Ken je die oranje Volvo op de Rijksstraatweg? Hij staat al jaren geparkeerd voor een garage bij het huis Rika. Er staat ‘Rika’ op de gevel, dus ik ga er voor het gemak vanuit dat het huis ook zo heet, maar eigenlijk is het natuurlijk raar dat een huis een naam heeft. Maar goed, ken je die? Die Volvo? Je kunt hem herkennen aan je eigen uitspraak als je hem ziet staan, die in de trant zal zijn van “jeetje, wat een brik”. 

Ik denk ook niet dat we van ‘geparkeerd’ kunnen spreken, want om een auto te kunnen parkeren, moet deze kunnen rijden en ik denk dat dit een probleem is voor de auto die ik bedoel. Er groeit mos op de buitenkant. En de motorkap is blauw en dus al een keer vervangen geweest, zonder dat er moeite is gedaan om deze te laten matchen met de oranje kleur van de rest van de auto. En er liggen ook dingen in de auto, maar de ramen zijn zo smerig, dat we niet goed kunnen zien wat voor dingen dat zijn. Die Volvo. Ken je hem?

Mijn vraag is, wat doet dat ding daar?

Iedere keer dat ik er langs kom, vraag ik me dat weer af. Wat doet een oud brik dat niet meer kan rijden, op een oprit voor een garage die waarschijnlijk al een tijd niet meer dient als garage? En hoe lang staat hij er eigenlijk al? 

Zoveel vragen.

Er zijn ook aanwijzingen. Op de achterkant van de auto vinden we een Nederlands kenteken, maar daarnaast een grote sticker met de landcode CH, Zwitserland dus. Waarom CH? Wat heeft die Oranje Volvo met Zwitserland te maken? Het model van de Volvo lees ik ook af op de achterkant, het betreft een 245 DL. Volgens het archief van de Autoweek komt de auto uit 1980 en is deze versie geleverd van september 1980 tot september 1982. De laatste nieuwprijs bedroeg € 16.297. Is dat er in 1980 ook voor betaald? Of is de Volvo een twaalfdehandsje? 

Zoveel vragen. 

En zonder antwoorden moet ik fantaseren. En zo zie ik de familie Rika in het jaar 1998 rustig door de Zwitserse Alpen tuffen, als plots de Volvo er de brui aan geeft. Hij blaast nog een grote zwarte rookwolk uit, voor zijn paardenkracht na 18 jaar definitief naar de eeuwige jachtvelden reist. De familie Rika is ontroostbaar en Pap Rika besluit daar ter plekke een helikopter te bestellen die zijn geliefde Volvo naar huis moet brengen. 

Eenmaal thuis wordt het afscheid uitgesteld en zo staat de Oranje Volvo 24 jaar later nog opgebaard. Pap Rika is inmiddels overleden en zijn zoon Ame Rika kan geen afstand doen. Teveel herinneringen. En dus blijft hij staan, de Volvo. Naar verluid wil erfgenaam en kleinzoon Af Rika binnenkort de knoop doorhakken, maar dan moet de buurt een icoon missen. 

Dus, wat gaat de gemeente doen aan de plannen van de kleinzoon? 

Zoveel vragen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here