Je hoeft als Haarlemmer natuurlijk niet binnen de grenzen van de stad te blijven om briljant te zijn. Sterker nog, het is veel beter wanneer Haarlemmers hun genialiteit delen met de rest van de wereld. Uiteraard blijven we het liefst wel een beetje in de buurt en het is dan ook geen verrassing dat de zakelijke en creatieve breinen van Roorda Reclamebureau zich hebben gevestigd op een steenworp afstand van de Kleine Houtstraat en het Haarlemmerplein… in Amsterdam.

Je bent ge-Roorda’t

Joeri Jansen, Judit de Graaff en Jan Oldenburger (Inderdaad, de 3 J’s; kunnen we dat grapje meteen even afvinken) zijn (op Joeri na) geen geboren Haarlemmers maar inmiddels wel volkomen ingeburgerd. Haerlems Bodem vond het daarom dus geen probleem om voor deze keer een ritje te maken naar de hoofdstad. Want vanuit hun hip ingerichte kantoor dat uitkijkt op het spoor, ontwikkelen ze campagnes die niemand, nee echt niemand, kan hebben gemist. Ben jij de BOB vanavond? Drink je NIX omdat je nog geen 18 bent of zorg jij dat je in de auto MONO bent en je mobiel dus in je broekzak houdt. Dan ben je officieel ge-Roorda’t.

Bedenkers van bekende campagnes als Nix18, Bob en de Knalplanga
Wedden dat jij ook bent ge-Roorda’t.

De Yoda van de reclamewereld

25 jaar geleden werd het bedrijf opgericht door Eugène Roorda, een in Haarlem geboren super creatieve tekstschrijver met visie en een uitgesproken mening. En die combinatie zette hem in het spotlight. Hij werd bekend om zijn opvallende uitspraken en campagnes. Uiteindelijk werd hij daardoor nagenoeg de Yoda van de reclamewereld. Hij vulde zijn bedrijf met gelijkgestemden en creëerde zo een kraamkamer voor slimme mensen met gevoel voor marketing en maatschappelijk belang.

Weet tegen wie je praat

Drie van hen, de bovengenoemde 3 J’s, hebben na zijn pensioen twee jaar geleden, die nalatenschap voortgezet. Joeri: “Eigenzinnigheid zit zo’n beetje in het DNA van Roorda. Wij vinden ergens iets van en delen dat met wie het wil horen, in de hoop dat we een positieve trend op gang brengen. Maar we roepen niet om het roepen. Dat was meer iets van de jaren 90 toen je nog ongefundeerd mocht roepen. Tegenwoordig zijn onze meningen altijd goed onderbouwd door gedegen onderzoek. Want als je mensen positief wilt beïnvloeden is het handig als je weet wie die mensen zijn.” Judit: “Wanneer wij een nieuwe campagne ontwikkelen, beginnen we met het organiseren van een co-create sessie. Dat wil zeggen dat we met allerlei verschillende mensen aan tafel gaan zitten die iets kunnen bijdragen aan het idee. Omdat ze ervoor gestudeerd hebben (gedragswetenschappers), danwel omdat ze zelf tot de doelgroep behoren. En juist van hén willen we alles weten. ‘Hoe ziet je dag eruit’, ‘Wat vind je tof’, ‘Wat irriteert je’. Door in het hoofd van de doelgroep te kruipen, kunnen we beter inschatten hoe we hen kunnen bereiken.”

Ook Knalplanga van Roorda Reclamebureau

De campagnes van Roorda Reclamebureau zijn vaak in opdracht van de overheid. Die wil bijvoorbeeld het aantal mensen dat letsel oploopt door verkeerd gebruik van vuurwerk terugdringen. Maar hoe krijg je een jongere zover dat hij iets aanneemt van de mannen in pakken uit Den Haag? Roorda maakte dit:

Resultaat: het aantal jongeren met een vuurwerkbril op verdubbelde en het aantal zware verwondingen daalde. De overheid blij en Neder-rapper Donny ook blij, want hij zag zijn fanbase ineens skyhigh gaan.A

Als je echt iets wilt veranderen

Roorda Reclamebureau is meester in het toegankelijk maken van lastig bespreekbare onderwerpen. Dat komt enerzijds omdat ze gewoon ontzettend slimme en ervaren marketingprofessionals zijn en anderzijds omdat ze wars zijn van ‘nep’. Joeri: “Wij snappen heus wel dat veel bedrijven vooral hun product willen verkopen. Tegenwoordig hangen veel grote corporaties daar een ‘verantwoorde’ boodschap aan. Als een soort gimmick. Daar hebben wij niks mee. Gelukkig zijn er ook steeds meer merken die écht iets willen veranderen en hun geld en invloed daarvoor willen inzetten. Dat is dan ook iets waar we ons in de komende jaren steeds meer op willen richten.”

Judit, Joeri en Jan van Bureau Roorda
Haarlemse helden op Amsterdamse bodem

De macht van reclame

Waarschijnlijk aan interesse geen gebrek. De campagnes van Roorda hebben zich in creativiteit en effectiviteit meer dan bewezen. Ze hebben het gedrag van een generatie beïnvloed. Daaruit blijkt niet alleen de kracht, maar ook de macht die reclame heeft. En macht geeft verantwoordelijkheid. Gelukkig merk je in een gesprek met de Joeri, Judit en Jan al heel snel dat je aan tafel zit met mensen die die verantwoordelijkheid serieus nemen. Dit zijn niet zomaar marketeers, dit zijn geen eendagsvliegen; dit zijn de échte influencers.

Fotografie: Sandra Reed-Gruber.
Meer Haerlems Bodem? Check hier het interview met Dirk Boterblom.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here