Donderdag 11 en vrijdag 12 april was het tijd om Haarlem te verduurzamen. Nudge, de instelling die ideeën ondersteund uit de samenleving om deze te realiseren in de maatschappij, organiseerde de City Challenge Haarlem. Hierbij zijn drie ideeën van Haarlemmers, om Haarlem binnen één dag te verduurzamen, toegepast. Haerlems Bodem sloot zich aan bij de ‘Horecatour’ met het doel, de horeca in Haarlem te attenderen op mogelijkheden om Haarlem te verduurzamen. Lees onze ervaring hier.

De Briefing
Op een regenachtige vrijdag verzamelt het team zich in het gemeente huis. Hier krijgen de vrijwilligers een briefing over de producten en mogelijkheden die zij aan de Haarlemse horeca kunnen presenteren. De vrijwilligers hebben allemaal een duidelijke missie en vertellen iets over hun product of dienst.

Foodiebag.
De Foodiebag is tegen de verspilling van eten. Dagelijks worden er tonnen aan voedsel weg gegooid en een deel daarvan gaat via de borden in eetcafés en restaurants. Uit onderzoek is gebleken dat 70% van de ondervraagden wel eens zijn of haar maaltijd mee wilt nemen. Middels een kleine clip in de vorm van een lepel, kunnen gasten op een genuanceerde manier vragen het eten mee te nemen.
De horeca mag dit aanbieden voor een klein bedrag maar kan het ook bieden als een stukje service. Het komt als geen verassing dat de Foodiebag de Horeca innovatie award heeft gewonnen.

PuurWaterNatuur
PuurWaterNatuur was aanwezig om de Haarlemse Horeca te enthousiasmeren om over te stappen op kraanwater. Dit is veel duurzamer dan de gebruikte flesjes, die geproduceerd en vervoerd moeten worden. Horecagelegenheden die toezeiden kregen symbolisch een karaf met water cadeau.

Ganslekker
Ganzenpate wordt door vele van de ‘oudere generatie’ gewaardeerd. Vaak worden de ganzen, die hiervoor gebruikt worden, vol gepropt met eten zodat ze snel verwerkt kunnen worden. Nu is er een duuzame en meer diervriendelijke optie. Ganzenpate van wilde ganzen die worden geschoten omdat ze overlast veroorzaken. Veel beter dan speciaal een gans vetmesten en omleggen, toch?

[slideshow id=8]

Op pad in de stad
We gaan op pad en ondanks dat het weer tegenzit, is de groep enthousiast.Veelal in groepjes van twee gaat iedereen een kan op. Sommige blijven bij de kar op de Grote Markt, om nieuwsgierige Haarlemmers te woord te staan. Twee dingen die opvielen waren dat de horeca veelal kraanwater beschikbaar steld aan klanten, maar dat afgezien van kraanwater zij niet wilden inspelen op het duurzaamheids-onderwerp. Dit komt allemaal neer op het draaien van een goede omzet, in deze moeilijke tijd. Eén van de eerste horecaondernemingen die wel aangaf over te willen stappen op kraanwater was Café De Roemer op de Botermarkt. Zij hebben van PWN als welkomstgeschenk een zestal karaffen met water gekregen.

Naast de zogeheten ‘Horecatour’ waren er ook: Urban Farming en Buitensport.
Bij Urban Farming is een groep van meer dan vijftig vrijwilligers is in het Ripperda park aan de slag gegaan om een ‘Eetbare Tuin’ te creëren. Zo wordt de relatie tussen de omwonenden onderling en de relatie met voeding versterkt. Het doel is te laten zien hoe gemakkelijk het is als Haarlemmers samen de handen uit de mouwen steken. De ambitie is dan ook om dit na 12 april op verschillende plekken in Haarlem te realiseren. Bij het Buitensport gedeelte is een team van vrijwilligers aan de slag gegaan in het Reinaldapark. Het doel: een trimbaan te realiseren. Hierbij zijn de vrijwilligers gestart met de bouw van twee toestellen en een andere groep heeft zwerfvuil opgehaald.

Al met al was het een geslaagd project. Ook al zijn niet alle horecaondernemingen in Haarlem bezig met duurzaamheid, de awareness op het gebeid van sustainability is weer even aangescherpt. Wellicht dat de Haarlemse horeca het in de toekomst aandurft. Wij hopen dat alle vrijwilligers en medewerkers het ook hebben ervaren als een geslaagde dag en wensen Nudge veel succes met het realiseren van een ‘City Challenge’ in de volgende stad!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here