Even voorstellen: Xarah von den Vielenregen

Net zo makkelijk had het oorspronkelijk Duitse model en de Burlesque-artieste Xarah von den Vielenregen hier gerangschikt kunnen worden onder de Haarlem Verzaemelt-reeks of onderdeel kunnen uitmaken van de serie ‘Geknipt voor Haarlem’. Want wat heeft deze nu Haarlemse veel pijlen op haar boog.

Haarlemse corpse bride

Ooit kwam ze voor de liefde in Haarlem terecht. Ze vormde een hecht team met ene Marcel, alias Herr Dokter, een fetish cabaret-performer en barbier die de grenzen voor zichzelf opzocht en de donkerste kanten van de showbizz niet schuwde. Ze trouwden met alle geluk en voorspoed, totdat in 2014 de kloteziekte in de vorm van kanker abrupt een einde maakte aan de opmars van de Bonnie & Clyde van de Burlesque showbizz. Marcel leefde harder dan ooit tevoren en schreef het woord flamboyant in hoofdletters, elke dag, overal waar je het maar wilde lezen of zien. De ‘lustige Witwe’ Xarah bleef over. Alleen in Haarlem. Haar bonte collectie van uiteenlopende gedaantes was uitgebreid voor het Berlijnse model met een gothic Burlesque-versie van ‘the corpse bride’. In het verwisselen van rollen en gedaantes nam ze haar toevlucht, al was het omdat ze samen met Marcel een agency was begonnen onder de naam Boudoir Noir en alle planningen omtrent de organisatie van de International Amsterdam Burlesque Award al in volle gang waren gezet.

Moed, durf en lef

Als ik haar vraag naar haar verzamelingen en je weet dat haar huis één bonte verzameling is van ‘artefacts’, hebbedingetjes, stofjes, rekwisieten en theaterbenodigdheden, dan antwoordt ze dat haar toilet een optelsom is van madonna’s, iconen en crucifixen. Elk in een gouden lijst en sommige opgepimpt en van grapjes en glitters voorzien door haar echtgenoot. Alsof ze maar wil aangeven dat elk lijstje een bezegeling en ophemeling was van Marcels liefde voor Xarah. Romantischer dan dit wordt het niet.

Spil in een aparte wereld

En als je het dan toch over verzamelwoede hebt; ik ken weinig mensen die zoveel moed, lef en doorzettingsvermogen hebben verzameld om stug door te gaan en alle energie te blijven steken in datgene wat moet gebeuren. Tegen beter weten in. Zodoende is het frappant om te zien dat in Haarlem een model rondloopt met een vermaard internationaal portfolio op zak. In 2013 won ze de Milan Burlesque Award en sindsdien behoort tot ze tot de Burlesque top 10 van Europa. Ze is organisator van het Burlesque Circus in Utrecht, van de jaarlijkse Internationale Amsterdam Burlesque Award en van Blue Moon Cabaret-parties in Eindhoven. Ergens in de werelden van de gothic, fetish, trash, burlesque, portretten, glamour en fantasy zoekt ze in dans en performance naar aansluiting op de klassieke uitingen van varieté, revue, cabaret en (vaudeville-)theater.

Bruisend internationaal nachtleven

Daar hebben wij, gewone stervelingen in Haarlem, geen enkele weet van. Hans Klok zien we weleens lopen als illusionist over onze grachten. En de wat oudere lezer herkent misschien Monique Sluyter nog wel als voormalig Veronica- en Panorama-model, maar dan houdt het wereldje voor ons hier toch echt wel op. Ook nu, terwijl heel wat hipsters teruggrijpen naar de jaren ’20, ’30 en ’40 van de vorige eeuw merk je dat de wereld van de burlesque, het varieté- en vaudeville-theater in Nederland veel minder bekend is dan in New York, Chicago, Londen, Parijs of Berlijn. We horen nu, 100 jaar nadat Mata Hari werd vermoord, hoe bruisend, chique en verhit decennialang het nachtleven in de grote steden waar ook ter wereld moet zijn geweest.

