Als het met een ‘L’ begint is het op mijn lijf geschreven. Naast het maken van lijstjes, doe ik ook aan lopen en dan is het de bedoeling dat ik ga ‘hard’ lopen. Ik heb me namelijk ingeschreven voor de Haarlems Dagblad grachtenloop, de gezelligste midzomeravondloop. Voor mijn gevoel is dat wel ‘echt Haarlems’ om te doen en aangezien ik hier nu ongeveer een jaar woon, moest ik maar eens een loopje wagen. Ik neem jullie mee op mijn avontuur om fit te worden voor de grachtenloop. Ik fit, jij fit, heel Haarlem fit. Hoppa, lekker lopen met Loes!

Begin verstandig

Een aantal jaar geleden was ik een ware hardloopster, met gemak liep ik tien kilometer (zelfs toen ik rookte). Ik liep door weer en wind en deed ik mee aan bijna elke georganiseerde run. Vét fanatiek dus. Nou, uhm, ja (krabt even achter oor), die tijden zijn dus voorbij. Hoewel mijn longetjes rookvrij zijn en ik wel fanatiek bezig ben in de sportschool en op een yogamatje, is het rennen erbij ingeschoten. Al een jaar heb ik mijn hardloopschoenen niet aangeraakt en in de winterperiode moest ik er ook écht niet aan denken. Ik ben van doorgewinterde bikkel veranderd in een mooi-weer-loper. Is het de leeftijd? Heb ik het te druk? Of is het weer gewoon echt zo demotiverend? Wie zal het weten. In ieder geval, het lentezonnetje die zich veel vaker laat zien heeft me gemotiveerd om me in te schrijven voor de grachtenloop en weer te beginnen met rennen. Vandaar dat ik me heb ingeschreven voor de 5 kilometer run (en niet gelijk de 10), laten we niet te hard van stapel lopen. We doen het lekker rustig aan.

Ik las op de Facebookpagina van de grachtenloop dat de inschrijving rap gaat, meer dan de helft is al verkocht. Dus mocht je nog twijfelen of je nog niet hebben ingeschreven… Lees dit artikel lekker verder, voel je gemotiveerd, schrijf je in en ga rennen!

 

Ready, set… go!

De zon schijnt, je bent vroeg klaar met werken en je denkt: “O jottem, ik ga voor het eten nog even een rondje rennen.” Je bent gemotiveerd, je wilt het en je gaat ervoor. Zo voelde ik me dus afgelopen maandag en toen ik 500 meter had gerend voelde het alsof ik er al vijf kilometer op had zitten. Rennen, hoe doen we dat ook al weer?

Verstand op nul, letten op je ademhaling, zorgen voor een goede afwikkeling van je voet, kijken waar je loopt, wel muziek of geen muziek? Ik wilde too much, too soon. Na een kwartier was ik weer thuis en nu ben ik alweer een week niet geweest. Dit werkt dus niet.

Hoe werkt het dan wel? Hoe deed ik dat ook al weer, vroeg ik mezelf af. Hoe zorgde ik ervoor dat ik mezelf motiveerde om regelmatig te rennen, verbetering zag en ook daadwerkelijk ontspannen thuiskwam van een rondje rennen? Ik zette voor mezelf even de belangrijkste tips op een rijtje, misschien heb jij er ook iets aan.

Lopen met LoesSchoeisel
Belangrijkste punt bij hardlopen: goed schoeisel. Je fancy Nikes kunnen misschien wel perfect passen bij je mooie sportlegging, maar het gaat om dat je genoeg demping en steun hebt. Zodat als je straks zestig bent geen versleten knieën hebt of erger, over een maand een blessure hebt opgelopen. Dus, goede schoenen. Investeer people! Zelf vind ik het fijn om rustig aan te beginnen en mezelf niet direct dwing om 5 kilometer te rennen of zelfs aan een stuk door te rennen. Wees lief voor jezelf en laat je spieren weer even wennen aan deze nieuwe levensstijl.

