Een beetje Haarlemmer kent Patronaat. Een échte Haarlemmer is weleens (of wat vaker) Patronaat uitgekomen met kleine oogjes en tuutende oren terwijl het eerste ochtendlicht de stad alweer deed glanzen.

Patronaat vervult een aanmerkelijke rol in het Haarlemse muzikale landschap. Toch zijn er maar weinig mensen die weten welke organisatie er nodig is om het podium avond aan avond gevuld te krijgen met de tofste bands en meest besproken artiesten. Ook zijn er niet veel mensen die weten welke rol de Patronaat Business Club hierin speelt. Haerlems Bodem spreekt met de algemeen directeur Jeroen Blijleve en accountmanager Lisa Cobelens.

Investeren in talent

Al jarenlang onderhoudt Patronaat warme contacten met diverse Haarlemse ondernemers. Dit resulteerde in 2011 in een wat serieuzere vriendschap onder de naam Patronaat Business Club (PBC). Het idee is dat de leden handelen als zogenaamde Mecenas: beschermer, begunstiger of, hoe kan het ook anders, patroon van de kunst.

Hoewel niet opgericht uit directe financiële noodzaak, was de timing wel ideaal aangezien de toeslagen van de overheid net op dat moment behoorlijk werden teruggeschroefd. Om de kwaliteit van het muziekaanbod te kunnen waarborgen en investeringen te kunnen blijven doen in jong talent, zijn aanvullende giften sindsdien dus meer dan welkom. Doordat de Stichting Patronaat de status van ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling) heeft, is een donatie fiscaal aftrekbaar en daardoor haalbaar en interessant voor de deelnemende ondernemers.

In 2011 was Patronaat het eerste poppodium in Nederland met een eigen businessclub. Dit voorbeeld wordt inmiddels gevolgd door een aantal andere bekende podia in andere steden.

Oude mannen met sigaren

Bij een businessclub denkt men nog wel eens aan dikke mannen in pakken met sigaren die zichzelf op de borst slaan en elkaar complimenteren met hun superioriteit. Bij Patronaat is niets minder waar.

Jeroen vertelt: “De liefde voor muziek is de bindende factor. De leden zijn doorgaans mannen en vrouwen die zijn opgegroeid met popmuziek; die vaak zelf ook muzikant zijn. Mensen die het belangrijk vinden dat er voldoende draagvlak is vanuit de stad voor het behoud en de ontwikkeling van het poppodium. Patronaat is inmiddels uitgegroeid tot een van de grootste poptempels van Nederland en zodoende moet je professionaliseren, maar buiten dat denken we nog steeds klein. We blijven wel rock-‘n-roll.

Lisa, die het dagelijkse reilen en zeilen van de club regelt, zegt: “Het zijn echt hele leuke mensen. Ze hebben geen pretentie en hun belang is niet ‘wat levert het mij op’ maar ‘wat voegt het toe aan de Haarlemse muziekscene’. Behalve de jaarlijkse donatie zijn er geen verplichtingen en doen we vooral leuke dingen.

Wat zijn de ‘perks’?

De schenking is financieel gezien wellicht een investering, maar als muziekliefhebber legt het je zeker geen windeieren. Zo wordt er 4 tot 6 keer per jaar, speciaal voor de leden, een evenement georganiseerd: beginnend met een borrel, aanvullend een diner en daarna natuurlijk een optreden. Vaak in Patronaat zelf maar ook in de Philharmonie en in de zomer bijvoorbeeld bij Caprera.

Verder krijgt de ondernemer een plekje op de ‘Wall of Fame’ en, niet onbelangrijk, de leden en 1 introduceé krijgen altijd gratis toegang tot alle shows (ook als ze eigenlijk al zijn uitverkocht) van Patronaat, Woodstock 69 en Caprera! Ook zijn er nog wel eens informele kleine bijeenkomsten met artiesten te regelen. Lisa vertelt dat er bijvoorbeeld eens een instore optreden is geregeld waarbij de band van de legendarische Frank Zappa in de winkel van een lid stond te jammen. Leuke extraatjes dus. Maar het grootste doel van de donatie is altijd gewoon het steunen van de muziek.

Meer dan vrienden maar geen vriendjespolitiek

De businessclub is meer dan een ‘Vrienden van’-organisatie. De leden zijn nauw betrokken bij Patronaat en worden gezien als ambassadeurs van de poptempel. Dat wil ook zeggen dat er naar ideeën van de leden geluisterd wordt en dat er over en weer gebruik wordt gemaakt van elkaars diensten, contacten en expertise.

Jeroen: “Tuurlijk helpen we elkaar. Het is fijn dat je elkaar makkelijk weet te vinden als je eens een dienst zoekt binnen je netwerk.”

Dat betekent echter niet dat de autonomie van Patronaat onder de hamer ligt. Een idee moet goed zijn en een dienst moet iets toevoegen. Je mag als lid meepraten maar een gift (hoe groot ook) garandeert geen invloed op de line-up of dergelijke zaken.

Beperkt aantal leden.

Dat ‘groot zijn en klein denken’ blijkt ook uit het feit dat de Business Club maar een beperkt aantal leden accepteert. Het is namelijk de bedoeling dat het een relaxte club van echt betrokken mensen blijft. Mocht je dus denken: ‘Ik ben ondernemer en ik wil ook bijdragen aan het voortbestaan van de Haarlemse muzieknalatenschap’ dan kan dat nog, maar wacht niet te lang. Neem contact op met Lisa Cobelens voor meer informatie (06 24531254 of lisa.cobelens@patronaat.nl) of kijk op de website.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here