Op vrijdag 6 april vindt in het KathedraalMuseum van de Nieuwe Bavo de officiële opening plaats van de tentoonstelling ‘Geloof in Beeld – Mari Andriessen – beeldhouwer te Haarlem.’ Mari(e) Silvester Andriessen geboren Haarlemmer was een Nederlands beeldhouwer en kan worden beschouwd als lid van de tweede generatie van de Groep van de figuratieve abstractie, ook bekend als De Groep.

Religieuze oeuvre

In een reeks tentoonstellingen over kunstenaars die werk(en) hebben gemaakt ter verfraaiing van de kathedraal, is dit jaar een tentoonstelling te zien over het leven en werk van de beroemde beeldhouwer Mari Andriessen. Deze Haarlemmer heeft voor de kathedraal diverse beeldhouwwerken gemaakt, waaronder een beeld van H. Antonius van Padua in de Antoniuskapel en een altaar en retabel in de Kerstkapel. In de tentoonstelling wordt met name aandacht besteed aan zijn religieuze oeuvre. De familie Andriessen, het Frans Halsmuseum en het Museum Beelden aan Zee te Scheveningen hebben daarvoor diverse objecten beschikbaar gesteld.

Mari Andriessen

Mari Andriessen werd geboren in Haarlem, hij studeerde daar enkele jaren aan de Kunstnijverheidsschool om vervolgens een opleiding tot beeldhouwer aan de Rijksakademie in Amsterdam te volgen. Andriessen had les van beeldhouwer professor Jan Bronner. In het begin kreeg hij zijn monumentale opdrachten voornamelijk van de katholieke kerk: in steen gehouwen gestileerde Bijbelse voorstellingen. Vanaf de tweede helft van de jaren 1930 kreeg hij ook opdrachten uit niet-katholieke kringen. Hij begon zijn beelden te modelleren en het werk werd vrijer en ruimtelijker.

Na de Tweede Wereldoorlog maakte Andriessen verschillende oorlogsmonumenten. In 1949 kreeg hij zijn eerste opdracht, een herdenkingsmonument in Enschede. Hij ontwierp hiervoor verschillende figuren – een soldaat, een joodse vrouw met kind, bomslachtoffers, verzetsmensen – en plaatste die op afzonderlijke sokkels gezamenlijk op een grasveld. In dezelfde periode werd Andriessen benaderd door de gemeente Amsterdam, die een monument voor de Februaristaking van 1941 wilde oprichten. Voor dit beeld koos Andriessen de strijdbare gestalte van een robuuste dokwerker. Sinds de onthulling door Koningin Juliana op 19 december 1952 wordt het beeld door velen gezien als hét nationale symbool van het verzet in Nederland. Bron: Sculpture International Rotterdam

Geloof in Beeld
Mari Andriessen

‘Geloof in Beeld’

Bij het grote publiek werd Andriessen vooral bekend als kunstenaar voor oorlogs- en verzetsmonumenten. Bekend zijn o.a. Man voor het vuurpeloton in Haarlem (brons, 1949), Het Vrouwtje van Putten in de gelijknamige plaats (kalksteen, 1949), De Dokwerker in Amsterdam (brons, 1952) en Anne Frank bij de Westerkerk te Amsterdam (brons, 1975).
Tijdens de opening zal een boek gepresenteerd worden waarin het leven en werk van Mari Andriessen wordt belicht. Hierin is ondermeer een route opgenomen die langs Haarlemse beelden gaat.
Vanaf zaterdag 7 april tot en met woensdag 31 oktober is de tentoonstelling ‘Geloof in Beeld’ voor het publiek geopend met de volgende openingstijden: dinsdag t/m vrijdag van 10:00 – 17:00 uur en zaterdag van 11:00 -14:30 uur.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here