De komende drie maanden laat ik, Loes, me coachen door personal coach Thomas Boots om mijn ware kampioen te ontketenen. Wat zijn programma inhoudt kun je lezen in het artikel Unleash the Champion’. Nieuwsgierig naar mijn ervaringen? Lees dan nu het tweede deel: sessie 1.

In het eerste deel heb je kunnen lezen over het intakegesprek met Thomas. Ik kreeg zijn E-book te lezen en moest mijn eetschema flink aanpassen. Ik at te veel koolhydraten en dus te veel suikers. Die suikers zorgen voor schommelingen in je energie waardoor je last krijgt van energiedips. De after-dinner dip, wie kent hem niet.

Hoe gaat het nu?

Vijf dagen na de intake heb ik de eerste sessie met Thomas. We spreken af bij Gym Industries waar we met een theetje de afgelopen dagen doornemen. Heb ik mijn huiswerk gedaan, is de vraag waarmee we de sessie starten. Dit moet ik aangeven in procenten, dus geen ja of nee, geen smoesjes, gewoon concreet voor hoeveel procent heb ik me aan de afspraak gehouden.

Met trots kon ik vertellen dat het lezen van het E-book en het aanpassen van mijn schema goed is gelukt, na de junkfoodavond heb ik me voor 100% gestort op de nieuwe eetstijl en dat werkt hartstikke goed. Ik ben er erg enthousiast over en voel nu al een verandering in mijn energiepeil. Het mediteren dat ik elke ochtend moet doen is twee van de vijf dagen gelukt, weinig procenten te melden dus. Blame it on the weekend.

Preppen

De afgelopen dagen heb ik me echt gestort op mijn nieuwe voedingsschema. Het houdt in dat ik veel moet ‘preppen’ oftewel voorbereiden zodat ik me niet vergrijp aan makkelijke, ongezonde dingen. Zo zorg ik dat ik altijd een bakje met nootjes in mijn tas heb zitten en zorg ik dat er op mijn werk altijd een bakje kwark staat. Voorbereiding is het halve werk.

Tijdens het boodschappen doen voel ik me heel gezond, mijn mandje ligt vol met bladspinazie, een maandvoorraad kwark, veel paprika’s en ongebrande en ongezouten noten. Mijn winkelmandje voelt wel een beetje saai en ongezellig, maar dat gevoel moet slijten denk ik.

Vragen stellen

Na het uitdenken en opschrijven van mijn nieuwe eetschema bleef ik toch bezig met die koolhydraten. Voor de duidelijkheid: het is de bedoeling dat ik koolhydraten als tweede maaltijd van de dag eet (voor mij om tien uur) en in combinatie met groenten. Dus niet met eiwitten of vetten. Dit betekent dat ik dus geen goddelijke pasta kan maken met kip of gehakt. Dit betekent dat ik geen broodjes kipfilet, humus of kaas kan eten. Maar wat doe je dan in vredesnaam op je broodje? En fruit, waar valt fruit onder? En mijn favoriete pasta dan?

Gelukkig had Thomas op elke vraag een antwoord. Niet persé het antwoord dat ik wilde horen, maar wie wat wil bereiken moet prioriteiten stellen. Pasta wordt groentepasta en ja, alleen als tweede maaltijd en dus niet als avondmaal. Broodbeleg is schaars, je kunt denken aan appelstroop of honing – die zijn het minst bewerkt en bevatten geen eiwitten. Fruit valt ook onder koolhydraten, dus ook alleen als tweede maaltijd en niet door je kwark. Duidelijk. Nou, doeg leven.

Trainingsschema

Als ik train is dat een full body workout, want ik vind het onnodig om per training bepaalde spiergroepen te trainen. Ik wil gewoon overal aan werken, een bodybuilder worden hoeft toch niet. Ik wil alleen mooi gevormd en strak in mijn vel zitten. Ik doe de standaardoefeningen die iedereen wel kent: denk hierbij aan squats, deadlifts, dumbell oefeningen, push-ups – die zitten in mijn routine. Verder helemaal prima, zei Thomas. Ik kreeg wel de tip om zeker iedere week (voor mij drie keer trainen) de gewichten omhoog te gooien – want theoretisch gezien wordt je na iedere training sterker. Ook kreeg ik wat handige tips voor de uitvoering van de oefeningen die me gaan helpen sterker te worden. Dat wordt zweten geblazen!

Comfort zone

Tijdens de sessie hebben we het gehad over de dingen waarvan ik weet dat ik ze kan laten, maar het toch doe. Denk hierbij aan de nachten in de stad, het bingewatchen van je favoriete serie, te laat naar bed gaan of het uren gamen op je vrije dag. Allemaal dingen die binnen in je comfortzone liggen. Ze zijn makkelijk om te doen en ze zijn moeilijk om mee te stoppen. Zelf kan ik urenlang serie kijken en onderwijl ben ik ook met andere dingen bezig, maar toch lig ik op de bank gekluisterd aan het scherm. Ook ben ik nogal veel in de stad te vinden de afgelopen weekenden. Daar hoort bij mij een drankje bij en ja, dan ben je de volgende dag soms brak of moe of allebei.

1 + 1 = 2

Ook hebben we en lijstje gemaakt van de dingen die ik meer wil doen, dingen die bijdragen aan mijn doelen en nieuwe, verbeterde levensstijl. Voor mij is dat meer werken zodat ik ervaring kan opdoen en meer kan leren. Daarnaast wil ik meer lezen, zowel fictie als boeken die werkgerelateerd zijn. Al snel kwam ik erachter dat als ik minder serie kijk, minder brak of moe ben, ik meer energie en tijd heb om meer te werken en meer te lezen. Simpel optelsommetje, aan mij om het daadwerkelijk te gaan uitvoeren.

Thomas biedt weer een heerlijke realitycheck, eigenlijk liggen alle antwoorden binnen handbereik. Hij geeft me nu dat extra zetje om er echt iets aan te doen. Ik wil natuurlijk wel met hoge procenten aankomen de volgende sessie.

Komende twee weken

De volgende afspraak is over twee weken, maar tussendoor houdt Thomas mij ook in de gaten. Op social media gaf ik aan interesse te hebben in een bierfestival en Thomas zette eronder: “Weet je dat wel zeker?” Ai, die had ik niet verwacht. Ik moest er om lachen, hij is het engeltje op mijn schouder dat me laat nadenken over het maken van de juiste keuzes. Het is aan mij de doelen goed voor ogen te houden en door te zetten. Ik blijf me houden aan het voedingsschema, ik blijf trainen, ik ga meer mediteren en wat meer uit mijn comfortzone stappen. Vol energie en met een positieve mindset fiets ik na de sessie gelijk door naar de sportschool. Ik wil het en ik kan het! Let’s go!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here