Afgelopen zondag mocht Haerlems Bodem aanwezig zijn bij De Laatste Lamentatie, een concert van het Nederlands Kamerkoor in de Kleine Zaal van de Philharmonie in Haarlem. Van tevoren wordt ons op de website ‘een bijna spirituele ervaring’ beloofd. En inderdaad, vooral met de ogen dicht wanen we ons een uur lang in een 16e-eeuwse scène.

Bij binnenkomst in de zaal merkt onze buurman op dat we, als dertigers, de gemiddelde leeftijd in de zaal flink omlaag halen. Hij heeft gelijk, het merendeel van de mensen om ons heen is veel ouder dan wij. We zitten als leken in de zaal, totaal niet ervaren in het luisteren naar koormuziek. We hebben wel hoge verwachtingen, want het Nederlands Kamerkoor staat al decennia lang aan de wereldtop. Gedurende het concert maken we kennis met de ongeschreven koorconcert-regels.

Ademloos luisteren

Terwijl het koor, staande in een cirkel, indrukwekkende teksten zingt als ‘Omnis populus eius gemens, et quaerens panem’ lijkt het alsof iedereen in het publiek zijn adem inhoudt. Het koor zingt zonder versterking en zonder orkest, maar vult de hele zaal met hun zang. We zijn enorm onder de indruk van manier waarop de verschillende stemmen harmonieus samenvloeien tot één stem. Na elk stuk verwachten we een applaus. Maar dat blijft telkens uit. Wel barst de hele zaal uit in massaal gehoest. Blijkbaar is hoesten tijdens het zingen van het koor uit den boze. Het werkt aanstekelijk dus we kuchen even mee, want zodadelijk mag het niet meer.

Een spirituele ervaring in het donker

Tijdens het laatste stuk brandt er een cirkel van kaarsen. Tussen de kaarsen staan de leden van het koor. Eén voor één blazen ze een kaars uit. Aan het eind van het concert is het volledig donker in de zaal. Terwijl we in volledige duisternis luisteren naar de laatste klanken begrijpen we wat er met die ‘spirituele ervaring’ wordt bedoeld. In gedachten stellen we ons voor dat we in een immense kerk zitten, luisterend naar zingende monniken. Het concert eindigt met een langdurende staande ovatie: het eerste moment waarop er wordt geapplaudiseerd. Iedereen mag weer hoesten.

Op 20 februari 2016 komt het Nederlands Kamerkoor opnieuw naar de Philharmonie, waarbij het programma bestaat uit muziek van Bach en Beethoven.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here