De komende drie maanden laat ik, Loes, me coachen door personal coach Thomas Boots om mijn ware kampioen te ontketenen. Wat zijn programma inhoudt kun je lezen in het artikel ‘Unleash the Champion’. Nieuwsgierig naar mijn ervaringen, lees dan nu het eerste deel: De intake.

Als voorbereiding op de intake krijg ik de opdracht van Thomas om een week lang bij te houden wat ik zoal eet en drink de gehele dag en wat ik doe aan sport. Ook heeft hij me gevraagd om alvast na te denken over mijn doelen op het gebied van mijn mindset, sport en in het leven. Waar wil ik de komende drie maanden aan werken? Waarbij heb ik een duwtje in de rug nodig? Goede vragen waar ik gelukkig even de tijd had om over na te denken. Schiet er bij jou gelijk al iets naar binnen wat je zou willen aanpakken?

Ik doe het best goed. Toch?

In Word maakte ik een mooie tabel voor Thomas en presenteerde hem mijn eetschema. Ik vind dat ik best gezond eet. Ja, ik eet ook soms koekjes, chips en pizza wanneer dit op mijn pad komt of ik lekkere trek heb, maar ik let erop dat ik dat niet te vaak doe. Ik kan het hebben denk ik dan maar. Daarnaast zo’n vier á vijf maaltijden per dag, eet ik als snack regelmatig worteltjes, gebruik ik zoveel mogelijk pure producten als ik pasta of risotto maak en doe ik geen zoetigheid op mijn brood. Best oké toch?

Het eerste wat Thomas tegen mij zei toen we elkaar zagen voor de intake is dat ik mijn voeding moet aanpassen. Ai, gelijk word ik met mijn neus op de realiteit gedrukt. Ik eet teveel koolhydraten en dus teveel suikers. Heb je wel eens een energiedip? Of meerdere op een dag? Kun je je soms moeilijk concentreren? Drie vragen die Thomas mij stelde, waar ik drie keer ‘ja’ op antwoorde. De welbekende after-dinner dip, wie kent hem niet?

Suikers

Suikers bepalen dus voor een groot deel hoe je je voelt. Suikers zitten verstopt in heel veel producten en niet alleen in koekjes, maar dus ook in pasta. Aangezien ik nogal van de Italiaanse keuken ben en dol op koekjes ben, was het even slikken toen ik te horen kreeg dat mijn koolhydraatinname drastisch omlaag moest. Toch wilde ik direct weten hoe streng ik voor mezelf moet zijn, ik bedoel ‘nooit meer een koekje’ klinkt voor mij als een doel wat ik never nooit kan behalen, want ja, koekjes. Thomas was mild, hij zei: “Laten we de verhouding 90-10 doen. In de drie maanden dat wij samenwerken, mag je twee keer zondigen.” Per week? Vroeg ik met mijn grote blauwe ogen. “Nee, in de totale drie maanden dat wij met elkaar werken”, zei Thomas met een glimlach op zijn gezicht.

Thomas Boots

Doelen voor drie maanden

Thomas en ik gaan dus drie maanden met elkaar werken en eigenlijk kwam dat voor mij precies op het juiste moment. Gevalletje relatiebreuk, verhuizing, nieuwe job, wat dus betekent: veel nieuwe dingen in één keer, help!
Tijdens de intake hebben we hierover gesproken, plus over de doelen die ik als voorbereiding had opgeschreven. Om even concreet te benoemen waar ik aan ga werken met de hulp van Thomas en waar ik dus over ga schrijven, mijn doelen op een rijtje.

Doel 1: Over drie maanden kan ik me afsluiten van mijn drukke bestaan zonder me te vervelen.
Motivatie: Ik merk dat ik na de relatiebreuk nóg meer mijn agenda vol plan met activiteiten en klusjes. Typisch gevalletje vluchtgedrag, maar dit moet niet zorgen voor stress en dat ik te veel hooi op mijn vork neem. Soms even niks doen, ontspannen, relaxen is iets wat ik wil kunnen zonder me onrustig te voelen.

Doel 2: Over drie maanden is mijn fysiek verbetert omdat ik bewust eet en train met een doel.
Motvatie: ik wil minder last hebben van dipjes in mijn energielevel en hierdoor meer uit mijn dag kan halen – wie wilt dat nou niet! Daarnaast wil ik gericht werken aan het verbeteren van mijn lichaam door te trainen met een trainingsschema.

Doel 3: Over drie maanden heb ik stappen gezet die mij helpen te ontwikkelen op werkgebied.
Motivatie: Ik ben een startend leerkracht en om alles voor het eerst, voor het echt allemaal zelf te doen is best intensief.

Huiswerk

Aan het eind van de intake krijg ik van Thomas ‘huiswerk’ mee. Hij wil dat ik zijn E-book ‘Unleash the champion – Verander in een vetverbrander’ ga lezen om te zien hoe ik mijn eetpatroon kan aanpassen. Plus de opdracht om te gaan mediteren. Dit zat al eens in mijn routine, maar dat is verwaterd. Tijd om het weer op te pakken dus. Elke ochtend na mijn yogasessie ga ik mediteren. En een belangrijk aandachtspunt hierbij is, dat je dit doet voordat je op je telefoon gaat browsen en dus geprikkeld wordt. Eerst aandacht voor jezelf en dan pas voor de rest van de wereld.
Thomas heeft me gemotiveerd met zijn krachtige en duidelijke verhaal. Hij gaat me helpen en dat is fijn. Het gevoel dat je het niet alleen hoeft te doen geeft al een soort van verlichting van de taak.

Loes Bloemberg

Junkfoodavond

Eenmaal thuis ging ik direct het E-book lezen en nam ik mijn voorraadkast eens goed onder de loep. Pasta en dergelijke mag uiteraard nog wel gegeten worden, maar die zak chips en chocolade, dat moet weg. Weggooien is zonde en het afkicken van suiker gaat al moeilijk genoeg worden. Thomas vertelde dat je lichaam echt moet afkicken en dat ga je merken in de vorm van hoofdpijn of een chagrijnige bui. Als je over twee weken gaat snacken dan duurt die afkickperiode alleen maar langer en geloof me, over een tijdje heb je niet eens meer behoefte aan suiker in de vorm van koekjes en chocolade.

In mijn ogen zat er dus maar één ding op. Gezellig samen met een vriendin een junkfoodavond houden, de voorraad slechte snacks op te eten en daarna te beginnen aan de afkickperiode. En om eerlijk te zijn was het niet eens zo lekker, mijn mindset was na mijn gesprek en het lezen van zijn E-book al zo positief beïnvloed, dat het niet eens leuk was om al die ‘lekkere dingen’ op te eten.

P.S.: Mocht je me tegenkomen en ik kom wat kribbig uit de hoek, dan komt dat omdat de suikers langzaam mijn lichaam verlaten. Wish me luck!

2 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here