Het begon in 2014 met drie studenten uit Delft die honderd fietsen opkochten bij een depot en opknapten. Nadat een van de jongens op Facebook het bericht “Wie wil er een altijd werkende fiets voor een vast bedrag per maand” plaatste, liep het direct storm. Met de Ford Fiësta van moeder werden kapotte fietsen opgehaald en teruggebracht. Nu, zes jaar later en 175.000 Swapfietsen verder, rijden de blauwbanders ook in Haarlem en spreken wij met lead mecanic Gregory (29).

Branded content

Swapfiets Haarlem
Depot in de Waardepolder
Swapfiets Haarlem
Stevigere velgen, en sterkere frame en naven

Ook fietsen zijn doorontwikkeld

Gregory werkt sinds 2014 bij het bedrijf en heeft de groei van dichtbij meegemaakt. “We begonnen in Amsterdam met zo’n 3000 klanten. Inmiddels zitten we er nu op zo’n 175.000 in Duitsland, België en Denemarken,” vertelt hij, sleutelend aan een velg. “Het is leuk om die groei mee te maken en om te zien waar we heen gaan. Maar ook de Swapfietsen zijn doorontwikkeld: van ‘gewone’ omafiets tot de meer robuuste Swapfiets. De Swapfietsen hebben aanpassingen als stevigere velgen, een sterker frame en betere naven. Ook de banden gaan veel minder snel lek.” Gregory merkt het verschil vooral bij fietsen die korte tijd worden verhuurd aan bijvoorbeeld toeristen of aan expats. “Soms krijgen we afgetrapte exemplaren terug. Maar ik moet zeggen: anderen krijgen we na een jaar terug waar niet zoveel mee aan de hand is. Daar is goed voor gezorgd.”

Swapfiets Haarlem

Gregory van der Hoeven (29) is lead mecanic bij Swapfiets en werkt in het depot in de Waardepolder: “Ik ben een soort chef werkplaats en supervisor van de monteurs. Ik zorg dat we kwalitatief goed werk afleveren en iedereen hier de juiste gereedschappen heeft. Je begint als trainee en wordt opgeleid tot Swapfietsmonteur.” 

Swapfiets Haarlem – Orde in duizenden sleuteltjes

Inmiddels rijden er zo’n 1500 Swapfietsen door Haarlem. Wanneer een fiets stuk is, wordt die in deze werkplaats gerepareerd. “Maar,” vervolgt Gregory, “we repareren hier ook Amsterdamse fietsen omdat het daar te druk is geworden. En, moet je hier eens kijken.” We volgen de fietsenmaker naar een kantoor waar grote ladekasten staan: “Van alle fietsen hebben we hier een reservesleutel. Mocht iemand zijn sleutel kwijt zijn, dan kunnen we de fiets toch openen. Alle fietsen staan bij ons geregistreerd in een systeem, zodat we precies weten waar welke fiets staat en wat de status is. Dat is toch wel handig.”

Swapfiets Haarlem
De kenmerkende blauwe band die iedere Swapfiets heeft.

“We doen wel eens wedstrijdjes wie het snelst een band kan vervangen”

Gregory

Terug in de werkplaats, sleutelt Gregory verder aan een fiets. Het systeem van Swapfiets is simpel: je betaalt iedere maand een vast bedrag en krijgt daarvoor een fiets. Is er iets mis met jouw fiets, dan komen monteurs langs om hem te repareren – ook lekke banden. Is de schade te groot om ter plekke gerepareerd te worden, dan krijg je meteen een andere en komt jouw exemplaar hier in de werkplaats. Er staan honderden fietsen variërend van stuk tot onbruikbaar en in allerlei kleuren, maar allen met de kenmerkende blauwe band. “Dat blauwe is afgeleid van Delfs Blauw,” zegt de lead mecanic met een velg in zijn hand, “maar de service die wie bieden heeft ook grenzen: we onderhouden schade door slijtage en lekke banden, maar alles wat je kapot rijdt of wat niet door normaal gebruik stuk gaat, is voor eigen rekening.” Hij monteert een nieuwe velg op de fiets: “Wist je trouwens dat we vrijdagmiddag wel eens wedstrijdjes doen wie het snelst een band kan vervangen.” Op de vraag wie er won, moet hij lachen. “Nou, dat won ik wel.”

Gregory

“Mijn werk is dankbaar; dat vind ik mooi”

Gregory

Op de vraag wat hij vet vindt aan zijn werk moet hij opnieuw lachen: “Ik krijg soms fietsen binnen, nou daar lijkt geen beginnen meer aan. Toch is het dan juist de uitdaging om hem weer werkend te krijgen. Als dat lukt, is dat heel tof. Ook het dankbare aspect van het werk vind ik mooi. Ik heb wel eens in de winkel gewerkt. Wanneer je dan een fiets hebt gerepareerd, zie je gelijk een grote glimlach bij de klant, want hij hoeft niet te betalen voor de reparatie. Ook in het opleiden van de monteurs zit dankbaarheid. Het is leuk om ze te leren hoe ze een fiets kunnen repareren.” Over de toekomst zegt hij: “Er zit veel groei in dit bedrijf, maar echt nagedacht over de toekomst heb ik nog niet. Wel ben ik bezig om ‘on-sight-Swappers’ op te leiden zodat zij op locatie bij de klant, vanuit de auto ter plekke reparaties kunnen uitvoeren. Dat willen we ook uitbreiden in België en Duitsland. Wist je trouwens dat de gemeente Haarlem blij met ons is? Mensen die doorgaans een oud barrel laten verroesten, nemen nu een Swapfiets die wij onderhouden. En zo is eigenlijk iedereen wel een beetje blij met ons.”

Swapfiets Haarlem

Meer informatie of wil je zelf en Swapfiets gaan rijden? Check www.swapfiets.nl.

Meer Haerlems Bodem? Lees ‘Jouw Verhaal’ met Heleen en haar zoon Mats: “Hier nog geen bloed op de muur

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here