Geen stress, relax! Haerlems Bodem gaat in de serie ‘No Spang’ op zoek naar sublieme antistress tips en verrassende plekken om te relaxen in Haarlem. We bevragen hiervoor ondernemers uit Netwerk Bewust Haarlem. Deze keer Karina de Jong van Eerste Hulp Bij Overgang.

Heb je weleens stress?
Karina moet eventjes nadenken over deze vraag. ”Nou, ik wil geen stress meer hebben, dus zodra ik voel dat ik stress krijg, ga ik schakelen. Ik herken de signalen nu goed, dus dan begin ik met kruizen zetten in mijn agenda, ik reageer er meteen op. Stress maakt namelijk alle klachten erger als je in de overgang bent. Ik heb echt een keer ‘s ochtends vroeg op de rand van m’n bed gezeten en toen zat mijn hart al meteen in m’n keel. Toen dacht ik, ik ga me niet meer zo voelen. Ik wil het niet meer! En natuurlijk heb je weleens kleine spannende momenten. Een beetje stress is ook wel goed, maar dan alleen gezonde spanning. Ik moet er wel bij zeggen dat ik in de gezegende positie ben dat ik niet voor een baas hoef te werken. Dit zal niet voor iedereen even makkelijk zijn, dat realiseer ik me. Maar ik denk desondanks dat het ook wel een beetje een mindset en een zaak van bewustwording is.”

Bij Marrakez hebben ze echt de lekkerste falafel

Wat vind jij een fijne plek om te chillen in Haarlem?
”Een fijne plek in de stad vind ik Marrakez. Echt een heel fijn tentje om te zitten! Relaxte sfeer, je kunt er rustig praten, vriendelijke mensen. Ze hebben daar de lekkerste falafel! En buiten het centrum de teletubbieberg (Schoteroog). Daar mag ik graag de zon zien opkomen en lekker lopen met de hond. Wandelen met de hond is echt mijn momentje van rust. En nog een plek die waarschijnlijk door heel veel Haarlemmers wordt genoemd is natuurlijk het strand. IJmuiderslag bijvoorbeeld, een heel breed strand waar je ook met de hond mag komen.”

No Spang Karina de Jong
Foto door Claudia Lucke

Vertragen is een shock voor je systeem

Wat is jouw ultieme antistress tip?
”Mijn ultieme tip heb ik ook in mijn E-book geschreven: drie keer per dag even naar binnen met je aandacht en voelen wat je lijf zegt. Stap een is opmerken, even je adem verdiepen, contact maken met de grond en daarna ga je vertragen. Dat vertragen (stap twee) is een shock in je systeem, want je denkt dan dat je juist harder moet rennen als je stress hebt. Je kunt dan voor jezelf bedenken ‘dit gingen we zo niet meer doen’, wanneer je merkt dat je een stressreactie hebt. En soms moet je gewoon door op dat moment, dat geeft niet. Maar plan daarna dan een pauze in als je voelt dat je even die tien minuten nodig hebt om rustig te zitten en een kopje thee te drinken. Dan eet je een keer om 18:10 uur in plaats van 18:00 uur, dat is geen ramp. Probeer te leven naar je eigen ritme en je af te vragen is dit echt wat je wil?”

No Spang Karina de Jong
Karina de Jong, foto door Claudia Lucke

Meer over Karina de Jong

Karina is gespecialiseerd in Body Mind Language (BML) en helpt mensen om op een andere manier om te gaan met een bepaalde situatie. Ze onderzoekt met jou bijvoorbeeld je achterliggende overtuigingen. Door oefeningen (lichaamswerk/beweging) en rollenspel leer je om je bewust te worden van je eigen patronen en je eigen reacties. Een speciale doelgroep waar ze zich momenteel veel op richt zijn vrouwen in de overgang. Maar ook mannen en vrouwen die niet in de overgang zitten zijn van harte welkom. Karina is verbonden aan HOF20 en organiseert hier bijvoorbeeld met enige regelmaat het ‘Overgangscafe’. Ook geeft zij, met mede HOF20 eigenaren, workshops aan bedrijven op het gebied van stresspreventie en vitaliteit.

Check de volgende sites voor meer info: EHBO en Bewust Haarlem

Voor meer No Spang lees je hier het interview met Nirantara Ishaya en Alexandra Pils

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here