De Verhalenmakers willen mensen lokaal en wereldwijd verbinden door verhalen. Dit doen ze door een podium te bieden voor zoveel mogelijk verschillende verhalen, gemaakt door mensen uit alle hoeken van de stad. Haerlems Bodem ondersteunt ze daar graag bij en presenteert iedere maand een ander, verrassend verhaal.

De economie van de toekomst: meer werk en een beter milieu voor iedereen

 

Wie groene, lokale of circulaire economie hoort, denkt misschien al snel aan kleinschalig, stoffig en duur. Maar niets is minder waar! Het gaat om geld verdienen, banen creëren èn een beter en gezonder milieu. In Europa, in Nederland en in Haarlem. In De Groene Stoel vertelt Haarlemmer Arthur ten Wolde – expert circulaire economie – ons vandaag over de economie van de toekomst: de dilemma’s, de successen en de kansen.

Hoe Arthur het begrip circulaire economie aan zijn twee tienerkinderen uitlegt? “Een economie zonder afval. Of eigenlijk: het voorkomen dat er afval is door hergebruik van grondstoffen.” Zelf geeft hij het goede voorbeeld met een spijkerbroek van Mud Jeans en een jasje van Dutch Spirit, die hij vandaag draagt. Het is lease-kleding. Kleding die je weer terugbrengt wanneer het niet meer mooi is en waar dan weer nieuwe kleren van worden gemaakt.

Een lokale economie waarin iedereen meedoet

“Ik wil met mijn werk bereiken dat we een economie hebben die goed is voor mensen – en dus ook voor ondernemers – èn voor het milieu.”

Mooie voorbeelden van circulaire ondernemingen zijn:
• Bundles: In plaats van een wasmachine kopen, huur je er een. Aanschafprijs, onderhoud en vervanging regel je dan niet zelf.
• Schiphol least licht – in plaats van lampen – van Philips.

In een circulaire economie doet iedereen mee en het zou ons allemaal zoveel opleveren: Een beter milieu door minder grondstofgebruik. Meer werk door een (meer) lokale economie: tenminste 50.000 banen – ook praktische –in heel Nederland berekende TNO. En dat betekent een minder gestresste economie waar weer iedereen meedoet.

Geld verdienen met goede dingen

Verandering komt nu vooral van het bedrijfsleven. Bedrijven zorgen voor innovatie. Dat zijn grote bedrijven als Unilever, IKEA en DSM, maar ook bedrijven uit het MKB. Ze zijn wendbaarder en creatief en proberen nieuwe modellen uit.

Nieuwe markten aanboren

Circulaire ondernemers die het goed doen zitten vaak in het leasen of huren van kantoormeubilair, printers of kantoorinrichting voor het bedrijfsleven. Producten die een redelijke waarde hebben, maar waar de innovatie niet zo snel gaat als bijvoorbeeld in de digitale technologie.

Nederlandse bedrijven zijn wat circulair ondernemen betreft zelfs koploper in de wereld. En er is veel interesse in het Nederlandse model, omdat er veel geld mee te verdienen valt.
Naast lobby, geeft Arthur ook advies aan ondernemers en overheden. De belangrijkste vraagt van de Haarlemse ondernemers die vandaag met Arthur in gesprek zijn, is: “Waar begin je als je je eigen verdienmodel onder de loep wilt nemen?”

Ga met iedereen in de productieketen om tafel en volg de geldstromen: Wat kost het allemaal? Bijvoorbeeld: Hoe vaak gaat het kapot? Wat kost een reparatie? Pak zoveel mogelijk je historische gegevens erbij. Samen ga je kijken waar je kosten kunt besparen en waar je efficiënter kunt werken. Om daarna een prijs te bepalen en afspraken te maken wie wat verdient met welke marge. Het is natuurlijk belangrijk dat je elkaar daarin kunt vertrouwen.

Voor de Haarlemse circulaire ondernemers tipt Arthur: “Haarlem is klein. Zoek aansluiting bij initiatieven om je heen. Heeft een concullega een beter verhaal? Gebruik dan het beste verhaal. Het gaat uiteindelijk om het succes. Als het werkt gaan andere gemeenten en bedrijven hetzelfde doen.”

Circulair in 2030

“Ik weet zeker dat die circulaire economie er komt! We weten alleen nog niet wanneer.” Arthur verwacht dat we vóór 2030 zover zijn. De regels van de overheid kunnen in zo’n drie jaar tijd veranderen, en de productie en consumptie verandert dan in vijf tot tien jaar mee.

Om beleid van de overheid te kunnen veranderen hebben we massa nodig: consumenten die innovatieve groene producten vragen en bedrijven die leiderschap tonen door concrete ambities uit te spreken. Een mooi voorbeeld van zulk leiderschap is het statement: ‘Nederlandse huishoudens moeten voor 2030 van het gas af’. Op die manier maken we verandering. Een sociaal kantelpunt. “Het moment dat we een lokale circulaire economie gewoon normaal vinden!”

Lees verder bij de Verhalenmakers 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here