Zo eenmaal per kwartaal wordt in er Haarlem geïnterviewd, gesproken en gediscussieerd over alles wat er in het Haarlemse gebeurt. De NV Haarlem, of ‘NV’ voor het gemak, is een talkshow voor, deels door en vooral mét ondernemers. Dankzij de keuze voor een sterk redactionele opzet staan tijdens de NV Haarlem inhoud en informatie centraal. Haerlems Bodem haakt aan om verslag te doen en de meest opmerkelijke uitspraken in woord en beeld uit te lichten. Dit is het verslag van de NV Haarlem van 27 november 2017.

NV Haarlem van 27 November
Simon Raedts voorafgaand in gesprek met Jaap Sluis.
NV Haarlem van 27 November
Iedereen voorzien van een microfoon.
NV Haarlem van 27 November
Lady Dandelion opent de NV.

NV Haarlem van 27 November

Het water en de glazen staan klaar, presentatoren Jaap & Jaap hebben microfoons en de eerste gasten staan achter de schermen paraat. De laatste NV Haarlem van 2017 is een bomvolle. Niet alleen qua programma, maar ook qua bezoekers is de kleine zaal van de Philharmonie goed gevuld. Achter de schermen worden de microfoons geplaatst en nemen de presentatoren nog eenmaal de vragen door. De avond wordt geopend door Lady Dandelion: jonge muzikanten die deze middag opluisteren met hun muziek. Hiermee wordt direct de toon gezet. Mensen zijn stil, luisteren. Praten mag straks weer. Want de NV is niet alleen zaken, het is ook vermaak. Na de muzikale opening komen Jaap & Jaap op en heten de bezoekers welkom op deze alweer 48e editie van de NV Haarlem. Op luchtige toon wordt ook een delegatie uit Purmerend en de Zaanstreek welkom geheten. Het NV-virus blijkt ook boven het kanaal voet aan de grond te krijgen. Daarnaast is er een extra vermelding voor Jopen Bier. Tijdens de Brussels Beer Challenge 2017 wisten zij maar liefst vijf prijzen in de wacht te slepen. Een stukje Haarlemse export waar we toch trots op zijn. Om dat te vieren ontvangt elke gast een heerlijk Jopen Bierpakket.

NV Haarlem van 27 November
Simon Raedts directeur Bevrijdingspop: “Als ik mocht kiezen zou ik wel een artiest als Bruce Springsteen neer willen zetten”
NV Haarlem van 27 November
MEM-studente Esmee Groenewold: “Ik ben nuchter, no nonsense en heb een goed gevoel voor humor”
NV Haarlem van 27 November
Hennie van Ommen: “De spareribs. Die eet ik zelf ook het liefst”

De nieuwe directeur van Bevrijdingspop Simon Raedts is de eerste gast. Een man met een vastgoed achtergrond en nog genoeg tijd om, naar eigen zeggen, één van de meest prestigieuze events van Haarlem in goede banen te lijden. Gelukkig kan hij delegeren en is hij er zich van bewust dat het “patjepeeërs-dek”, nou eenmaal nodig is om een event als Bevrijdingspop sponsortechnisch dicht te timmeren. ‘”Je kunt niet zonder het VIP-dek.” Dat moet ook wel als de ambitie schuilt om een artiest als Bruce Springsteen naar Haarlem te halen. Vervolgens MEM-studente Esmee Groenewold. Zij hield een geweldige pitch voor een stage tijdens het onderdeel Student on Stage. Inmiddels kunnen we melden dat de stage binnen is. Het netwerken na afloop deed wonderen. Hennie van Ommen is de man achter Bon Vivant, de nieuwe horecazaak op de hoek van de Lange en de Korte Veerstraat. Volgens Jaap & Jaap een pand met een verleden, maar daar trekt Hennie zich niets van aan. Zijn concept is helder: zelf biertappen, ibericovarken van eigen import en al het vlees van de houtskoolgrill.

NV Haarlem van 27 November
Laura Marcus schijnt het lichtje van Lampe.
NV Haarlem van 27 November
Susan Kakkos: “De Lichtfabriek kun je bijvoorbeeld vergelijken met de Beurs van Berlage in Amsterdam”
NV Haarlem van 27 November
Dennis Cup: “Het is de bedoeling dat die vrijwilligers omgezet worden naar betaalde krachten.”

