geweten en algemene kennis komt heel wat te weten van mensen.’”

Heideman versus Pasquale

Eenmaal op de praat-/kapperstoel houdt Jan niet op. Zo beweert hij dat hij is opgeleid door zijn grote leermeester, meesterkapper voor haar en ziel: Figaro Pasquale Capone en wijst hij naar een ingelijst verstoft zwart-witportretje bovenop een hangkastje aan de muur. Ik kan me vergissen maar het fotootje is een portret van een oude kalende man met wat bollige ogen die gelijkenissen heeft met de oude Picasso. Zoals veel Italianen gaf Capone, die sinds jaar en dag woonde en werkte in de Amsmterdamse Begijnesteeg, zijn naam Pasquale extra elan mee. Iemand is een Pasquale als hij Casanova-achtige trekjes vertoont en zeer welwillend is tegenover zijn geboorteland Italië. De moeilijkste standjes bij een vrijpartij die voor zowel man als vrouw enorm gerieflijk zijn behoren dan ook tot de noemer: Pasquale-seks. Italiaanse jongetjes die gezegend zijn met de voornaam Pasquale beseffen dat al op heel jonge leeftijd.

Enfin, Jan Heideman breit er vast morgen weer een heel ander verhaal van, het maakt een bezoekje aan zijn barbershop onvoorspelbaar. Smakelijk humoristisch is en blijft het als je de bedrijfsbaas ziet glunderen en zijn ogen fonkelen wanneer een van zijn verhaaltjes voor waar wordt aangenomen. Collega’s op de werkvloer zie je hoofdschuddend wegdraaien met hun ogen. “Daar gaan we weer mee in het spelletje van aantrekken en afstoten, van humor en satire, van shockeren en van plagen.”

“Als kapper of barbier ben je toch een soort amateurpsycholoog die vuige verhalen van zowel politici als zeebonken moet kunnen duiden. Da’s ook een rol die ik mezelf graag aanmeet.”

Ambiance

Bij binnenkomst word je getrakteerd op een bonte mix van memorabilia en meubelstukken van ver voor de oorlog tot en met de jaren ’50 van de vorige eeuw. Bombastische en dramatische klassieke muziek met zowel pauken, clavecimbel en harp vult de ruimte. Het is een mix van Purcell en ‘Peter en de Wolf’ in een Italiaans Barokjasje. De klant ligt weggezakt in een oude Belmontstoel met een stoomhete handdoek over zijn gezicht.

Ondertussen slobbert een ouwe lobbes van een Engelse bulldog zijn bakkie eten in no-time leeg. “Gelukkig plast hij de boel niet onder. Even afkloppen maar!” zegt een medewerkster die tegelijkertijd met nauwkeurige precisie een baard handmatig opscheert.
Bedrijfskankerlijer Marcel kijkt als portret bij de ingang op me neer.

Uiterlijke en innerlijke verzorging

“Van oorsprong ben ik graficus en zeefdrukker en heb voor meer dan twintig bedrijven gewerkt. Ik studeerde geschiedenis en filosofie en mijn hobby is het naspelen van historische veldslagen. Re-enactment noemen ze dat. Twintig jaar geleden ben ik begonnen met scheren omdat het echte ambacht telt. Dus ik leerde scheren met 18e eeuwse scheerzeep en was hulpje van de chirurgijn. Aan knippen kwam ik totaal nog niet toe. Nog steeds niet. Ik ben ’n echte barbier. Voor het betere knipwerk ben je ook welkom, maar scheren is mijn passie. Verder bracht ik eigen scheerproducten op de markt. Zonder enige vorm van retailkennis. Kijk, ik verwacht van mezelf en iedereen waarmee ik werk dat ze niet liegen, niet stelen en niet discrimineren. Met deze kernwaarden op zak heb ik twee doelstellingen: de ene is om te doen wat je leuk vindt en de tweede is dat ik het taboe omtrent de totale verzorging van mannen wil doorbreken.”

“Vermaak, humor en theater horen erbij. Even je gedachten verzetten is de beste verzorging voor het hoofd en de hersenen. Als kapper of barbier ben je toch een soort amateurpsycholoog die vuige verhalen van zowel politici als zeebonken moet kunnen duiden. Da’s ook een rol die ik mezelf graag aanmeet. Zo heb ik het liefst een klant met goede juridische verhalen over vastgoedrecht of internationaal recht waarmee je ’n levendig debat kunt opvoeren. Ik ga dus voor de uiterlijke verzorging, maar heb een enorm zwak voor de innerlijke output met goede, sterke verhalen, anekdotes en humor en toch behouden we ieder ons eigen willetje en een volstrekt uniek karakter. Als ik mezelf zo hoor, dan zijn we een grote poezenclub bij elkaar.”

Meesterbarbier-Snorrensalon-Crazy Creative Collective

“Meesterbarbier is het overkoepelende merk waar off- en online heel wat schuilgaat: verzorgingsproducten, trainingen en opleidingen en de zaken zelf als winkeltotaalconcept. Dan hebben we ernaast nog de events waaronder de Snorrensalon, da’s een barbershop op locatie voor festivals en met ‘n typische rock ’n roll-uitstraling inclusief sponsordeals. De Crazy Creative Collective is het educatieve aspect, een amalgaam van creatieven die tal van theatrale bombast bedenken om het merk van de Meesterbarbier uit te bouwen met reclame, stands, interieurconcepten, virals en ludieke acties.”

En hij zag dat het goed was…

Goed beschouwd is Heideman eigenlijk nog steeds een soort vormgever. In zijn woordkeus, in zijn uiterlijk en in zijn gehele voorkomen wil hij maar al te graag benadrukken wat belangrijk is. Hij voegt te pas en te onpas graag het woordje ‘bedrijfs-‘ toe en spreekt van bedrijfskunstenaar, bedrijfspoes en bedrijfsartiest om aan te duiden wie er met hem werken.
Volgens Jan is Bruce Lee zijn grote rolmodel. Niet omdat hij zo’n groot acteur of vechtersbaas was, maar omdat de kleine Aziaat een presence had die uniek in zijn soort was. “Bruce was wie hij was en dat viel nauwelijks te evenaren.” Jan wil maar zeggen dat de juiste verzorging van het innerlijk automatisch leidt tot een goede verzorging van het uiterlijk. Dat doet hij met woorden à la Wim T. Schippers. En, dat wil hij met zijn oude skills van vormgever maar al te graag tot in de puntjes verzorgen. Jan daagt uit, kneedt, modelleert, vraagt door en geeft vorm. En hij zag dat het goed was, van LXRY-beurs tot aan de Amsterdam Burlesque Award. Want, alles is theater.


Meesterbarbier Jan Heideman (Scheerzaak)

Spaarnwouderstraat 72 | 2011 AE Haarlem | 023-2023670

www.janheidemanmeesterbarbier.nl | Facebook.com/meesterbarbier

Openingstijden

Maandag gesloten, dinsdag t/m zaterdag van 10:00 tot 18:00 uur

Afspraak maken is aan te raden, de koffie staat klaar!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here