Als het met een ‘L’ begint is het op mijn lijf geschreven. Naast het maken van lijstjes, doe ik ook aan lopen en dan is het de bedoeling dat ik ga ‘hard’ lopen. Ik heb me namelijk ingeschreven voor de Haarlems Dagblad grachtenloop, de gezelligste midzomeravondloop. Voor mijn gevoel is dat wel ‘echt Haarlems’ om te doen en aangezien ik hier nu ongeveer een jaar woon, moest ik maar eens een loopje wagen. Ik neem jullie mee op mijn avontuur om fit te worden voor de grachtenloop. Ik fit, jij fit, heel Haarlem fit. Hoppa, lekker lopen met Loes!

En, hoeveel rondjes heb je na mijn vorige stuk al hardgelopen? Hoeveel keer heb je jezelf weten te motiveren en je hardloopschoenen aangedaan voor een rondje door de Haarlemse straten? Nou, ik kan je vertellen, mijn keren zijn op één hand te tellen. Máár, de keren dat ik ben geweest gingen en voelden goed en ik hoop dat jij de smaak ook te pakken hebt! It’s all about having fun – ook al wil je er stiekem natuurlijk ook voor zorgen dat je er met de grachtenloop een beetje uitziet alsof je weet wat je doet.

Motivatie

Zoals je misschien wel weet bestaat er zoiets als motivatie: “de drijfveer om iets te bereiken, de bereidheid om bepaald gedrag te verrichten.” Motivatie komt voor in twee vormen: intrinsieke motivatie en extrinsieke motivatie. In mijn geval gelden voor hardlopen beide soorten. Ik ben intrinsiek gemotiveerd omdat ik graag fit wil zijn door middel van hardlopen. Rennen vind ik leuk, het voelt goed en ik krijg er energie van. Daarnaast word ik ook extrinsiek gemotiveerd, want de deelname aan de grachtenloop is een stok achter de deur. Voor 21 juni moet ik van mezelf fit zijn en ik heb niet forever, nee ik heb nog een maand. Ik moet aan de bak en tijdsdruk is een zeer goede motivatie om iets uit te voeren.
Het gaat wel lekker, ik ben al een aantal keer gaan hardlopen, ik heb mijn loopritme gevonden én ik heb zelfs een vriendin weten te motiveren om zich ook in te schrijven.

Fantastisch toch, zou je zeggen? Ja, dat klopt helemaal. De enige downside is dat mijn Netflix-verslaving een grotere intrinsieke en extrinsieke motivatie heeft. Ik volg namelijk niet één serie, nee ik volg meerdere series. Series die al uit zijn en die ik uren achter elkaar kan kijken én series die wekelijks uitkomen. Series die ik dan ook direct moet kijken anders staan de grootste spoilers alweer overal op het internet. Ook hier geldt dus, tijdsdruk = motivatie. Dilemma, dilemma. Ik geef het weer de schuld: die herfstachtige buien en die wind vragen erom een serie kijken en als het te warm is gaat lopen ook voor geen meter. En als je dan toch bezig bent, ja dan is stoppen moeilijk. Herkenbaar? Weet dat je niet de enige bent!

Help, wat nu?

Hoe zorg je er nou voor dat je van die bank af komt en een rondje gaat rennen? Het lijkt me een beetje extreem om je partner/huisgenoot/vader/moeder/kat te vragen of ze wekelijks het wachtwoord van je Netflix-account veranderen of je afstandsbediening verstoppen (dat is ook heel slecht voor de verstandhouding met je partner/huisgenoot/vader/moeder/kat). Maar what needs to be done, needs to be done.

Extra extrinsieke motivatie kan ook zijn lopen met een maatje, zoals ik in mijn vorige artikel al benoemde. Hierbij kun je goed inspelen op je eigen ego, want je wilt natuurlijk geen afhaker zijn. Jij hebt ruggengraat, je hebt een doel en je gaat ervoor! Dus hup, schoenen aan en gaan met die banaan.

