De NS heeft 118 nieuwe sprinters klaargestoomd voor gebruik en je hebt mazzel want de eerste trein vertrekt zondagochtend op spoor 1 in Haarlem. Dus wil jij als allereerste een kijkje nemen in deze energiezuinige trein? Dan is dit je kans! 

Ongekend sjieke treinen

De nieuwe sprinters zullen gaan rijden tussen Haarlem en Den Haag en bieden in totaal 20.000 zitplaatsen. Het is een transparante, open en energiezuinige trein, voorzien van WiFi, rolstoeltoegankelijk toilet, stopcontacten, USB-aansluitingen en een gelijkvloerse instap. De komende jaren worden bijna 200 nieuwe sprinters en intercity’s via de werkplaats in Amersfoort in gebruik genomen. De NS heeft in totaal 118 treinen besteld bij CAF (een Spaanse treinfabrikant). Vanaf 2021 volgen 79 snelle intercity’s van de Franse fabrikant Alstom. De Nederlandse Spoorwegen investeren in totaal drie miljard euro in de aanschaf van nieuwe treinen en het moderniseren van bestaande treinen.

Het rijpingsproces van de nieuwe sprinters

De CAF-treinen werden vorig jaar in oktober gepresenteerd door de NS in de fabriek in Spanje. Voordat de nieuwe treinen naar Nederland kwamen, is er eerst één trein naar het Tsjechische Velim gegaan, waar hij inmiddels al 40.000 km op heeft zitten. Daar ligt een testbaan waar veel Europese treinen eerst worden getest voordat ze de rails op gaan.  Daarnaast is er een andere trein naar de klimaatkamer in Wenen gegaan, hier werd de trein op winterse omstandigheden getest. Maar hoe gaat zo’n test in de klimaatkamer te werk?

De medewerkers van de klimaatkamer in Wenen verzorgden de tests. Medewerkers van NS en CAF, de bouwer van de nieuwe Sprinters, hebben aangegeven wat er getest zou moeten worden en hebben de tests bijgewoond. Enkele andere leveranciers van systemen, zoals die van de airco, waren ook aanwezig. Shadia Mzoughi (NS-testcoördinator): “Er komt enorm veel techniek bij kijken. Kilometers kabels die de meetapparatuur in de verschillende onderdelen van de trein verbond met de centrale testruimte. Bij de toilettest werd bekeken of toiletleidingen niet bevriezen en bij de koppeling hoe snel deze ontdooit bij droge sneeuw.”

Ook werd bij een temperatuur van plus 40 graden gecheckt hoe de nieuwe Sprinter opstart. De tests zijn volgens NS naar tevredenheid verlopen. De punten die naar voren zijn gekomen, kunnen door CAF worden aangepast. “Er moet een aanpassing worden gemaakt aan de verwarming rond één van de ‘koplampen’ van de trein. Die moet goed functioneren zodat sneeuw zich niet kan hechten op de lamp waardoor de zichtbaarheid vermindert.”

Kortom er wordt flink getest met den Hollandsche trein, als ze nu ook nog op tijd komen zijn wij helemaal tevreden. Wij zijn benieuwd wat jullie van de nieuwe sprinters vinden, laat het ons weten ;).

Voor meer Haerlems Bodem check je ons vorige artikel.

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here