Wandelen
Ik begin altijd met een stukje wandelen. Ik stap de deur uit en loop naar het eind van de straat of het park terwijl ik ondertussen ook mijn armen even warmdraai. Ik krijg soms tijdens het rennen weleens last van mijn schouder – vet irritant. Dan begin ik met joggen, een tempo waarbij je nog zou kunnen praten. Ik zoek een lekker ritme, let op mijn ademhaling en blijf een tijdje joggen. Als ik merk dat het moeizamer gaat, vertraag ik mijn pas en loop ik in een stevig ritme tot ik weer op adem ben en dan ga ik weer joggen. Dit herhaal ik een aantal keer tot ik goed warm ben en een lekker ritme heb gevonden. Dan voel je vanzelf de motivatie om een stuk wat sneller te rennen. Dit wissel ik ook een paar keer af tot ik me voldaan en tevreden voel, dit kan na 500 meter zijn, maar ook na 2 of 3 kilometer.

Runkeeper
Een leuke app die ik je kan aanraden is ‘Runkeeper’. Een app waarmee je naast hardlopen ook uit andere activiteiten kunt kiezen en deze app houdt je afstand, snelheid en route bij. Makkelijk om je ontwikkelingen bij te houden. Je kunt ook doelen stellen en zien wat je vrienden voor sportieve activiteiten ondernemen. Motiverend én handig als je het mij vraagt.

Muziek
Muziek tijdens het hardlopen kan ook heel motiverend zijn. Dit helpt vooral als je een beetje uptempo liedjes afspeelt en je op de maat gaat lopen. Let op dat je niet te snelle liedjes kiest, want dan ren je de longen uit je lijf. Een tijd lang had ik echt vervelende headphones die telkens uit mijn oren floepte. Ik was meer bezig met ze tijdens het lopen terug stoppen dan dat ik lekker aan het rennen was. Stress! Gelukkig heb ik nu weer lekkere headphones en is rennen met muziek een stuk chiller. Rennen met muziek geeft me echt een boost en het motiveert me als ik even een inkakmomentje heb. Soms spreek ik tijdens het rennen met mezelf af: ik moet blijven rennen tot aan het eind van het liedje, daarna mag ik even lopen. Vaak ren ik ook heerlijk zonder muziek. Op deze manier geniet ik meer van de omgeving, heb ik het verkeer beter in de gaten en kan ik mijn gedachten goed ordenen. Het is wat je zelf het fijnst vindt.

Samen is niet alleen…
Ten slotte kun je gezellig samen met anderen rennen. Handig is wel dat jij en je maatje een beetje op hetzelfde niveau zitten en hetzelfde doel hebben. Soms zie ik weleens een tweetal een soort van bewegen, het gaat nog langzamer dan joggen en daarbij kletsen ze elkaar – zwaar hijgend – de oren van het hoofd. Beter ga je dan gewoon lekker thuis op de bank zitten en gezellig kletsen, want hier krijg je volgens mij alleen maar blessures van. En het werkt denk ik ook niet motiverend als je maatje bij wijze van achterstevoren met je mee kunt rennen en jij een hoofd zo rood als een tomaat heeft.

Mocht je het lastig vinden om jezelf te motiveren, mag je me altijd mailen. Misschien kunnen we eens samen rennen.

Perfecte beginnersroute

Speciaal voor mijn mede (aankomende) fitgirls en fitboys heb ik een leuke hardlooproute uitgezocht die je in delen kunt lopen en ook op verschillende plekken kunt starten. Ik doop deze route een ‘rondje Spaarne’. Ik begin bij de Albert Heijn op de Korte Houtstraat en loop via het Raamvest naar de Verfrollerbrug. Die steek je over en ga je links. Dan ren je langs het Spaarne in principe tot de brug bij de molen en weer terug naar de Albert Heijn. Dit is een rondje van bijna vijf kilometer. Mocht je nog geen vijf kilometer kunnen rennen, kun je natuurlijk altijd een brug eerder weer oversteken om terug te gaan en maak je een kleiner rondje. Je kunt het rondje ook nog kleiner maken door het Raamvest-stuk over te slaan en alleen rond het Spaarne te rennen. Een lekkere route langs het water, met een mooie zonsondergang een prachtroute. Ik ben daar de komende weken in ieder geval te vinden. Snel weer een update, joe!

Illustratie: Shanne van Eerden

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here