Vrijdag 21 maart was de Haarlemse editie van Wie is AAN?! in het Patronaat. Een avond bedoeld voor ondernemers en creatieve mensen, om zich te laten inspireren en adviseren.

Als we aankomen in het Patronaat Café zien we tot ons genoegen een verbazend grote opkomst. Bij binnenkomst krijgen we een glowstick, ‘Is voor later’ zegt de jongen. ‘Ehhm oké’. Niet goed wetende wat we precies kunnen verwachten kiezen we, na het bestellen van een biertje, een plekje vooraan.

De avond wordt ingeleid en gepresenteerd door Thomas Nijhuis. Na een korte intro waarin de avond uitgelegd wordt, bedankt Thomas de DJ en beginnen we met de interviews. De interviews worden, door middel van een kleine rijm, ingeleid door MC Faded en Mr Sharp.

Horizonverticaal

Namens het zeskoppige kunstenaarsinitiatief ‘Horizonverticaal’ zijn Vincent en Stefan aanwezig. Kort leggen zij uit wat Horizonverticaal doet en hoe het initiatief is ontstaan. Zo bestaat Horinzonverticaal al ruim 3 jaar en verhuisden ze via de etage boven het Patronaat Café, met een korte stop in de Brinkmann-pasage, naar de nieuwe locatie.
Wanneer gevraagd wordt naar de hoogtepunten, reageert Stefan met: “check de website!”. Doordat zij in teamverband werken houden zij elkaar scherp en door elkaar te willen overtreffen motiveren ze elkaar. Wanneer gevraagd wordt naar reacties halen zij aan, dat de gemeente Haarlem pas na 3 jaar aandacht toont aan dit kunstenaarsinitiatief.
Als advies aan beginnende ondernemers geeft het duo een voorbeeld over het mislukken van het kraken van een pand in de Brinkmann-pasage. Dit was een tegenslag, maar ook een ‘blessing in disguise’. Want door de afwijzing heeft het team nu een geweldig pand aan de Houtmarkt!

Anna Oosterling

De volgende gast is Anna Oosterling. Jong multi-talent en een echte go-getter.
Thomas vraagt hoe Anna is gekomen waar ze nu is. Duidelijk antwoord zij dat netwerken zeer belangrijk is, “je moet met veel mensen praten”. Ze is begonnen als fan van de band Chef’Special en door aan te blijven geven dat zij zich in wilde zetten voor de band, is ze uiteindelijk gebeld door de manager van de band.
Meteen vraagt Thomas naar haar hoogtepunt, maar Anna kan niet kiezen. Het zijn er heel veel. Toch haalt ze een festival in Zwolle aan, waarbij zij tijdens haar werk als tourmanager een kabel aansloot, omhoog keek, recht in de gezichten van duizenden mensen. ‘Dat was wel even een WTF momentje’, zegt ze.
Ook wordt gevraagd naar haar idee van succes. Dit zit voor Anna in de kleine dingen, hoe zij heeft geleerd welke kabels waarvoor dienen en hoe zij is gegroeid in het productie onderdeel.
Haar advies aan de beginnende ondernemers en creatieve is:
‘je kan niet goed zijn in alles, er zijn mensen die bepaalde dingen veel beter kunnen dan jij en die moet je ten volste benutten.’ Dat is nog eens een goeie tip.

Joshua Baumgarten

De laatste gast die geïnterviewd wordt is Joshua Baumgarten van de The Irrational Library. Thomas’ eerste vraag gaat over hoe de winkel tot stand is gekomen.
Joshua verteld zijn geschiedenis beginnende bij zijn ontslag bij de Storing. Voor hem een zegen, want via verschillende wegen (waaronder de fietsenfabriek en het Patronaat) kwam hij uit bij zijn Irrational Library. Hij en zijn vrouw Mara wilde eigenlijk een café openen, maar door de horecawetten hier in Haarlem (zie ook: GEWOON) werd dat te moeilijk. Onlangs vierde Joshua en Mara al het één jarig bestaan van de winkel waaraan Joshua toevoegt dat het niet was gelukt zonder zijn geweldige vrouw.

