De Haarlemse pornokijker was er misschien al bekend mee: de opvallende reclames van Haarlems Grof. Ja, ze adverteren op pornosites, en ja, ze maken hun koffie vooral voor echte mannen. Maar een interview met twee vrouwen van Haerlems Bodem? Daar konden ze natuurlijk geen nee tegen zeggen.

Met koffie en taart worden we verwelkomd in de minimalistische showroom van Bulthaup. De eigenaar van de Haarlemse Bulthaup, Marius Alberts, was één van de eersten die interesse toonde in de koffie van Haarlems Grof. Aan tafel, met in onze handen een Haarlems Grof-koffiemok, leggen Joost Toornend en Robbert Balkenende (geen familie van) uit waar het idee vandaan kwam: “We hebben een eigen Branding en Marketingbureau (BAM!) en we zochten al een tijdje naar de beste koffie voor op kantoor. Douwe Egberts, Nespresso, we hebben het allemaal geprobeerd, maar we vonden het te weinig op smaak gericht en te veel op geouwehoer. Dus toen zijn we zelf aan de slag gegaan!


Haarlems Grof Product

Unieke koffie
Joost en Robbert zochten contact met iemand die veel verstand van koffie had. Na veel proeven kwamen ze uit op de koffie die nu Haarlems Grof heet. Maar wat maakt deze koffie dan zo anders dan anderen?

Joost: “We hebben iets met het brandrecept laten doen, om een hoogwaardige smaak te krijgen. De koffie is namelijk gemaakt van arabica-bonen, en die zijn van origine eigenlijk juist heel zacht. Dat maakt onze koffie dus uniek. Maar we zijn natuurlijk niet voor niets goed in concepten verzinnen, dus we dachten: we bouwen een mooi concept om Haarlems Grof.”

Wij houden ook van grof
Mocht je de afgelopen tijd onder een steen geleefd hebben: dat concept is er gekomen. Met ‘geen geouwehoer’ als slogan, posten de heren regelmatig controversiële teksten en afbeeldingen op Facebook. Maar de slimste zet tot nu toe is het adverteren op pornosites. Hoe kwamen ze daar eigenlijk op?

Robbert: “Als je koffie voor mannen maakt, dan ga je na waar je de meeste mannen bereikt. En wij zijn natuurlijk Haarlems Grof, dus dan zet je in beeld: ‘Wij houden ook van grof!’ Dat levert behoorlijk wat views op: tot nu toe al zo’n vier miljoen.”

De Kenau
Dat leveren doen de mannen overigens ook zelf. En het liefst binnen een uur, of tenminste dezelfde dag nog. In de zomer op de motor, maar sinds kort ook met hun legertruck: de Kenau (=manwijf).

Joost: “We willen de Kenau overal overheen en doorheen laten rijden, met ontploffingen en vuur. En natuurlijk ook gebruiken voor de foodtruck-festivals. Dan wil je een auto hebben die eruit springt. Uiteindelijk is het de bedoeling dat er een koffiebrander achterin komt. Zo kunnen we écht lokaal gaan branden, dus op de stoep.”

Carbage-run
Maar dat is nog niet alles. In Juli 2017 doen Robbert en Joost mee aan de Carbage-run. Een race van vijf dagen in een auto van maximaal €500,- met als eindpunt Litouwen. De bedoeling van de race is om geld in te zamelen voor een goed doel naar keuze.

Joost: “Enerzijds kunnen we zo het merk nog verder op de kaart zetten. Anderzijds kunnen we geld inzamelen door stickers te verkopen die dan op de auto geplakt worden. Via GoPro’s en andere content kunnen we dan dagelijks de voortgang van de rally bijhouden. Zo hopen we met een mooi bedrag naar een goed doel te kunnen gaan. En dat doel kan uiteraard dan weer gekozen worden via Facebook door Haarlemmers. Dan is het cirkeltje weer rond!”

Geen geouwehoer
Eigenlijk is Haarlems Grof, volgens Joost en Robbert, ook vooral een jongensdroom. Bezorging op de motor, de Kenau, maar ook de Carbage-run.

Joost: “Het gaat gewoon om dingen doen die je altijd al hebt willen doen. Als iemand zegt dat iets niet kan of niet mag: het zal allemaal wel. Onze koffie is bijvoorbeeld wel gewoon eerlijk, maar we impliceren het niet. Iedereen draagt het al uit, dus wat voor meerwaarde heeft het dan nog.” Hier voegt Robbert nog aan toe: “Met geouwehoer bedoelen we bijvoorbeeld ook die logo’s van fairtrade. Dat kun je er allemaal op zetten, maar het is geouwehoer.”

Haarlems Grof Beker

Na twee koppen koffie en onze stukken taart stuiteren we weg uit de showroom. Voor vrouwen dus ook een prima bakkie koffie, wel (zoals ze al waarschuwden) met een beetje extra pit. Maar zeker het proberen waard dus. Achteraf deelt Joost nog mee dat het zijn eerste interview was en dat hij toch best wel een beetje zenuwachtig was. Echte mannen dus, met een klein hartje.

Meer over Haarlems Grof: facebook.com/haarlemsgrof

Fotografie: Wiebrig Krakau

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here