Het parkeerbeleid in Haarlem is een veelbesproken onderwerp. Vooral houders van een parkeervergunning voor de binnenstad zien hun licentie jaarlijks in waarde dalen, terwijl de kosten ervan elk jaar omhoog gaan. De gemeente heeft er een fijne melkkoe aan, en juridisch zal het allemaal wel kloppen. Het gevoel zegt: dit klopt niet.

Toerisme

Haarlem wordt veel bezocht door toeristen, het hele jaar door. Goed, deze mensen verplaatsen zich voornamelijk via tourbussen die even aan het Spaerne parkeren – dat heeft geen invloed op de parkeerdruk. Het tekent wel de populariteit van Haarlem als sightseeing- of winkelstad. Vooralsnog komen ze allemaal graag met de auto. De intussen traditionele zaterdagse file voor parkeergarage De Appelaar is daar het bewijs van. Op deze en ook andere dagen staat de boel muurvast.

Gemengde parkeerplekken

Helaas kiezen niet alle dagjesmensen voor een parkeergarage. Kun je nagaan hoe druk het is. Nee, zij rijden de stad in en speuren grachten, straten en stegen af naar plekken waar je (betaald) kunt parkeren. En daar wringt hem de schoen, want deze parkeerplaatsen zijn óók de schaarse locaties waar de bewoners van de binnenstad mogen parkeren met hun vergunning. Dus woon je in het centrum en ben je op een morgen met de auto naar een supermarkt in Noord of Schalkwijk geweest: dikke kans dat je je trouwe vierwieler niet kwijt kunt. Na een paar rondjes vloekend zoeken zet je hem maar ergens op een kwartier lopen van je woning. Daar sta je dan, met je zware boodschappentassen. Verkopers van steekwagens en andere karretjes doen waarschijnlijk goede zaken in Haarlem. 

Devaluatie van vergunning

Je betaalt er honderden euro’s per jaar voor, die vergunning waarvan je maar moet afwachten of je ermee kunt parkeren. De gemeente verkoopt vrolijk parkeervergunningen, maar voldoet niet aan het parkeeraanbod. Dat noemen ze inflatie: je vergunning is op sommige dagen niks waard. En elke jaar gooit de gemeente de prijs omhoog. Er zijn al diverse vergunninghouders die hun rechtsbijstandverzekering of advocaat hebben ingeschakeld om dit oneerlijke beleid aan de kaak te stellen, maar deze zijn in deze kwestie machteloos en zodoende evenveel waard als je parkeervergunning: de gemeente gedraagt zich in dit geval als machtige overheidsinstelling waar iedereen nul op het rekest krijgt. Dezelfde gemeente die het hele jaar door gezellig toestemming verleent aan bouwbedrijven, evenementenorganisatoren en filmmakers om dagenlang, soms zelfs jarenlang (zie de situatie in 2018-2019 rondom de Waalse kerk) hele parkeerterreinen in beslag te nemen voor hun activiteiten. Nog minder parkeergelegenheid. Gemeente Haarlem: je doet het goed met stadspromotie, Haarlem is mega-populair. Maar vergeet je eigen bewoners niet.

Meer Haerlems Bodem? Lees handige tips voor jou om vereenzaming van ouderen tegen te gaan.

2 REACTIES

  1. Het is tenenkrommend. Bij ons in de Frans Halsbuurt heeft de gemeente Haarlem na een grondige aanpak van de Maerten van Heemskerckstraat minder parkeerplaatsen terug gezet en om het af te toppen overal de plastic -en papiercontainers op PARKEERPLAATSEN neergezet. Het is echt niet te geloven!
    Dan kom je als vergunninghouder ‘savonds na een bioscoopbezoekje in Amsterdam terug in je straat en mag je een kwartier rondrijden om tot de conclusie te komen dat je 2 keuzes hebt: óf je parkeert in een wijk verderop, óf je zet ‘m ergens op een discutabele plaats half op een stoep zodat je enigszins dichtbij je huis staat. Waar je tenslotte een vermogen per jaar voor betaald! Maar 1 van de andere irritaties is dat veel mensen hun auto parkeren alsof het een limousine is. Ofwel, 2 plaatsen in beslag nemen zodat de totale parkeercapaciteit in de wijk significant afneemt. Nee, parkeren in Haarlem is 1 van de grootste ergernissen en daar moet eens iets aan gedaan worden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here