Eind oktober maakt Haarlem zich op voor de derde editie van het driedaagse Take Me To Church Festival. In samenwerking met Patronaat zullen drie verschillende kerken in Haarlem voor een avond omgetoverd worden in concertruimtes waar verschillende artiesten in een mooie, sfeervolle ambiance hun muziek ten gehore zullen brengen. Aan de Haarlemse singer-songwriter Yorick van Norden de eer om het festival te openen in de Fonteinkerk aan de Schoterweg. Om alvast in de stemming te komen ging Haerlems Bodem met Yorick op bezoek in de Grote Kerk in Haarlem voor wat foto’s en stelde hem wat vragen over dit bijzondere optreden.

Naar alle waarschijnlijkheid behoeft Yorick van Norden geen introductie, maar voor de zekerheid: Yorick is bekend van zijn werk als soloartiest en voorheen met The Hype. De Haarlemmer werkt momenteel hard aan de opvolger van zijn succesvolle solodebuutalbum “Happy Hunting Ground” en hoopt de nieuwe plaat in het voorjaar van 2018 uit te brengen. Op vrijdag 27 oktober van dit jaar zal hij eenmalig met een klassiek kwartet nieuw en oud materiaal ten gehore brengen in een bezetting met viool, cello, dwarsfluit en Franse hoorn. Voor wie zich afvraagt wat een Franse hoorn is: “Dat is een prachtige glimmende hoorn met een wel heel mooie klank” vertelt Yorick. “Je kent het intro van ‘God only knows’ van The Beach Boys toch wel? Dat is een Franse hoorn, een bijzonder melancholisch instrument. Als je dat hoort wordt je ontroerd en geraakt. Vind ik altijd één van de mooiste instrumenten.

Hoop

Maar de cello heeft een nog persoonlijker waarde voor de zanger. “Mijn opa speelde vroeger cello. Dat heeft hij zijn hele leven gedaan, in een orkest. Ik ging van jongs af aan twee keer per jaar bij hun concerten kijken. In de winter speelden ze in een kerk. Dat was dan afzien, want ijskoud en met van die vieze, veel te sterke Engelse melange thee. Maar indrukwekkend voor een klein jongetje in zo’n overweldigend gebouw. En rond de zomer speelden ze dan altijd in de Philharmonie in Haarlem. Op een gegeven moment openbaarde zich bij mijn opa een hele progressieve vorm van afasie, dat is een taalstoornis waarbij je spraak- en leesvermogen langzaam wordt aangetast. Het begon met het verdwijnen van vreemde talen en het niet op woorden kunnen komen en het eindigde met het compleet verliezen van zijn lees- en spraakvaardigheid. Het was ontzettend tragisch om dat hele slopende proces mee te maken; m’n opa was een zeer erudiet man. Maar wat zo bijzonder was, was dat hij tot in een zeer laat stadium van zijn ziekte, toen hij allang niet meer kon lezen, schrijven en praten, nog wel noten kon lezen en cello kon spelen. Soms moesten ze in het orkest alleen aanwijzen waar ze waren maar verder kon hij lange tijd echt nog heel mooi en muzikaal spelen. Bijzonder was dat, dat hij die uitlaatklep nog had en daar nog zoveel gevoel in kon leggen. Het zou bijna een scenario voor een arthousefilm kunnen zijn.”

Liefde

Dit heeft ook een deel bijgedragen aan de liefde van Yorick voor klassieke muziek en klassieke instrumenten. Op zijn nieuwe plaat is de helft van de liedjes met zijn band ingespeeld en opgenomen en de andere helft met klassieke instrumenten. “Dat deel bestaat uit intieme luisterliedjes die zijn aangekleed met hele mooie arrangementen” vertelt Yorick. “Toen ik werd gevraagd om dit te doen bedacht ik dat het naar aanloop van de nieuwe plaat wel heel leuk zou zijn om deze liedjes in première te laten gaan en een voorproefje te geven op een bijzondere manier. Intiem, in Haarlem, met een fantastisch kwartet erbij. Ik ga die avond nummers spelen van mijn vorige plaat, maar dus vooral ook veel van mijn nieuwe plaat. Liedjes met strijkers en blazers erbij in een klassiek jasje, het wordt heel bijzonder.”

Geloof

“Voor de intieme setting is de kerk prachtig passend bij de muziek” antwoordt Yorick als we hem vragen of de locatie een bijzondere waarde voor hem heeft. “Ik ben zelf niet religieus of kerkgaand, maar een kerk heeft veelal een prachtige akoestiek die zich heel goed leent voor deze aanpak. Ik ben een atheïst of een agnost, ik sluit het voor een ander niet uit en zal het niemand ontzeggen; ik geloof zelf alleen niet. Veel kerken, zoals ook deze Grote Kerk, zijn voor mij ontzettend indrukwekkende gebouwen, maar dat komt vooral ook omdat ik erg van geschiedenis en historie houd. Ook roepen kerken vaak een soort vorm van bezinning op.”

Thuis

Dat het in Yorick zijn thuisstad is heeft ook zeker wel een bepaalde meerwaarde. Hier zullen ook bekenden, familie en vrienden komen kijken. Dat maakt het dus ook een goede plek voor een eenmalige preview. “Is ook wel extra spannend” geeft de zanger toe. “Als ik in Klazienaveen had gestaan had het minder uitgemaakt omdat ik daar waarschijnlijk toch niet vaak meer zal komen. Dan was er minder druk. En hier moet ik nog over straat. En wat ook heel grappig is, ik heb nog nooit zo dicht bij huis opgetreden. Ik woon op het Staten Bolwerk en de Fontijnkerk is hemelsbreed misschien 100 meter afstand. Ik kan lopend daarheen,” waarna hij erachteraan grapt: “Lig ik ten minste eens op een nette tijd in bed.”

Yorick vindt het bijzonder om het festival te mogen openen. “Ik heb begrepen dat de burgermeester het weekend komt openen, dat maakt het toch wel extra bijzonder. Geeft het nog meer een première gevoel mee”, lacht Yorick. “Van de artiesten op de andere dagen weet ik dat mijn labelgenoot Danny Vera komt spelen. Ook heb ik heb hele goede verhalen gehoord over Kim Janssen, die heeft een hele goede band met gerespecteerde muzikanten dus daar ben ik ook nieuwsgierig naar. Admiral Freebee lijkt mij ook mooi, Vlamingen zijn sowieso goed in het maken van popmuziek.” Al met al kijkt hij dus zeker uit naar het weekend. “Het is bijzonder dat deze historische gebouwen hun deuren openen voor muzikanten en bezoekers. De akoestiek en sfeer daar gaan prachtig samen met muziek. Daarnaast heb ik nog nooit eerder in mijn eentje opgetreden met een kwartet, zo intiem en breekbaar, en het is een kans om nieuwe liedjes te komen beluisteren.” Yorick heeft ons overtuigd, meer dan genoeg redenen om te gaan kijken in de Fonteinkerk op 27 oktober. Voor wie ook overtuigd is, er zijn nog een aantal kaartjes beschikbaar voor zowel het hele weekend als voor de openingsavond klik hier voor tickets.

De complete line-up van Take Me To Church is:

Vrijdag 27 oktober: Yorick van Norden (Strings & Horns) – Fonteinkerk
Zaterdag 28 oktober: Admiral Freebee, Luke Sital-Singh, CUT_ – Groenmarktkerk
Zondag 29 oktober: Danny Vera (solo), Matthew & The Atlas, Kim Janssen – St. Bavo

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here