Misschien heb je ze wel eens gezien in Haarlem, van die stickers op lantaarnpalen of stoplichten met GEERTRUIDA erop. Dat het iets met muziek was wisten wij van Haerlems Bodem wel, maar we wilden er nu toch echt het fijne van weten. We gingen op visite bij het muzieklabel, want dat is het, en spraken met de oprichters Bert Zaremba, Yannick Tinbergen en Marijn Westerlaken.

Geertruida is een eeuwenoud vrijstaand huis aan de Rijksstraatweg in Haarlem. Het functioneert als huis, studio, oefenruimte en kantoor. Het is een platenlabel,  een platenzaak, een gitaarwinkel,  een plek voor muzikanten om te slapen of te hangen. Er worden soms nog feestjes gegeven en je kunt er je instrumenten laten maken of een pedaal aanschaffen.

Op het moment dat wij van Haerlems Bodem binnenkomen is de band Torii net alles aan het inpakken en opruimen na een repetitie. De vader van één van de jongens is bezig met een verbouwing aan de keuken en de bedden op de eerste etage worden afgehaald omdat er vannacht een band heeft geslapen. In de tuin staat een bak waar zeefdrukken voor artwork in worden gemaakt. De schuur dient als werkplaats voor instrumenten en hier worden ook  pedalen ontwikkeld. De kasten in het kantoor staan vol vinyl en cassettes en overal staan instrumenten. Nadat we van de eerste indrukken zijn bijgekomen, Torii vertrokken is en er wat ruimte is gemaakt, ploffen we met oprichters Bert, Yannick en Marijn op de bank in de woonkamer en spreken we over wat ze doen, hun visie, ideeën en over hun connectie met Haarlem en de toekomst.

Geertuida

Naar alle waarschijnlijkheid heeft hier ooit, tientallen jaren geleden, een Geertruida gewoond. Dat is in ieder geval wat de mannen leuk vinden om te geloven. “Vroeger werden de huizen vernoemd naar de vrouwen van de eigenaren van de huizen, dus het is nog best reëel dat dit echt zo is,” vertelt Bert. Toen het pand door een erfenis tot beschikking van Yannick kwam was al gauw duidelijk dat dit een kans was om deze plek te gebruiken als basis voor het verspreiden, delen en ontwikkelen van muziek. Er was in die tijd niet veel in Haarlem. Patronaat was toen, zo’n 7 jaar geleden, nog erg elektronisch georiënteerd en er was weinig ruimte voor bandjes. Daarom was er de behoefte om toffe dingen te organiseren;  als het nergens ander kan, dan maar gewoon hier in de huiskamer. Het was dus een logische stap. In eerste instantie voor hun eigen muziek en de bandjes waar ze inzaten, later voor shows van andere bands en uiteindelijk als label. Geertruida kan dan ook niet los gezien worden van het pand waarin we ons bevinden. “Hier is alles begonnen. Het logo is afgeleid van de naam die in de steen boven de deur is gemetseld. Zelfs toen het allemaal nog geen officiële naam had en er alleen nog maar huisfeestjes gegeven werden sprak men al over ‘we gaan naar Geertruida’. Als dingen zo voor de hand liggen moet je ze maar omarmen, ook al is het niet de meest makkelijke naam. Zeker als je bedenkt dat meer dan de helft van het label bestaat uit internationale bands en de voertaal op de website Engels is,” vertelt Marijn.

(Cassette) club

Het kiezen voor de makkelijkste weg is sowieso niet weggelegd voor de mannen van Geertruida. Ze willen het liefste alles in eigen beheer doen. Eerst kijken of ze het zelf kunnen en als iemand anders het beter kan, dan het liefste iemand die ze goed kennen en die ze het gunnen.

Zo is er, om Geertruida een nog duidelijker gezicht te geven, de Cassette Club. Een oude indie-labeltraditie, die draait om de nichemarkt van cassettes, die door veel mensen nog geliefd is door de warme analoge klank en het “old school”-gevoel. Je neemt een abonnement voor 3, 6 of 12 edities en krijgt de nieuwste releases toegestuurd. Enthousiast en vol trots vertelt Bert: “Je weet van te voren niet wat je krijgt, we vinden het leuk om mensen te verbazen en te verrassen met de muziek die we uitgeven. Beetje prikken en een beetje stout. In plaats van dat we het hier live programmeren, geven we het nu uit. Uit liefde voor muziek en cassettes. En omdat niet iedereen meer in het bezit is van een cassettedeck krijg je er een downloadcode bij.”  Een ander voordeel aan de Cassette Club is dat ze het geld van te voren binnen krijgen: dan kunnen ze vooruit werken en meteen weer investeren in nieuwe releases. Inmiddels zijn er ongeveer 30 leden. Bij elke release wordt een magazine ontwikkeld. Ook dat moet er netjes uit zien en zoals het met meer dingen binnen Geertruida gaat, ontwikkelt dit zich ook in de loop der tijd. Het magazine wordt steeds beter en door het doen leren ze stiekem ook veel over de basis van zo’n blad maken. “Dit staat wel heel erg voor hoe wij het doen en willen doen. Vinden we het leuk dan kijken we of we het zelf kunnen. We stoppen ons  idee en gevoel erin en we onderzoeken of we er beter in kunnen worden,” legt Yannick uit. “Ook dit doen we bewust alleen maar analoog. Juist om het ‘clubgevoel’ te versterken. Als je oprecht geïnteresseerd bent in de muziek die wij uitgeven kies je er bewust voor om lid te worden. Dit spreekt de ziel van Geertruida aan.”

