Iedere Haarlemmer heeft, zoals het een echte Hollander betaamt, tientallen dagelijkse ergernissen. Van het Hollandse weer (te koud! te warm! te nat!) tot toeristen die in de weg lopen: kabbelende koetjes- en kalfjesgesprekken kunnen er uren op voort. Haerlems Bodem-redacteur Joris Krouwels pleit ervoor deze ergernissen af en toe eens goed te ventileren, en uit zich deze keer over de parkeerterreur.

Blik op straat. Wij hebben in Haarlem zo achterlijk veel blik op straat. Afgetrapte cola-blikjes? Nee; geparkeerd blik. Auto’s. Wij vinden het als Haarlemmers zo ontzettend normaal om overal te parkeren. Dood- en doodzonde. Haarlem, de mooiste stad van het land, in trek bij bedrijven, maar ook als woonstad en binnenkort misschien zelfs studentenstad. Groeien is nauwelijks een optie dus we moeten optimaal gebruik maken van de ruimte die we hebben. En wat doen we? We zetten er onze auto neer…

Een gemiddelde auto staat 95% van zijn leven stil. Geparkeerd dus. In hoeverre we die koekblikken de kans geven ergens stil te staan doet veel met een stad. Ons parkeerbeleid heeft een gigantische impact op het dagelijks beeld van Haarlem. En daarin zijn wij veel te lief voor onze autobezitters.

‘Voor de deur’, is de strontverwende standaard. Voor beide auto’s, uiteraard! Meer dan een halve minuut lopen voor onze trouwe vierwieler? Not. Done. In sommige buurten durven bewoners hun auto niet weg te rijden op zondag, vanwege het gratis parkeren. Intussen blijven de parkeergarages leeg. Van die standaard moeten we echt af als we Haarlem als prettige leefomgeving willen koesteren. Het gaat om zo ontzettend veel vierkante meters stad!

Een gemiddelde auto staat 95% van zijn leven stil.

Parkeren is binnen de Haarlemse politiek zelfs zo’n issue dat we er een referendum over houden op 19 juli. En zoals bij elk referendum van deze tijd zijn de plannen te groots, te gecompliceerd en veel te moeilijk te duiden in een makkelijke referendumvraag.

Het overgrote deel van onze gemeenteraad wil negentien maatregelen doorvoeren. In het kort: parkeren wordt simpelweg eerlijker; de eerst vergunning wordt betaalbaarder, de tweede een stuk prijziger. De fraudeleuze ‘bezoekerspas’ gaat de papierbak in, auto’s worden in de garages gelokt (lees: minder blik op straat), betaald parkeren op zondag en het belangrijkste; het hele systeem wordt gedigitaliseerd en gemoderniseerd.

Misschien zijn deze parkeerplannen wel de eerste stap naar een autoluwe binnenstad. Het zou Haarlem echt mooier maken! Bovendien klopt het met de tijd; voor de komende generatie is autobezit helemaal niet meer de standaard in de opkomende deeleconomie van het “Übertje delen”.

Alle stempassen voor het referendum zijn inmiddels binnen nietwaar? Met uitgebreide uitleg van de gemeente over de plannen van de gemeenteraad in de bijsluiter. Het aantal stemlokalen is wel wat ingekort voor de het referendum, dus sommige Haarlemmers moeten een iets verdere afstand af leggen om te stemmen op 19 juli. Jammer, maar neem dan in ieder geval wel de fiets…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here