Als tip beaamt hij de opmerking van Anna, dat je als beginnend ondernemer of creatief met veel mensen moet praten. Hij sluit af met:

“if you want to be happy, stay honest to yourself…… and make cool things happen!”

De Pitches

De spanning stijgt terwijl we doorgaan met de pitches van de aanwezige ondernemers. Zij krijgen allen 2 minuten om het publiek te informeren en enthousiasmeren voor hun idee. Vervolgens kan het publiek, door middel van de glowsticks, stemmen en aangeven of zij geloven in het idee.

Wie is AAN glowstick

Als eerste is daar ‘Voortuin’. Twee relaxte jongemannen die middels een gedicht het publiek niet uitlegden wat Voortuin is. Inderdaad je leest het goed, Voortuin wilde intrigeren en dat is ze gelukt! Het maandelijkse magazine kreeg een stevig applaus en merendeel van de glowsticks. Waarschijnlijk had niet iedereen een glowstick, dus het kan ook alle stemmen zijn geweest.

De tweede pitch was van ‘Breekjaar’. Een jongedame die vertelt wanneer haar breekmoment was, als brug naar de uitleg van de term ‘breekjaar’. Dit is het moment tussen de middelbare school en de studie die volgt. Het moment dat je gaat nadenken over wat je eigenlijk wilt. Het voorstel is een locatie voor deze jongeren om zich een jaar lang te kunnen laten inspireren en ontwikkelen, om zo de goede richting te kiezen.

Pitch nummer drie kwam van Merel, zij vertelde over ‘doedel ‘le dokie’. Dit is haar concept waarbij zij op verschillende evenementen mensen te kans geeft iets te tekenen, of schijven en bij haar achter te laten. Vervolgens kan deze persoon een ‘doodle’ van iemand anders mee nemen en zo wil ze mensen met elkaar in contact brengen.

Pitch vier was zeer sterk en kwam van een ondernemer die graag zijn hulp en inspiratie wilde aanbieden aan de aanwezigen. Dr. Woe, wil authenticiteit terug op de werkvloer. Niet ontevreden zijn met je werk, maar genieten van je werk. Dit wilde hij aanbieden aan de beginnende ondernemers. ‘Ik bied tegen een gereduceerd tarief een visitekaartje, een website en een plan om als ondernemer te beginnen’. Vanuit het publiek wordt gevraagd naar de exacte prijs en die werd gegeven, schokkend laag!. Uit ervaring kunnen wij zeggen; ‘een interessante speler om mee te praten, als beginnend ondernemer’.

Pitch vijf kwam van de oprichter van de Haarlemse Longboard Vereniging. Met zijn Pitch wilde hij mensen inspireren en informeren over het longboarden. Zo gaan ze met de vereniging binnenkort naar Berlijn en vanuit daar skatend terug naar huis. Helaas was deze pitch iets minder goed voorbereid was dan de anderen.

De laatste pitch, pitch zes, kwam van Henk. Eén van de Dj’s van Shit On The Marble.
Hij wil met een aantal muziekdocenten, in de eerste week van april, naar Jordanië gaan, om daar de kids te onderwijzen en geld in te zamelen voor een goed doel.  Hoewel charismatisch was deze pitch ook iets minder voorbereid. Doch een goed doel, dus check Instant Karma.

Na deze pitch sluiten we snel af. Thomas bedankt de DJ’s en de house band en hij herinnert ons er aan dat we lekker met elkaar moet praten; netwerken. Haerlems Bodem beschouwt de avond als geslaagd. De interviews waren informatief, humorvol en inspirerend. Daarnaast waren de pitches interessant en was het voor de pitchers (of pitchees) een leerzame ervaring. Dank gaat uit naar de organisatie van Wie is AAN?! en Thomas Nijhuis voor het hosten van de avond.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here