Misschien heb je ze al zien hangen op verschillende winkelruiten in de Kleine Houtstraat: de Hartenhuisjes. Sinds vrijdag hebben twintig winkeliers de Post-it Art op hun raam geplakt. Vorig jaar doken de geel-roze notitieplakkertjes in de vorm van een huis ineens op en verspreidden zich als een olievlek over het hele land. Het bleek een campagne van Stichting Het Vergeten Kind om aandacht te vragen voor de tienduizenden kinderen in de veelal sobere Nederlandse opvanghuizen.

In de kleurrijke etalage van Revert 95 hangt het Hartenhuisje er vrolijk bij. “Wij hebben vaak kinderen over vloer die op zoek zijn naar een skate- of snowboard dus het is eigenlijk vrij logisch om dit goede doel te steunen,” vertelt bedrijfsleider Matthijs Hol Horeman. “Elk kind verdient een liefdevol en veilig thuis.” De skateshop deed vorig jaar ook mee aan de campagne. “Mensen reageerden positief. Vooral ouders en jongeren zijn er wel mee bezig. En misschien leggen die ouders het ook wel uit aan hun kinderen.”

“Het is een sociaal straatje.”

Dit jaar zet de stichting zich in voor de 7000 kinderen en jongeren die jaarlijks in de vrouwen- en maatschappelijke opvang zitten. Als vrouwen met kinderen hier noodgedwongen terecht komen, krijgen de moeders wel direct hulp maar de kinderen vaak niet. Terwijl die ook traumatisch ervaringen hebben gehad. “Waarom zou je niet iets voor een ander doen?” vraagt kapster Cherline Grannetia zich af. Bij Kinki Kappers werd de poster meteen op het raam gehangen. “Ook als bedrijf is het belangrijk om je steun uit te spreken voor een goed doel. Ik heb zelf in een kinderdagverblijf in Aerdenhout gewerkt. Veel ouders hebben een drukke baan en een nanny voor de kinderen. Ik kan mij voorstellen dat ze hun pappa en mamma vaak missen en daar verdrietig over kunnen zijn. In een crisisopvang is dat natuurlijk nog veel erger.

Ik ben erg toegeeflijk wat betreft dingen ophangen in mijn etalage dus dat scheelt,” lacht Leo Peters. Dat de Kleine Houtstraat inmiddels vol hangt met de Hartenhuisjes verbaast de eigenaar van antiquariaat Hovingh niet. “Het is een sociaal straatje,” zegt Leo. “Ik steun graag goede doelen en in dit geval is mijn bijdrage deze poster. Hopelijk breidt het zich weer verder uit. Vorig jaar hing het huisje er ook en mensen gaan vanzelf vragen stellen en tonen interesse.

Petitie

De stichting vraagt geen financiële steun maar heeft een (online) petitie gestart. Het streven is om minimaal 35.000 handtekeningen te verzamelen en deze na de Week van het Vergeten Kind aan te bieden op het Binnenhof. Met de petitie hoopt Het Vergeten Kind dat er in Den Haag meer budget vrij komt voor het verbeteren van de opvang en professionele begeleiding.

Maandagavond werd de landelijke actie gelanceerd tijdens RTL Late Night. Ambassadeur Johnny de Mol schoof aan bij Humberto Tan. Hij vroeg in de uitzending ook aandacht voor kinderen in het vluchtelingenkamp op Lesbos. De Hartenhuizencampagne gaat vandaag officieel van start.

Ook meedoen? Ga naar www.hetvergetenkind.nl

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here