Het lichtje van Jaap Lampe schijnt deze keer door Laura Marcus. Zij is programmeur bij de Stadsschouwburg & Philharmonie en vraagt aandacht voor het dichtersontbijt op donderdag 29 januari.  De ondernemers in de zaal zijn nog niet echt te porren om vroeg op pad te gaan voor de dichtkunst. Het Haarlem Convention Bureau is een nieuw initiatief van de Gemeente Haarlem onder leiding van Susan Kakkos. Dit bureau moet Haarlem neerzetten als een stad waar je als bedrijf graag jouw event of congress laat plaatsvinden. Een mooie uitdaging die ze vol passie heeft aangepakt. Door de komst van deze bedrijven wordt er voornamelijk een financiële meerwaarde voor de stad gecreëerd. Dit spreekt de ondernemers in de zaal aan. Het geroezemoes dat opgaat komt vast door de vele kansen die gezien worden. We zijn op de helft van het programma en Lady Dandelion mag ons nogmaals meenemen op een muzikale reis. Een welkome ontspanning. Na de muziek is het de beurt aan Haerlems Bodem. Oprichter en drijvende kracht Dennis Cup vertelt over zijn droom om Haarlem te voorzien van leuke en mooie online content. Een organisatie met inmiddels meer dan 25 vrijwilligers is niet niets en doet dan ook graag een oproep aan de ondernemers in de zaal om met hem samen te gaan werken.

NV Haarlem van 27 November
Marcel Belt: “Zelfs Adriaan van Dis is fan van Driehoek Zeep. Hij stuurde mij een brief met succeswensen!”
NV Haarlem van 27 November
Johan Tempelaar gaat rap door de vele ‘Gedane Haarlemse Zaken’

Een vast onderdeel van de NV is een video door CLRBLND Concepts. Een reportage met een succesvolle Haarlemse ondernemer. Bekijk de video van de NV Haarlem van 27 november hier:

Marcel Belt van Marcel’s Green Soap Company vertelt over donkere- en lichtgroene schoonmaakmiddelen. Zijn dochters blijken niet van die poetsers, maar wel een inspiratiebron. Door zijn achtergrond bij Unilever kwam hij ook op het idee om het aloude zeepmerk Driehoek over te nemen. Hier komt geen ultra-hip jasje voor: hij houdt het lekker Hollands. Van kunstgebit tot de afwas, met Driehoek krijg je alles schoon. De ‘Gedane Zaken’ van Johan Tempelaar (ook een vast onderdeel) komen in razend tempo voorbij. Enkele hoogtepunten: Way to Play rubber racebanen kunnen internationale vraag niet aan,  Liftenfabriek Möhringer verhuist mogelijk naar Den Haag, met Present your Startup is bijna € 450.000,- opgehaald en de ondernemersrubriek ‘Goede Zaken’ keert terug in het Haarlems Dagblad.

NV Haarlem van 27 November
Tatou Youssef: ‘Wij verkopen make-up die vooral populair is door social media
NV Haarlem van 27 November
Howard Zoutkamp werkt graag met ondernemers: ‘Where attention goes power floes’

De Kredietunie Kennermerland geeft (startende) ondernemers een steuntje in de rug. Marco Tetteroo legt de spelregels uit en geeft aan dat de nu 32 leden vooral lokaal betrokken willen zijn bij ondernemerschap. Een van de ondernemers die geholpen zijn door de Kredietunie Kennemerland is Tatou Youssef. Zijn tweede filiaal van Make Up by Tatou is recent geopend in de Barteljorisstraat en had niet kunnen bestaan zonder het advies en de snelheid van de Kredietunie. De middag wordt energiek afgesloten door Howard Zoutkamp. Als personal trainer werkt hij veel met ondernemers. Howard levert maatwerk en werkt graag met ondernemers, omdat zij vaak tot het uiterste gaan. Ter illustratie neemt hij de presentatoren en het publiek mee in een onverwachte workout.  Jaap & Jaap sluiten tevreden en bezweet de middag af. Op naar de borrel!

Ook een NV meemaken? Volg de NV Haarlem op Facebook | Volgende NV Haarlem 19 maart 2018 | Bekijk alle foto’s van de NV Haarlem van 27 november op Facebook

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here