Vandaag was de grote opening van de Haarlemse Hudson’s Bay. De Bijenkorf look-a-like opende met een confetti kanon, Geraldine Kemper, de burgemeester én de baas van Hudson’s Bay. Ze stonden op het podium te shinen tijdens de grote opening. HB’s Leah ging ook naar binnen om een kijkje te nemen in Haarlems nieuwe grote warenhuis.
Hudson’s Bay
Vanuit de verte hoor ik de trompetten al knetteren. Het kleine orkest staat al te spelen en er staat een grote horde mensen. Wat wil je als er cheques uitgedeeld worden van wel 5 tot 500 euro shoptegoed(!). BNN-presentatrice Geraldine Kemper staat klaar met haar microfoon en introduceert de burgemeester en de store manager van Hudson’s Bay. De burgemeester mag deze nieuwe aanwinst openen: “Ik ben blij dat Haarlem zo’n mooie winkel rijker is. Hudson’s Bay bestaat al sinds New York nog Klein Amsterdam heette en nu opent zij ook hier haar deuren.” Om tien uur stipt worden de confetti kanonnen de lucht ingegooid: we mogen naar binnen.

Het publiek is variërend en loopt nieuwsgierig naar binnen. Ik word aardig welkom geheten door de knappe jongens en meiden van Models at Work. Mijn eerste indruk: dit is net de Bijenkorf. Merken zoals Ray Ban, Chanel maar ook Rituals staan in de hoeken prachtig opgesteld. De eerste drie etages zijn vooral gericht op het vrouwelijke publiek: die bestaan uit artikelen zoals schoenen, lingerie en swimwear. Ik zie mezelf hier niet gauw shoppen, het is allemaal erg prijzig. De doelgroep is duidelijk mensen van middelbare leeftijd met een rijk gevulde portemonnee. Ik had hier liever woningen gezien.
De vierde en vijfde etage zijn voor de mannen. Hier is het duidelijk rustiger. Een paar verdwaalde mannen, maar ook een paar die geïnteresseerd het assortiment bekijken. De zesde etage is voor de kids, hier hou ik van. Ook Nijntje is van de partij om op de foto te gaan met het jongere publiek. De bovenste etage is alleen bereikbaar met de trap of lift, waar La Place gevestigd is, dat kennen we nog.

Tour
Als ik weer naar beneden loop word ik aangesproken door een hostess. Ze geeft mij een tour door de winkel. Ik vraag haar wat er nou zo leuk is aan de winkel. “Het kenmerk van Hudson’s Bay zijn de verschillende servicepunten. Zo hebben we een aparte salon waar je op afspraak een facial behandeling kan krijgen. Maar ook een balie waar je je horloge kan laten maken of upgraden.” Ze laat mij de verschillende balies zien. Ik vraag me af of V&D horlogemaker Kick hier weer zou willen werken. Ik laat haar weten dat ik het eigenlijk meer een Bijenkorf vind. Ze legt uit dat het verschil tussen de Bijenkorf en Hudson’s bay is dat deze winkel voor meer middensegment verkoopt. “Wij hebben naast wat duurdere merken ook betaalbare producten. Het is dus meer voor de middenklasse. Ook geven wij meer persoonlijke service.”

Conclusie
Na de tour heb ik de winkel wel gezien. Het is prachtig gerenoveerd, mooi aangekleed en iedereen is er vriendelijk. Ik weet nog niet of ik er zelf vaak te vinden zal zijn, maar het is een prachtige winkel voor de middenklasse. Eigenlijk hebben we gewoon weer een hele mooie nieuwe V&D, die Hudson’s Bay heet. De H&B dus.
Foto’s: Marit Bruinsma