Blijf jezelf vooral ook uitdagen. Ik kan me voorstellen dat als het best al een tijdje lekker gaat, of juist niet, dat je helemaal gek wordt van elke keer dat rondje Spaarne. Elke keer weer door je enkel bij datzelfde stoepje of elke keer weer die langzaam lopende mensen als je de brug over wilt steken. Daag jezelf uit door telkens een nieuwe route te lopen, stap uit je comfortzone, ontdek Haarlem en de plekken rondom de stad. Loop eens een rondje op het strand of in het bos. Tip: binnenkort maak ik een ‘Lijstje van Loes’ met vijf hardlooproutes in en rondom Haarlem. Misschien heb je daar iets aan?

Neem genoegen met minder

Het gebeurt regelmatig dat je de lat te snel te hoog legt. “Aim big to win big” wordt er ook wel gezegd, maar je weet ook dat hardlopers doodlopers zijn (figuurlijk gesproken dan hè, relax). Dus als het je een keer niet lukt om jezelf te motiveren of je hebt een hele drukke week met veel afspraken, wees dan niet te streng voor jezelf. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je jezelf met andere dingen wel actief houdt. Naar de sportschool gaan is ook goed natuurlijk, en pak dan gelijk even de loopband mee als je er toch bent. Ga een wandeling maken als je echt even geen zin hebt om te rennen. Lekker cliché, maar zo simpel: neem de trap in plaats van de lift. Ga in je pauze even een rondje lopen, doe een paar jumping jacks als je wakker wordt, koop een springtouw en ga even lekker tien minuten springen op je balkon.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Daag jezelf uit, neem genoegen met kleinere goals en ga de volgende dag of de week erop weer rennen. Blijf actief, maak er een spelletje van en zoek naar beweging.

Voor of na het eten rennen?

Sommige mensen zweren bij hardlopen voor het ontbijt. Ze stappen hun bed uit, trekken direct hun hardloopkleding aan en gaan naar buiten. Ik snap dat je denkt dat dit onmogelijk is, dat je zeker duizend sterretjes zult zien en misschien wel ergens midden op straat K.O. gaat. Dat dacht ik namelijk ook, hoewel ik een ochtendmens ben en een groot voorstander van sporten in de ochtend. Ik dacht voorheen altijd dat ik echt moést eten voordat ik zoiets intensiefs zou gaan doen. Maar je (of in ieder geval mijn) lichaam kan meer aan dan je denkt! Ik leek wel meer energie te hebben, voelde me letterlijk lichter en rende dus beter. Daarnaast is je lichaam niet bezig met het verteren van je voedsel, wat ook energie van je lichaam vraagt, dus kun je die volledige energie stoppen in het rennen.

Maar je hoeft natuurlijk helemaal niet vét fanatiek voor het ontbijt de deur uit te gaan. Het mag ook rustig na het ontbijt, maar houd hierbij wel rekening met het feit dat je beter niet direct na het eten kunt gaan. Laat je eten een half uur tot een uurtje zakken (ook na de lunch of avondhap) en ga dan pas de straat op. Dat kan voorkomen dat je van die vervelende steken krijgt.

Of je dus voor of na het eten gaat rennen ligt volledig bij jezelf. Wat vind jij fijn, wat werkt voor jou het beste? Daar kom je natuurlijk maar op één manier achter: uitproberen! Net als het tijdstip waarop je het liefste rent, na een lange dag werken om even te ontladen of juist op een vrije dag om lekker de tijd te nemen. It’s all up to you!

Vergeet dit niet!

Vergeet vooral niet te genieten. Dat is denk ik wel de grootste en belangrijkste motivatie. Geniet van de omgeving, geniet van de energie die je ervan krijgt en geniet van een fit lichaam. Ren je rot in ruil voor genot!​

1 COMMENT

  1. Kom maar op met dat lijstje! Ik loop al 4 jaar toch een beetje dezelfde rondjes en sta dus enorm open voor nieuwe routes. Zie je bij de grachtenloop!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here