Jan Robert Leegtes tentoonstelling Clear Obscure werpt een nieuwe blik op het digitale landschap waar we ons zoveel in bewegen. En in de tentoonstelling Liquid Landscapes: what if the ground under your feet can’t be trusted? toont Border Agency hoe het fysieke landschap wordt ingezet als wapen. 

Onbetrouwbare landschappen

Onbetrouwbare landschappen: digitale kunst in de Genieloods

Jan Robert Leegte (1973) behoort tot de eerste kunstenaars van de NetArt beweging en hij gebruikt sinds 1997 internet als zijn werkterrein. In de tentoonstelling Clear Obscure onderzoekt de kunstenaar het idee van ‘transparantie’ dat momenteel de dominante stroming is in het interface-ontwerp, ingegeven door Steve Jobs idee van ‘intuïtief design’. Hierdoor wordt de interne werking van de computer volledig verborgen. Jan Robert Leegte geeft je een blik van de ‘black box’ in een serie computer-performances. In zijn tekeningen vertaalt hij de bijna onschuldig ogende sculpturale kwaliteiten van het internet. Het geheel geeft een esthetisch glad en tegelijkertijd ongemakkelijk beeld van een dystopische en tegelijkertijd heel reële werkelijkheid.

Onbetrouwbare landschappen

In het fort: landschap als wapen

Het 19e eeuwse fort herbergt de tentoonstelling Liquid Landscapes: what if the ground under your feetcan’t be trusted? Hierin neemt het internationale kunstenaarscollectief Border Agency (Chili) de geschiedenis van het fort, dat onderdeel is van de Stelling van Amsterdam, als uitgangspunt voor het thema: hoe kan een alledaags landschap ingezet worden als verdedigingswapen? Waar het fort onderdeel was van een militair verdedigingsplan om omliggend land onder water te zetten, combineert Border Agency dit met hun onderzoek naar mijnenvelden in de droge Atacama woestijn, op de grens tussen Chili, Argentinië, Peru en Bolivia. Ze werken met site-specific video-installaties, foto’s, geluid en tekeningen in de indrukwekkende betonnen ruimtes van het fort.

Onbetrouwbare landschappen

Interventies in het Kunstfort

Naast deze tentoonstellingen zijn drie kunstenaars uitgenodigd onder de noemer ‘Interventies’ om ingrepen te doen aan het Kunstfort. Multidisciplinair kunstenaar Heleen Blanken (Nederland), tevens jaren werkzaam als VJ in de clubwereld, maakt een indrukwekkende reflecterende waterval in de fortgracht. In een overweldigend videowerk koppelt kunstenaar Almagul Menlibayeva (Kazachstan) de geschiedenis van de desastreuze irrigatiemethoden aan de steppen van Centraal Azië aan het nomadische bestaan van de bewoners, en in het bijzonder de vrouwelijke (en moederlijke) ervaring. En Becket MWN, afkomstig uit de VS en artist in residence aan de Rijksakademie van beeldende kunsten in 2016 en 2017, maakt een intrigerend conceptueel werk over het weer.

Meer informatie vind je op Kunstfort.nl. En voor nog meer Haerlems Bodem lees je hier de nieuwe column van Joris Krouwels die zijn licht laat schijnen over de hipster.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here