Haarlem

Geertuida is een Haarlems label. Dat wil zeggen, het label is gehuisvest in Haarlem. Maar eigenlijk had het huis ook ergens anders kunnen staan. Ze zullen zich niet snel profileren als typisch Haarlems. Geertuida zet Haarlem misschien iets meer op de kaart binnen de internationale markt, simpelweg omdat ze uit Haarlem komen en veel contacten in het buitenland hebben. “Bands die in Geertruida slapen vinden Haarlem vaak wel echt te gek,” vertelt Bert. “Mooie omgeving, dichtbij het strand, buitenleven, winkels en een coffeeshop op de hoek.”

Het is eigenlijk wel vreemd dat er in het buitenland meer mensen zijn die van Geertuida gehoord hebben dan in Haarlem zelf. Ook binnen de muziekwereld is Geertruida een begrip.  Anderzijds, het label zal zichzelf ook niet snel promoten of onder de aandacht brengen. Als je ze wilt vinden dan zijn ze er. Ze houden er zelf niet van om actief benaderd te worden dus dat actief onder de aandacht brengen zullen ze zelf ook niet snel doen. Dat is weer die  lange adem die in meerdere dingen binnen Geertuida terug te vinden is. Het maakt het ook bijzonder dat als je Geertruida als publiek ontdekt,  je het gevoel hebt dat je iets aparts hebt, alsof je beloond wordt voor je zoektocht.

De mannen proberen wel betrokken te zijn bij andere activiteiten in Haarlem. Marijn: “Doordat we veel doen hebben we veel verschillende connecties en kennen we veel mensen. Die mensen leren elkaar ook kennen, waardoor ze zichzelf dan ook kunnen ontplooien. Daarnaast hopen we wanneer men ons dit in Haarlem ziet doen, misschien ook wel de cultuur ontstaat dat andere mensen denken; als zij het kunnen, kunnen wij het ook! Laten we het vooral met z’n allen doen. Denk bijvoorbeeld aan Voortuin, Parksessies, Patronaat en allerlei samenwerkingsverbanden. Dat zijn mooie dingen voor Haarlem.”

Buiten samenwerkingsverbanden en liefde voor Haarlem en muziek is Geertruida als label niet erg politiek. Ze spreken zich niet echt uit en dat is ook wel bewust. Yannick: “We hebben ze wel, die politieke gedachtes, en ze zijn zeker terug te vinden in ons label maar we zijn daarin niet proactief. We vinden dat je een keuze moet maken, of je gaat helemaal mee in het politieke en het systeem, óf je doet het helemaal niet. Dat laatste past veel beter bij Geertruida. En dus blijven we er buiten.”

Toekomstmuziek

Ondanks dat het voor de drie eigenaren niet hun enige werk is, is het zeker niet “gewoon een hobby ernaast”. Geertruida is een professioneel muzieklabel met alles erop en eraan en kwaliteit is een groot goed. Keuzes worden in eerste instantie niet gemaakt uit commercieel oogpunt, er moet een klik zijn met de muziek èn de muzikanten. Het moet goed voelen en ze moeten er alledrie in geloven en leuk vinden. Er is dan ook niet één soort muziekstijl die bij het label hoort: de muziek moet aansluiten bij het gevoel en op een bepaalde manier interessant zijn. Als dat het geval is zullen ze de muziek op hun label uitbrengen, promoten, verspreiden en steunen. Van het bieden van slaapplekken en oefenruimte tot het ontwikkelen van artwork en helpen met bouwen van een netwerk. Op een persoonlijke manier en met de muziek en artiest als uitgangspunt.

In augustus van dit jaar zijn de mannen 5 jaar met Geertruida bezig. In die tijd hebben ze veel geleerd. Marijn vertelt lachend: “Onze eerste release was ook meteen de duurste ooit. Ons hele startkapitaal zat erin. Gekleurd vinyl, klaphoes, een oplage van 500 stuks, alles! Je denkt: Al mijn vrienden kopen wel een plaat, want je start een label. Maar niet dus, hij is nog steeds niet uitverkocht. Met die uitgave hebben we gelijk alle mogelijke fouten gemaakt die er zijn, maar we hebben er ook veel van geleerd. Zo weten we nu ook dat het belangrijk is dat bandjes veel moeten optreden. Het meeste wordt gekocht tijdens liveshows. Dus investeren in de bands en hun optredens blijft onze prioriteit.” Voor nu is het goed zoals het is. Toch zouden de 3 mannen het niet erg vinden als er echt een doorbraak komt en het label gaat groeien. Maar daarvoor moeten er geen concessies gedaan hoeven worden aan de manier waarop ze het nu doen en de manier waarop ze er nu in staan. “Als het gebeurt zijn we er klaar voor,” aldus Bert. “De infrastructuur is goed, de administratie en stichting zijn op orde, er is een webshop en de distributie is gelijk aan wat een groot label ook heeft.” Yanick vult aan: “Maar dan gebeurt het wel op de manier waarop wij het nu doen met de keuzes die wij maken. Omdat wij deze keuzes maken. En niet omdat wij zo nodig geld willen verdienen, of commerciële keuzes maken.”

Foto’s: Félice Hofhuizen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here