Behalve als redacteur van Haerlems Bodem, vul ik mijn dagen ook met allerlei andere activiteiten die Haarlem (hopelijk) ten goede komen. Zo heb ik onlangs een tentoonstelling ingericht in ‘Het Kleinste Museum van Haarlem’ ter ere van het Drostemannetje, de iconische 6-meterhoge neoninstallatie die jarenlang op het dak van de cacaofabriek stond. RTV-NH leverde naar aanleiding hiervan vorige week een artikel af met als kop mijn quote: “Zonder Drostemannetje is de skyline van Haarlem niet veel anders dan die van Leiden of Delft”.

Onze skyline

Dat was niet bedoeld om afbreuk te doen aan onze mooie St. Bavo op de Grote Markt, maar bijzonder is het niet. Na dik 500 jaar bepaalt ‘de kerk’ nog altijd de skyline van noem-maar-een-gemiddelde-stad in Nederland, hier en daar aangevuld met een molen of ophaalbrug. En dat terwijl ‘n vergelijkbare stad als Delft zich prima kan profileren met haar T.U. en Calvé en Leiden terecht mag weglopen met inwoners als Rembrandt en Jochem Myjer.

Maak ‘ns een écht verschil!

Zonder uniek icoon als het Drostemannetje is de skyline van Haarlem behoorlijk inwisselbaar. Daarom alleen al is het voor citymarketing-begrippen veel lucratiever om eenmalig de terugkeer van een neon-mannetje in de skyline van Haarlem te financieren, dan om voor hetzelfde geld plastic sterren uit China te bestellen en die voor een half seizoen op wat geveltjes te plakken. De gemiddelde selfie-hunter van een toerist ziet al genoeg sterretjes en ziet geen enkele aanleiding om ermee op de foto te gaan. Wel met een Drostemannetje. Al dan niet ergens samen op eenzame hoogte met Anthony Fokker en Boudewijn de Groot. Met Pinkeltje in Heemstede en met Cornelis Vreeswijk in IJmuiden. #altijdwelkom.

Ruim een decennium aan afspraken

Oud-wethouder Chris van Velzen kan het niet meer aanzwengelen. Hij is in 2010 overleden. Hij pleitte al voor het behoud van cultureel erfgoed van de stad. Zijn opvolger Pieter Heiliegers was het eens met deze ‘papieren’ afspraak en zodoende deed het College samen met de Raad een plas, en alles bleef zoals het was.

Cultureel erfgoed

De mini-neon van het Drostemannetje is aan in Haarlem!

Dat GroenLinks, het CDA én de VVD hier lokaal het Drostemannetje omarmen als symbool van cultureel erfgoed en het officieel als standpunt opvoeren, dat valt te prijzen. Volgend jaar zijn de nieuwe gemeenteraadsverkiezingen en dan kunnen de partijen hun oude flyers weer van zolder halen. Flyers met standpunten die al dik vier jaar stof happen. In de tussentijd heeft geen enkele cultuuraanjager samen met een boekhouder nagedacht over de aanbesteding van een tweedehandse windturbinepaal die op het terrein achter de oude Droste-fabriek geplaatst zou kunnen worden.

Lekker inclusief voor iedereen

En begin nu niet over de moeilijkheidsgraad van aanbestedingen, omgevingsvergunningen en participatietrajecten met de burger. Ik kijk dagelijks uit op de klok met de tronie van Jaap Pop op het Verwulft, wat bewijst dat dat geen argument is. De klok was een afscheidscadeautje voor de oud-burgemeester. Vorig jaar – net voor de eerste lockdown – vroeg een Chinese toerist mij wie dat moest voorstellen. Ik vertelde haar dat zijn echte naam: Bono Vox Populi was. Dat hij de bedenker is van Pop-art, van Bevrijdingspop en van de eenzijdige populariteitspoll. En dat hij met de klok graag zijn eigen ‘fifteen minutes of fame’ opeiste.

Op eenzame hoogte hangt hij daar. Hij wel. Gelukkig nog net niet hoog genoeg om de skyline van Haarlem te dicteren. Tot 20 mei 2021 hebt u ondertussen de tijd om de mini-neon van het Drostemannetje in het kleinste museum van Haarlem te bekijken. Elke zaterdag van 19.00 tot 20.00 uur verlicht het mannetje vanuit de etalage de Gedempte Oude Gracht.

Expositie Het Drostemannetje
Kleinste museum van Haarlem, 24/7 open, ook nu!
18 maart –  20 mei 2021
Kunst Centrum Haarlem
Gedempte Oude Gracht 119, 2011 GP Haarlem

Foto header: Paul Vreeker/United Photos

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here