Amsterdam Burlesque Award

Tijdens de Internationale Amsterdam Burlesque Award-show, die van donderdag 16 tot en met zaterdag 18 november plaatsvond in het Amsterdamse Tobacco Theater werden prijzen uitgereikt aan winnaars in de disciplines: boylesque, neo-burlesque en classic burlesque. Meer dan 25 deelnemers uit Duitsland, Finland, Ierland, de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Nederland, Polen, Portugal, Zwitserland, Zweden, Frankrijk, Italië en Spanje maakten hun opwachting en streden voor ’n felbegeerde prijs in de vorm van een houten klomp.

Hechte community

Wat hebben we nou eigenlijk gezien tijdens deze Awardshow? Want, wie ooit een goed burlesque-avondje heeft meegemaakt, die weet dat het helemaal niet draait om de knikkers of het spelletje. Het gaat bij de ABA om een hechte internationale community die steeds groter en hechter wordt en waar je met open armen en met alle liefde van de wereld ontvangen wordt? Als ik presentatrice en zangeres Lady Marmalade (Margo van de Linde) mag geloven dan is een burlesque show vooral een ode aan de vrouw van nu, in al haar gedaantes met al haar nukken, maar ook met al haar kracht, geestdrift, relativeringsvermogen en humor. En als ik organisatrice Xarah von den Vielenregen mag quoten dan is burlesque toch echt wel een ‘lifestyle’ die hier in Nederland nog in de kinderschoenen staat maar in het buitenland tot een kleinkunst is verheven die een extra dimensie toevoegt aan het begrip van uitgaan.

De Amsterdam Burlesque Award is een driedaags terugkom-event. Een internationaal circuit van dansers, revue-artiesten, modellen, zangeressen, vaudeville-creatieven, burlesque-helden en striptease-kanjers vormt een continue reizende Carnivale-stoet die een hang heeft naar het verleden maar het heden absoluut niet schuwt.

Voorbije verbeelding

De verbeelding die Mata Hari na 100 jaar nog steeds oproept, is oersterk. Met de remake van The Great Gatsby zien we hoeveel mensen zich nu nog steeds vergapen aan de stijl van de ‘roaring twenties’ aan de Amerikaanse Oostkust, een schare van hipsters kijkt voor het eerst samen met vriendin op de bank naar Engelse kostuumdrama’s en het verval van de Engelse adel tussen de Eerste en Tweede Wereldoorlog. Met weemoed verzuchten we om de exotische pikanterietjes van Josephine Baker. En, dan hebben we het nog niet eens gehad over het Berlijnse revue-theater van Marlene Dietrich, de pin-up art van Dita von Teese of Liza Minelli’s Cabaret! Kortom, in Londen, Berlijn, Chicago, Sydney, Hong Kong, Moskou en Parijs weten al heel wat mensen de nobele kunst der ‘kleine verleidingen’ bijzonder goed te waarderen. Juist omdat Amsterdam de stad is waar alles kan en mag, trok Von den Vielenregen de stoute hakjes aan en besloot tot de oprichting van een internationale award show in de hoofdstad. Hier kon alles en bovendien sprak onze hoofdstad bij haar vele internationale collegae enorm tot de verbeelding.

Toekomstbeeld

Volgend jaar is de ABA toe aan haar jubileum. De vijfde editie belooft een knaller te worden. Xarah blikt echter voorzichtig vooruit. “Ik krijg alle support, liefde, credits en aandacht voor de organisatie van de ABA, maar ik ben ook de enige die alle rekeningen krijgt. En hoewel elk jaar méér bezoekers naar de ABA komen en we toch echt méér bekendheid genieten, kunnen we niet draaien zonder sponsors en stakeholders. Dus, mijn oproep is dat als je als persoon, organisatie, bedrijf of winkel op wat voor manier wilt participeren in het enige unieke internationale burlesquefeest van Nederland, meld je dan en laat jezelf zien.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here