Hudson’s Bay gaat weg uit het monumentale V&D-pand. Nadat het concern de eyecatcher van wat ooit de beste winkelstad van Nederland was, gigantisch goed had opgeknapt en er eigenhandig voor had gezorgd dat Haarlem niet een zoveelste sof erbij kreeg in de vorm van een heel groot leegstaand karakteristiek pand midden in het centrum, moet het nu toch overal in Nederland haar deuren sluiten. Dat wisten we eigenlijk al ruim een half jaar geleden al. Op naar Haarlems Bizzy.

We huilen maar weer eens krokodillentranen

Dan komen de Haarlemmers weer eens in actie in de sociale media en klagen dat Hudson’s Bay heel erg duur was, dat ze nog steeds de V&D missen en dat alle Amsterdammers onze banen overnemen en overal veel te dure appartementen van gaan maken. O ja, en door het internet kan geen enkele retailformule overleven. Zeg dat maar tegen de oorspronkelijke eigenaars van het typisch Nederlandse keten Action uit Enkhuizen en hun hoofdkantoor in Zwaagdijk-Oost! Sinds ik weet dat de Action oorspronkelijk Nederlands is, geef ik ketens als de Blokker al helemaal geen overlevingskans meer. 

Gemeente Haarlem als tandenloze Leeuw

Anyhow, de gemeente Haarlem staat weer eens als een tandenloze leeuw te kijken naar alweer een investeerder die wegtrekt uit de Spaarnestad. Fingers crossed, we mogen hopen dat het monumentale en cruciale warenhuis niet in de fik vliegt of Portugese crustie-krakers met schurfterige luizenhonden aantrekt voordat we tot het besluit komen dat we niets anders kunnen bedenken dan er maar heel dure appartementen van te maken. Serieus? Als zelfs schaduwraadsleden in Haarlem tussen hun activiteiten in de lokale horeca door bestempeld worden als commissielid Ontwikkeling met als specialisme Vastgoed, dan is er maar weinig hoop in goede onderhandelingen op hoog niveau. In het belang voor de stad Haarlem. 

Neem de regie terug

Als we de publieksfunctie voor het warenhuis willen behouden, dan moeten we NU actie ondernemen en in het belang voor de stad het pand opkopen eventueel met steun van de J.C. Ruigrok Stichting, Erfgoedvereniging Heemschut en de provincie. Dure appartementen en besloten hofjes en unieke uitkijkjes voor een paar superrijken hebben we al genoeg in Haarlem. Vastgoedbaron Ronny Rosenbaum (onder andere eigenaar van The Sting en Costes) voorspelde ruim een jaar geleden in de Telegraaf al dat het wel mis moest gaan en hij schetste een beknopt toekomstbeeld van Hudson’s Bay op het Rokin in Amsterdam. Het zou een realistische blauwdruk worden voor de ontwikkelingen in Haarlem aan de Grote Houtstraat. “Als Hudson’s Bay weggaat is dat een ramp voor de verhuurders. Niet voor Hudson’s Bay. Hun investering is nul. Het enige wat ze hoefden te doen is hun handel en personeel erin gooien. De verhuurders hebben de panden opgeknapt omdat Hudson’s Bay er anders niet in ging. Die Hudson’s Bay aan het Rokin kun je dichtspijkeren. Krijg je nooit meer verhuurd. Welke grote huurder heb je nog die daar in kan? Die zijn er niet. De locatie is ook verkeerd. Winkelen heeft hier niks met vastgoed te maken!”
“Pats, dat was raak,” schreef Mark Koster in juni van dit jaar in Quote: “en het bleek niet eens jaloers gegrom. Niet op het Rokin in de hoofdstad, maar een kilometer of twintig verder in de hoofdstad van Noord-Holland gaat het nu mis.”
Eigenaar ASR Real Estate, de vastgoedbeleggingstak van ASR Verzekeringen, zou er goed aan doen om met de gemeente en winkeliersverenigingen in de binnenstad op hoog niveau gesprekken te voeren over het belang van de publiekelijk toegankelijke functie van het warenhuis aan de Grote Houtstraat voor nu en over dertig jaar. “Put your money where your mouth is” en: “Dat vind ik!” zou rapper Sticks van Opgezwolle nota bene in heel wat commercials voor de verzekeraar zeggen. 

Grote publieksshop voor sport, welzijn, kunst, cultuur en maatschappelijke initiatieven

Ik ben er nog steeds heilig van overtuigd dat Haarlem met het warenhuis de kans heeft om één grote publieksshop in te richten waarbij we op sport, spel, welzijn, kunst, cultuur en maatschappelijke initiatieven het winkelend publiek wegwijs kunnen maken en een grote etalage kunnen bieden van het beste in de stad. Dus, kaartjes voor het Patronaat, de Filmschuur en de Philharmonie kun je ook op de Grote Houtstraat kopen. Net als merchandise van het Teyler’s of de Nieuwe Vide. Nieuwbouwplannen in maquettes kunnen net zo makkelijk aandacht genereren als de grootste sportverenigingen van de stad, of onderwijsinstellingen, kleine zelfstandige platenlabels of een redactiewerkvloer van Haerlems Bodem, een Uiltje toko of een vast retail vloeroppervlak voor de jaarlijkse winnaar van de beste startup .
Voordat toeristen uitgevogeld hebben dat het Jan en Piet Museum niet meer bestaat, hadden ze zichzelf geheel moeiteloos en laagdrempelig op de hoogte kunnen brengen door ‘Haarlems Bizzy’ te bezoeken. Een beetje naar model van de CBS Store op Times Square waar je kaartjes kunt scoren voor The Late Show maar ook terecht kunt voor producten van partner- of mediabedrijven The New York Times, Viacom en Vice. In de Haarlemse variant kun je typisch Haarlemse merken uitlichten zoals Dopper of Rob Peetoom (eigenlijk Santpoort-Noord, maar soit). We zullen even over alle oerbekende clichés moeten heenstappen. Dus geen handige handennijverheid promoten en niet voor de zoveelste keer Haarlemse Halletjes en haarlemmerolie proberen te verpatsen. Daar hebben we om de hoek de oudste shop-in-shop-formule voor en dat is de David onder de stedelijke vernieuwing: Van der Pigge.

In grote steden als Amsterdam, Den Bosch, Utrecht en Arnhem doen dezelfde ideeën de ronde om met hulp van de provincie en zelfs het Rijk heel wat panden terug te vorderen en/of aan te kopen. Het kan.

Meer Haerlems Bodem? Lees hier over de jarige Heemsteedse reddingsbrigade.

2 REACTIES

  1. René, Prachtig plan. Vul dat aan met een foodcourt en een proefplek voor al die heerlijke Haarlemse biertjes. Niet enkel de oren en ogen, ook de mond wil wat.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here