Voor het eerst vond dit weekend het Alles Is Nu-festival plaats; een samenwerking tussen Patronaat en Philharmonie die de sterren van nu en morgen naar de Haarlemse podia brengt. Zo stonden onder andere MEROL, Wies, S10, Benny Sings en Diggy Dex op het programma. 

Deuren open maar nog geen dikke rijen

Of het door zou gaan was nog even de vraag maar met vaste plekken en een gesloten bar was dit event gelukkig veilig genoeg bevonden om de deuren te mogen openen. Of het de onzekerheid was over de doorgang, het feit dat nieuwe festivals nu eenmaal niet direct storm lopen of iets anders; feit is dat er geen dikke rijen mensen voor die deuren staan. Het is voor de bezoekers dan ook eenvoudig een plekje te bemachtigen in de Kleine Zaal van de Philharmonie waar Wies optreedt. 

Met gemak en charme staat Wies op het podium

Wies bewijst waarom hun populariteit terecht is

De band, bestaande uit zangeres/gitarist Jeanne Rouwendaal, drummer Dan Huijser en bassist Tobias Kolk, heeft een vliegende start gemaakt in 2018 en weet ondanks de magere corona-jaren van geen stoppen. In korte tijd hebben ze zichzelf al stevig verankerd in de Nederlandse muziekscene met een stijl die zich misschien het best laat omschrijven als ‘garagepop’. Op het podium laten ze zien waarom die populariteit gerechtvaardigd is. Met het schijnbare gemak van een band die zichzelf niet meer hoeft te bewijzen en bijna betoverende charme van zangeres Jeanne zetten ze een geweldig optreden neer. De die-hard fans van het eerste uur zingen vanaf de eerste rij met gelukzalig stralende gezichtjes de lyrics woord voor woord mee.

Vertedering en respect voor Linde Schöne

Na Wies reppen we ons snel met de fiets naar Patronaat, waar aansluitend Linde Schöne het podium van de kleine zaal heeft beklommen. Twerkend in haar zwarte hotpants en overknee leren laarzen, denk je eventjes dat het kleine zusje van Anita Doth (2Unlimited) een gooi naar het sterrendom doet. Maar die vergelijking verdwijnt snel wanneer ze haar publiek vertelt over haar strijd met psychoses en depressie en dit vervolgens vertolkt met een ballad waarin haar vocale talent niet onverdienstelijk blijkt. Deze wonderlijke combinatie van seks en emotie wekt zowel vertedering als respect op voor de Nijmeegse zangeres.

Seks en emotie door Linde Schöne

De muzikale uitlaatklep van iemand met Gilles de la Tourette

Terug naar de Philharmonie waar gitarist Maurice van Hoek de Blauwe Zaal inmiddels vult met melancholische liedjes en een aangename Bluegrass-sound. Aansluitend maakt zangeres en kleinkunstartieste MEROL haar opwachting. Bekend van liedjes als ‘Lekker met de meiden’, ‘Hou je bek en bef me’ en haar duet met Arjen Lubach (Ik * je op afstand) stelt de roodharige ook vanavond niet teleur. Ze trakteert het publiek op een arsenaal aan songs die het midden houden tussen cabaret, Top 40-hits en de muzikale uitlaatklep van iemand met Gilles de la Tourette. Wat je er ook van maakt, duidelijk is dat MEROL kan schrijven, zingen én performen. Haar optreden verveelt geen moment.

Maurice van Hoek
MEROL verveelt geen moment

Bakfietsvader Diggy Dex krijgt uiteindelijk iedereen mee

De afsluiter van het festival is een optreden van Diggy Dex wiens nummer de inspiratie was voor de naam van het Haarlemse festival. Er zijn blijkbaar heel wat fans meegereisd met de zanger/rapper uit Amersfoort (die eigenlijk Koen Jansen heet) en zij weten overduidelijk wat er van ze verwacht wordt: feesten. En dat doen ze dan ook vanaf de eerste minuut. Voor de mensen die niet tot die in-crowd behoren is het iets lastiger om direct met de bakfietsvader, die inmiddels ook de 40 gepasseerd is, mee te hossen. Maar hoewel een deel van het optreden af en toe een beetje bedacht en sentimenteel aanvoelt, werkt het enthousiasme van zowel performers als het publiek uiteindelijk toch aanstekelijk. De avond eindigt dan ook bombastisch met klappende en juichende toeschouwers op het nummer ‘La vie est belle’. Een boodschap die het publiek mee naar huis neemt in afwachting van betere tijden én een volgend Alles Is Nu-festival in 2022.

Gitarist van Diggy Dex bespeelt de gevoelige snaar

Fotografie: Peter van Heun / Rob Ouwerkerk

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here