Al weken wordt Haarlem overgoten door een zomers zonnetjes. Veel mensen zoeken verkoeling rond of op Haarlemse wateren. Ze nemen een frisse duik in het Spaarne, varen in een bootje of suppen (stand up paddle). Voor medewerkers van het havenkantoor betekent dat drukke tijden, want niet iedereen is op de hoogte van de regels. Met name zwemmers en suppers zijn kwetsbaar. “Op warme dagen is het dweilen met de kraan open,” aldus scheepvaartmeester Aernoud Piepenbrink.

Foto: Jurriaan Hoefsmit

Bijna-ongelukken

Tot ongelukken is het nog niet gekomen, maar wel veel bijna-ongelukken. Neem bijvoorbeeld ouders die hun kinderen op een luchtbed of opblaasbootje het Spaarne op laten gaan “Zij beseffen niet dat ze op water zijn waar beroepsvaart doorheen vaart, in de vaargeul weliswaar maar toch is het oppassen. In dat opzicht kun je het vergelijken met een autosnelweg. Daar zeggen ouders toch ook niet: ga met je driewieler maar op de vluchtstrook rijden?”

Niemand wil natuurlijk dat er ongelukken gebeuren

Suppers

De laatste jaren heeft suppen aan populariteit gewonnen. Steeds meer bedrijven bieden het aan als bedrijfsuitje. De gemeente zou hen graag wijzen op de gedragsregels op het water. “Een kwetsbare groep,” aldus Aernoud, “want beginners liggen vaker in het water dan ze op de plank staan.” Het liefst ziet hij deze groepen alleen op singels en grachten, en niet op het Spaarne.

Verkeersregels

Lang niet iedereen op het water is op de hoogte van de regels. Dat is uitdrukkelijk wel de bedoeling en niet alleen voor mensen met een vaarbewijs. Aernoud noemt een paar regels: “Verkeer op het Spaarne heeft altijd voorrang. Rood licht boven een brug betekent dat je er op die plek niet onderdoor mag varen; dat mag alleen bij het oranje onderdoorvaartlicht. De gemeente heeft op enkele plaatsen extra borden opgehangen die wijzen op de maximale vaarsnelheid (6 km p/u) en de daar geldende voorrang.

Ook van de betekenis van het bord met een doorstreepte P is niet iedereen op de hoogte. Maar aanleggen bij zo’n bord is echt niet toegestaan. Met name in het centrum aan het Spaarne wordt een aanleglijn vastgeknoopt aan de drenkelingentrap om even een ijsje te halen of een terrasje te pakken. Dat kan een duur grapje worden, want de boete is 210,- euro.

Dode hoek

De nieuwe waterratten ontbeert het vaak aan ervaring en dat kan leiden tot gevaarlijke situaties. Weet bijvoorbeeld dat een beladen binnenschip voor een grote waterverplaatsing zorgt met een sterkte aanzuigende werking. Blijft dus uit de buurt van zo’n varend gevaar. Een leeg schip ligt veel hoger in het water, waardoor de schipper een dode hoek heeft die kan oplopen tot zeventig meter.

‘Meer discipline in Friesland’

Ricardo Haverschmidt geeft een eigen supschool en leidt als enige in ons land sup-instructeurs op met een internationaal erkend certificaat. Veiligheid speelt een belangrijke plek in de opleiding. Ricardo is net terug uit Friesland waar hem opnieuw is opgevallen dat watersporters zich daar gedisciplineerder gedragen. “Misschien omdat de watersport daar al veel langer een traditie is. Er wordt bijvoorbeeld minder hard gevaren. In Haarlem  daarentegen komt het helaas regelmatig voor dat een bestuurder van een motorbootje extra gas geeft als hij suppers nadert. Wetend natuurlijk dat er door de hoge golven mogelijk suppers te water gaan. Wat dat betreft zou ik graag meer toezicht zien op de snelheidsovertreders, net als in Friesland trouwens. Al die golven zijn niet alleen schadelijk voor ons, maar ook voor de natuur aan de waterkanten.”

Bron: www.Haarlem.nl
Tekst Marilou den Outer. Foto’s: Jurriaan Hoefsmit
Bewerking Haerlems Bodem. 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here