In 2014 werd de eerste editie van de Haarlemse Ondernemers Prijs (HOP) in het leven geroepen. Maandagavond werd in De Lichtfabriek een feestelijke finale van alweer de vierde editie gevierd. Drie Haarlemse ondernemers, Paul Hoefsloot (JP Haarlem), Matthijs van Schendelen (Endeavour Group) en Kick Willemse (Evidos) namen het tegen elkaar op met een 1-minute pitch en moesten zich staande houden tijdens een vragenvuur van zowel een vakjury als het aanwezige publiek. Haerlems Bodem begaf zich onder de stropdassen voor een verslag.

De Lichtfabriek heeft zich al vaker bewezen als een uitstekende locatie voor feestjes van de Haarlemse gevestigde orde (neem HaarlemValley en CityMarketing) en is ook voor deze avond weer omgetoverd tot een stijlvolle borrellocatie. Haarlemse bloemenmeisjes mogen uiteraard niet ontbreken, dus aanwezigen pronken trots met hun opgespelde gerbera. Een arriverende ondernemer maakt zich even zorgen om zijn linnen pak “Als deze dingen maar niet lekken!” maar weet zich door het meisje gerustgesteld met de mededeling dat juist daarom voor gerbera’s gekozen wordt. Weten we dat ook weer!

Wees jezelf

Eenmaal in de zaal praat Rob Wieleman de avond aan elkaar. Dat hijzelf vaak het hardst moet lachen om zijn grapjes wordt hem gelukkig vergeven door het publiek. De finalisten arriveren ondertussen in een enorme Hummer-limousine en de zaal kijkt aandachtig naar de video die de gespannen ondernemers filmt bij het buiten uitstappen. Onder de bemoedigende klanken van ‘We will rock you‘ beklimmen de finalisten het podium en kan het echte feestje beginnen. Erwin Miedema, winnaar van 2016, heet de deelnemers welkom. “Als ik nu mee had gedaan had ik zeker kans gemaakt om te winnen, maar het was een spannende wedstrijd geweest!” Ook wil hij de aanwezige ondernemers nog iets meegeven: “Wees jezelf, dat is het meest inspirerende wat je kunt zijn!

Dan is het moment echt daar: de drie ondernemers gooien in 1 minuut nog een keer hun charmes in de strijd en beantwoorden daarna vragen van de jury en het aanwezige publiek. Zandtekenares Elze van den Akker maakt op kunstzinnige wijze voorafgaand aan ieders beurt een zandportret, terwijl de zaal ademloos toekijkt (of probeert te raden wie ze in hemelsnaam aan het maken is, want dat wordt elke keer pas duidelijk als het portret af is). Kick Willemse trapt af. Door een fout van de organisatie krijgt hij eerst een vragenvuur voordat men zich realiseert dat de pitch eerst had gemoeten, maar soit. Hij herpakt zich eenvoudig en steekt een vurige pitch af over waarom digitaal ondertekenen hét businessmodel van 2017 en de toekomst is. In Kick zien we een ondernemer in hart en nieren, gepassioneerd, bevlogen en met een enorme kennis van zijn vakgebied.

Kick wordt opgevolgd door Matthijs van Schendelen. Deze komt tijdens zijn pitch onbedoeld iets minder goed uit de verf, omdat hij zijn verhaal op moet lezen van spiekbriefjes, en dat is jammer. Met zijn Endeavour Group houdt Matthijs zes succesvolle bedrijven staande onder één paraplu, en dat is knap. Dat erkennen zowel de jury als het publiek. Bij de vragen van jury en publiek komt hij dan ook veel beter naar voren: meteen wordt duidelijk dat hij een passie heeft voor ondernemen, voor Haarlem, en het delen van zijn kennis.

Paul Hoefsloot van JP Haarlem sluit de rij. Zijn bedrijf verzorgt meubeldistributie met een persoonlijk tintje. Waar Matthijs bij de pitch punten liet liggen, scoort Paul ze achter elkaar. Eerst klinkt een vertederd ‘aaah’ uit de zaal als zijn moeder de microfoon krijgt om te vertellen hoe trots ze op hem is, en als hij vertelt dat hij voor zijn personeel een kroeg heeft gebouwd met de eerste echte winst die hij maakte, gaat zijn gunfactor door het plafond. Hij is van de drie aanwezige ondernemers wel de minst typische ondernemer: zijn bedrijf is ‘ouderwetser’ en misschien minder innovatief dan dat van de andere twee.

Om de spanning erin te houden wordt de zaal leeggebonjourd om van een borrel te gaan genieten terwijl de jury in conclaaf gaat. Wij hebben in ieder geval werkelijk geen idee wie er gaat winnen: waar Kick het meest innoveert en van de drie de uniekste dienst verkoopt, is Matthijs misschien wel degene die de grootste prestatie levert, terwijl Paul zich weer heel erg richt op het menselijke en de sociale factor. De borrel heeft een hoog kijk-mij-nou-gehalte, en hoewel de band een saxofonist heeft om de sfeer te verhogen komt deze slechts met moeite boven de netwerkpraatjes uit.

TROMGEROFFEL…

Na een halfuur achter de hapjesdame aanrennen en glazen wegtikken worden we de zaal weer ingeleid. Juryvoorzitter Margot Span betreedt het podium in haar volgens onze fotografe ‘rode powersuit’. “De ondernemersprijs is veel meer dan dit finale evenement: bedrijfsbezoeken, financiële checks… we beginnen al in januari. Ik wil daarom de jury dan ook bedanken voor hun inzet.” Omdat ze zich beseft dat iedereen benieuwd is naar de uitslag, houdt ze het kort. “Paul, je bent gestart als student met kapitaal van je oma, maar bent nu een full-service bedrijf met vestigingen in Tilburg en België. Kick, jij bent de marktleider van digitale identiteit en handtekeningen op het internet. Jij zet de traditie van Johan Enschedé voort. Matthijs, met je zes bedrijven ben je een one-stop-shop voor integrale online marketing en communicatie, en daarnaast een geweldige ambassadeur voor onze stad.” De kandidaten staan met knikkende knietjes op het podium, als bekend gemaakt wordt dat Paul van JP Haarlem de winnaar is. De zaal gaat uit zijn dak, en even verliest iedereen zijn decorum om uitzinnig te klappen en juichen. De knuffel die Paul zijn moeder geeft maakt iedereen aanwezige vrouw even week in het hart. Confetti vliegt door de lucht, handen worden geschud. Hoewel voor alle finalisten iets te zeggen was, lijkt de zaal Paul unaniem de juiste winnaar te vinden.

De avond wordt vervolgd met een borrel die we maar niet tot het einde uitzitten (want Haarlemmers kunnen er wat van!). We droppen onze visitekaartjes in de bak naast de deur en vertrekken met een goedgevulde goodiebag. We zijn benieuwd naar wat we in 2017 van Paul en JP Haarlem gaan zien, en kijken uit naar de volgende editie!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here