Heleen (tekstschrijver en verder te noemen ‘ik’) en Natasja (fotograaf) gaan samen sporten. Natasja is onze titaan. Zij sport drie keer in de week en doet hardcore bootcamps, Spartacustraining en Tabatha. Ik ben niet echt te typeren als sportief. Elke week loop ik met frisse tegenzin een keer hard maar ik heb een hekel aan sportscholen.

Zondagochtend, 11:00 uur maar eigenlijk 10:00 uur want de klok is net een uur naar voren gegaan. Echt fris en fruitig voelen we ons niet. Haerlems Bodem is uitgenodigd door Robin van Tintelen, eigenaar van Best in You aan de Gedempte Oude Gracht 115, om te komen trainen in zijn studio. Wij zijn de gelukkigen. Robin is al vijftien jaar personal fitnesstrainer en legt zich momenteel vooral toe op zogenaamde ‘Small Group Training’. In een groepje van maximaal vier deelnemers train je een uur lang je lichaam van top tot teen met diverse oefeningen. Omdat de groep zo klein is, is er voldoende aandacht voor ieder individu en wordt er aan persoonlijke doelstellingen gewerkt.

Geen grote apparaten, wel bokshandschoenen

Robin valt niet in de categorie ‘opgefokte spierbundel’. Hij is rustig, ontspannen en zijn zaal wordt niet gevuld door allerhande intimiderende apparaten en keiharde housemuziek. Het is er eerlijk gezegd nogal leeg. Ik vraag me af wat de bedoeling is. We trainen vandaag met twee andere dames: Susanna Koenig van 55 en Laurie Hottiaux van 30. Susanna traint hier al 2,5 jaar en Laurie bijna een jaar.

We beginnen met een korte warming-up die start met een ontspanningsoefening. “Want als je al gestresst begint aan je training, gaat het zeker niet beter worden,” zegt Robin. Daar zit wat in. Na de warming-up gaan we boksen. Dat heb ik nog nooit gedaan maar het lijkt me te gek. Met de handschoenen aan voel ik me meteen behoorlijk ‘bad ass’ en na een keer of twintig met een harde klap tegen de paddles te hebben geslagen, durf ik Lucia Rijker bijna naar de kroon te steken. Tof dit!

Helaas moeten we nog even door. Sit-ups, lunges, planken, push-ups en agility sprints. In plaats van dat Robin tegen ons schreeuwt, motiveert hij ons op rustige toon om te proberen onze grenzen op te zoeken. We eindigen met een combinatie van sprinten en het slaan met battle-ropes. Met brandende armspieren en het zweet op ons voorhoofd geven we elkaar een high five. De training zit erop.

Als je verwacht wordt, zeg je niet zo snel af

We drinken water en praten nog even na. Ik vraag Susanna en Laurie waarom ze hebben gekozen voor deze vorm van sporten. Susanna is hier terecht gekomen via een vriendin. Ze heeft, net als ik, eigenlijk een hekel aan sporten. Maar ze vindt het hier leuk omdat het niet zo massaal en heel persoonlijk is. En het is afwisselend omdat Robin steeds verschillende oefeningen aanbiedt. Ze krijgt van Robin goede voedingsadviezen waardoor haar doel om af te vallen van alle kanten wordt aangepakt en begeleidt.
Laurie beaamt wat Susanna zegt. Ze vult aan dat ook het feit dat je een afspraak hebt en dus verwacht wordt, enorm bijdraagt aan de motivatie. Je haakt hierdoor veel minder snel af. Ook het persoonlijk contact en de goede sfeer in de kleine groep spreekt haar aan. De deelnemers zijn heel divers; jong en oud, man en vrouw. Niemand meet zich op een vervelende manier aan elkaar maar steunt en motiveert elkaar.

Fysiek sterk is ook mentaal sterk

Robin opende zijn studio in 2012. Daarvoor werkte hij vaak in sportscholen als personal trainer. Hij is zelf altijd een individuele sporter geweest en haalt de meeste voldoening uit persoonlijke begeleiding. Hij wil graag mensen op deze manier in contact laten komen met sport en met een gezondere levensstijl. “Wanneer het fysiek goed met je gaat, ben je metaal ook veel sterker,” zegt hij. Hij vertelt over een van zijn deelnemers; een meisje dat bij hem kwam sporten met als doel om af te vallen. Door het sporten werd ze echter fysiek en mentaal zo veel sterker dat ze, toen ze op een avond werd lastiggevallen door een groep jongens op straat, zich kon verdedigen en zo ongedeerd weg kon komen.

Personal training en Small Group Training is niet meer zo exclusief als vroeger, toen het alleen iets was voor Hollywoodsterren, maar het is wel een investering en een duidelijke keus. Je doet zelf het harde werk. Maar doordat er iemand mee kijkt, je helpt je doelen te stellen of bij te stellen, je grens te verleggen en om niet op te geven, is personal training een goed hulpmiddel om je doelen sneller te behalen en met een grotere kans op succes.

Natasja maakt foto’s terwijl wij met rode koppen nog even door boksen. Ze geeft aan dat de training heel anders is dan wat zij normaal doet. Haar training is vaak meer gericht op een felle, snelle cardiotraining. Ze mist hier een beetje de uitdaging en houdt van een meer ‘vurige’ begeleiding, maar geeft aan dat het eigenlijk wel heel goed is voor haar om zich op deze manier ook wat meer op krachttraining te richten.
Al met al was dit een prima begin van de zondag. Ik denk nog maar even niet aan de spierpijn van maandag.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here